Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Навіщо в закупівлях потрібні рейтинги

Редакція

08.08.2017 120 0 0

В системі держзакупівель ProZorro з'явився "індекс найкращих практик", по-суті - рейтинг держзамовників. У чому полягає мета впровадження цього інструменту і як це вплине на електронні закупівлі в цілому?.

Рейтингове суспільство: зірки, бали і лайки

Один з епізодів серіалу "Чорне дзеркало" був про суспільство недалекого майбутнього. За сценарієм кожна людина та її дії миттєво оцінюються іншими. Можна поставити від одного до п'яти балів. Так формується рейтинг людини. Люди з високим рейтингом користуються привілеями: елітним житлом, якісним сервісом, статусом. Низькорейтингових громадян всіляко зневажають і уникають. Звичайно, ця алюзія на наше суспільство сильно перебільшена, але ми теж постійно оцінюємо людей, компанії, спільноти.

В Україні півроку тому з'явився Uber. Основа цього сервісу - рейтинги. Кожен пасажир після поїздки оцінює водія за запропонованою шкалою. Інші користувачі бачать загальний рейтинг таксиста і вирішують, їхати з ним чи ні. Водій теж може оцінити пасажира. Таким чином формуються двосторонні рейтинги - рівновага в дії.

Система лайків і дислайків може створити нерівність між новачками і досвідченими користувачами сервісів. Всі помилки тут же відображаються в оцінках. А в конкурентному середовищі фахівцеві-початківцю складно змагатися з тими, хто в ТОПі. Користувачі ж через рейтинги вибирають все найкраще: затишний готель, хорошого копірайтера, водія таксі, котрий не палить.

Оцінки - суб'єктивні. Це не гарантія якості. Але ми схильні прислухатися до думки оточуючих, враховувати їх досвід. З двох готелів з однаковими цінами я особисто виберу той, який вище в рейтингу.

Рейтинги в державних і комерційних закупівлях

На цьому тижні стартував інструмент оцінки організаторів в системі ProZorro: найефективніші практики держзакупівель тепер показані в рейтингу.

Така ж логіка - і в рейтингу постачальників у комерційних закупівлі. Якщо постачальник виконує контракти вчасно, продає якісний товар або послугу, він завжди буде в ТОПі. Для такої компанії рейтинг - не дискримінація, а можливість.

Раніше замовники в тендерах воліли більших постачальників. Такі компанії вже зарекомендували себе на ринку - до них більше довіри. У рейтинговій системі шанс є у всіх: малий і середній бізнес отримав можливість заявити про себе в конкурентному середовищі. Виграв тендер, поставив якісний товар або послугу вчасно, отримав хороші відгуки - і твої шанси вигравати далі збільшилися.

Але і для компаній з негативними відгуками теж не все втрачено. Рейтинг - це оцінка якості роботи. Учасник робить висновки про свої сильні і слабкі сторони, працює над помилками, виправляє їх. Така система стимулює, тримає в тонусі, адже інші бачать твої заслуги і прорахунки.

Дві сторони однієї монети

У державних і комерційних торгах рейтинги різні. У держзакупівлі оцінюють організаторів і їхні успіхи. А, наприклад, на комерційних торгах SmartTender.biz - існує лише рейтинг постачальників. Чому не запровадити обидва рейтинги і в ProZorro, і на комерційному майданчику? Відповідь - в суті державних і комерційних закупівель.

У держзакупівлі тендери організовують держпідприємства. Вони розпоряджаються бюджетними коштами - грошима українців. Головна мета державного організатора - купити товар або послугу хорошої якості за мінімальною ціною. Рейтинг найкращих практик держзакупівель допомагає організаторам правильно розпоряджатися коштами. Громадськість же стежить за використанням державних грошей.

У комерційних торгах організатор - приватна компанія. Вона розпоряджається своїми грошима і вибирає постачальника за індивідуальними критеріями. Замовник хоче не тільки заощадити, але і швидко отримати доставку, мати товар хорошої якості, дружній сервіс. Тому тут не доречний рейтинг кращих практик закупівель - занадто розмиті критерії.

Мета рейтингів - зробити систему прозорою, відзначити кращих і стимулювати тих, хто відстає. На державному та комерційному ринках правила відрізняються, але методи можуть збігатися. Чим вище твій рейтинг - тим більше до тебе довіри. Це стимулює, включає змагальність, дає поштовх до розвитку. Кожен день ми когось або щось оцінюємо: лайкаємо сторінки і дописи в Facebook, ставимо бали готелям на Booking.com, пишемо відгуки про фахівців на Freelance.com. Рейтингове суспільство набагато ближче, ніж здається. Так чому б ці методи не використовувати і в закупівлях?

Джерело: http://zrada.today/node/11757

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали