Взаємодія підприємства і приватного підприємця: як захиститися від підозр фіскалів
25.10.2016 873 0 0
Не секрет, що спрощена система оподаткування масово використовується бізнесом для зниження податкового навантаження на заробітну плату. Довгий час фіскальні органи спостерігали за тим, що відбувається, не роблячи серйозних заходів протидії. Були справи важливіші - останні рік ДПС активно боролася з податковими ямами, в які витікав ПДВ. Та й мораторій на перевірки малого бізнесу суттєво обмежував фіскальні можливості.
Але мовчазне перемир'я ДФС і платників податків не могло зберігатися нескінченно. Влітку ДФС оприлюднила результати перевірок повноти нарахувань і виплат заробітної плати та інших доходів працівникам за за результатами першої половини поточного року. Порушення зафіксовані у 60,6% перевірених платників. На перевірених підприємствах фіскали виявили понад 92 тисяч найманих осіб, праця яких використовувалася без укладання трудових договорів. За підсумками перевірок до бюджетів сплачено понад 28 млн грн. податку на доходи фізичних осіб та понад 31 млн грн. єдиного соціального внеску.
В умовах зростаючого інтересу ДФС до взаємодії підприємств і фізичних осіб-підприємців (ФОП) має сенс ще раз оцінити, в яких випадках підприємство піддається підвищеному ризику бути звинуваченим в приховуванні трудових відносин шляхом оформлення співробітників підприємцями - платниками єдиного податку.
Будьте пильні і подстрахуйтесь оформленням необхідних документів, якщо виявите одну з наступних проблем.
Збіг переліку послуг з посадовими обов'язками.
Підозра співробітників ДФС швидше за все викличе збіг переліку послуг, що надаються ФОП, з посадовими обов'язками співробітників компанії. Наприклад, в штаті підприємства є «недорогі» менеджери з продажу, а з ФОП полягає агентський договір на пошук потенційних покупців, за яким виплачується значну комісійну винагороду.
У подібних випадках в договорі з ФОП та розпорядчих документах компанії (наказах, протоколах зборів засновників) необхідно чітко розмежувати посадові обов'язки співробітників і договірні зобов'язання ФОП. Співробітники та ФОП можуть використовувати різні канали продажів або обслуговувати різні регіони.
Якщо збіг неминуче, необхідно зафіксувати причини, за якими зусиль відповідних співробітників підприємства недостатньо для виконання всіх завдань, і виникла потреба в залученні ФОП. Так, власники могли визнати занадто високим ризик розширення штату співробітників через зростання постійних витрат з оплати їхньої праці, і віддати розпорядження залучити до продажу підприємців на договірних умовах, які не передбачають виплату фіксованої зарплати. Таке рішення повинно бути обов'язково зафіксовано в протоколі зборів засновників.
Збіг переліку послуг з типовою інструкцією.
Якщо договір з ФОП нагадує посадову інструкцію, у співробітників ДФС неминуче виникнуть підозри в тому, що відносини з ФОП були трудовими. Міністерством праці та соціальної політики в 2004 році було затверджено Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників. Трапляються ситуації, коли передбачені договором послуги, права та обов'язки ФОП дуже вже збігаються із завданнями і обов'язками певної посади Довідника.
Усунути цей ризик можливо. Необхідно при укладенні договору приділити достатню увагу опису ряду моментів, що підкреслюють орієнтованість відносин з ФОП НЕ на процес виконання обов'язків, а на їх результат. Такими моментами є:
1) порядок передачі ФОП результатів робіт - як правило, передача результатів наданих послуг фіксується шляхом оформлення звіту з коротким описом обсягу виконаних завдань;
2) порядок прийняття результатів наданих послуг - договір повинен надавати підприємству повинен бути відрізок часу для оцінки достовірності викладеної в звіті інформації. Якщо питань не виникло, сторони договору оформлюють акт прийому-передачі наданих послуг;
3) критерії оцінки услуг- підприємству має бути надано право відмовитися від прийняття результатів робіт через їх невідповідності заявленномукачеству і обсягом. Бажано вказати в договорі, за якими критеріями підприємство буде оцінювати результати наданих ФОП послуг. Так, якщо ФОП надає бухгалтерські послуги, результат оцінюється за повнотою оформлення первинних документів, відображення операцій в обліку, нарахування і сплати податків, складання передбаченої законодавством звітності.
Підпорядкування трудовому розпорядку.
Підпорядкування трудовому розпорядку компанії є одним з ознак трудових відносин. Часто ні договір з ФОП, ні документи підприємства не дозволяють встановити, чи повинен був ФОП слідувати прийнятому на підприємстві режиму роботи.
Щоб сумніви не виникали, підприємству слід ретельно ставитися до кадрового документообігу. Зокрема, на підприємстві бажано затвердити Правила внутрішнього трудового розпорядку. Всі співробітники повинні бути ознайомлені з ними під підпис. В обов'язковому порядку повинні оформлятися табелі виходу на роботу. Заробітну плату бажано виплачувати за відомостями, а не за видатковими касовими ордерами.
Так як ФОП не є співробітником підприємства, він не буде підписуватися в ознайомленні з правилами трудового розпорядку, згадуватися в табелях виходу на роботу отримувати виплати за відомостями. І, звичайно ж, ніде в договорі з ФОП не повинно бути присутнім умова про дотримання ним трудового розпорядку компанії. Таким чином, підприємство убезпечить себе ще від одного з ризиків співпраці з ФОП.
Джерело: http://hyser.com.ua/
Коментарі до матеріалу