Розвиток конкурентного ринку теплоенергії в Україні дозволить знизити тарифи і поліпшити якість послуг
21.11.2016 110 0 0
Впровадження в Україні конкурентного ринку теплової енергії сприятиме захисту економічних інтересів споживачів, оздоровлення комунальної інфраструктури та підвищення енергоефективності.
В Україні можна успішно реалізувати модель конкурентного енергоринку, відому як модель «єдиного покупця», найбільш поширену в системах централізованого теплопостачання країн Європи. Згідно даної моделі, постачальник/оператор мережі закуповує теплову енергію від усіх виробників і продає її споживачам за однаковими цінами і на рівних умовах.
Обов'язковою умовою для створення та успішного розвитку в Україні конкурентного енергоринку є впровадження анбандлинга (фінансового, юридичного поділу/розподілу власності).
Мінімальною необхідною вимогою є впровадження фінансового анбандлинга, що передбачає розподілений облік доходів і витрат та встановлення відповідних тарифів по кожному виду ліцензованої діяльності.
При реалізації ринку мережу централізованого теплопостачання доцільно зберегти у комунальній власності. У новій моделі ринку регулятор отримає можливість встановлювати тільки граничну ціну товару або послуги, а ліцензіати зможуть знижувати ціни на свій розсуд на відкритих торгах.
Діяльність незалежних виробників, які відпускають не більше 1/3 річного споживання теплової енергії, пропонується зробити нерегульованою, з вільним формуванням цін на неї.
Запропонована авторами модель ринку передбачає також використання ринкових інструментів для залучення інвестицій.
З метою залучення інвестицій необхідно запровадити ринкові механізми і стимулююче тарифоутворення (RAB-регулювання) для тарифів на транспортування теплової енергії. Рівень прибутковості в секторі теплопостачання повинен бути зіставимо з іншими секторами економіки і враховувати ризики ринку. В середньому рівень дохідності на інвестований капітал в енергетиці становить 15%, що є більш привабливим як для інвесторів, так і для організацій, що здійснюють фінансування. Таким чином, повинні бути створені економічні передумови для появи нових виробників теплоенергії та захисту їх економічних інтересів на період не менший, ніж період окупності реалізованих проектів.
У різних країнах, де функціонує конкурентний ринок теплової енергії, практикуються свої власні підходи до формування тарифів, захисту інвестицій та комунальних підприємств, які також будуть залучені до ринкової конкуренції. Так, комунальна власність, яка використовується неефективно, зможе почати працювати в інтересах споживачів, які перестануть страждати від високих тарифів та неякісних послуг.
Тому на державному рівні необхідно прийняти рішення про те, чи продовжувати захищати неефективні, застарілі та зношені комунальні підприємства теплопостачання або ж почати захищати економічні інтереси споживачів.
Джерело: http://zn.ua/
Коментарі до матеріалу