Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Як українські роботодавці будуть різати підвищену мінімалку

Редакція

16.01.2017 254 0 0

Підвищення мінімалки до 3,2 тис. грн. обернеться для роботодавців підвищеним податковим навантаженням. Керівники українських компаній і економісти попередили про те, що будуть відводити частину заробітних плат у тінь через неофіційне працевлаштування працівників, скорочення робочих годин та оформлення неповної зайнятості, як тільки норма про підвищену мінімалці з'явилася в проекті бюджету -2017. Як би міністри не лякали бізнес перевірками і додатковим контролем. Правда, як тільки почнуть зменшаться відрахування в соціальні і податкові фонди, увага фіскалів до підприємців одразу зросте.

Підозрілі зарплати

До раптово виниклого інтересу податківців до бізнесу бажано готуватися заздалегідь: вивчити методи докази, які застосовують фіскали, і підготувати можливі контраргументи з боку одержувача неофіційної зарплати. Особливо це стане в нагоді, коли з часом запустяться непрямі методи.

Запідозрити наявність "неофіційних" зарплат у наступних випадках:

- заробітна плата працівників нижче середньої по ринку для посад аналогічного рівня або середньої зарплати по галузі;

- оклад працівників підприємства на нижчих посадах вище, ніж оклад працівників на більш високій посаді;

- люди переходять на більш низьку в порівнянні з попередньою зарплату;

- неправдоподібно низькі зарплати, невідповідність заробітних плат середньоринкового рівня — мінімальна заробітна плата;

- суттєва різниця між фондом заробітної плати і доходами фірми (наприклад, якщо оборот компанії становить кілька мільйонів в місяць, а зарплати при цьому залишаються на мінімальному рівні).

Перерахованих причин держорганам може не вистачити для підтвердження "неофіційності" зарплат. Тому доказову базу будуть намагатися розширити.

Обчислювати порушення будуть і при виїзних перевірках, коли легше зловити найманих осіб, повноцінно виконуючих обов'язки офіційного працівника. Наприклад, коли працівник, якого спіймають при перевірці, не зможе підтвердити свої повноваження.

Приверне увагу перевіряючих та укладення угод із значним об'ємом робіт (товарів), реалізація яких вимагає від виконавця певних повноважень.

За що покарають

Між виплатою "сірої" або "чорної" заробітної плат різниці по суті немає. Це рівноцінні правопорушення, расцениваемые як грубе порушення прав працівників, за які юридичні і фізичні особи-підприємці, які використовують найману працю, несуть адміністративну та кримінальну відповідальність.

Відповідальність передбачається в таких випадках:

- фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту);

- оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий день, установлений на підприємстві;

- виплату заробітної плати (винагороди) без нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та податків.

Мінімальне покарання за цим правопорушення — штраф у 30 мінімальних заробітних плат за кожного працівника. Його розмір буде залежати від тієї мінімалки, яка буде діяти в момент виявлення порушення.

Покарання для роботодавців за виплату "сірої" і " чорної зарплати прописано в декількох кодексах. Для працівників, які отримують доходи в конвертах покарання поки не прописано.

Податковий кодекс України:

ст. 110 ПК України — Платники податків, податкові агенти та/або їх посадові особи несуть відповідальність за порушення законодавства з оподаткування та інших законодавчих актів, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.

У разі проведення певних перевірок можливе винесення відповідних актів про донарахування сум за несплаченими податками, а також стягнення інших штрафних санкцій.

Кодекс України про адміністративні правопорушення:

Ст. 41 — Порушення вимог законодавства про працю та про охорону праці.

Залучення працівника без оформлення трудового договору (контракту) тягне за собою штраф для посадових осіб підприємств незалежно від форми власності, індивідуальних підприємців, які використовують найману працю, від 500-1000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Ст. 188-6 — Невиконання законних вимог посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю або створення перешкод для діяльності цього органу

Кримінальний кодекс України

ст. 172 — Незаконне звільнення працівника з роботи з особистих мотивів або в зв'язку з повідомленням ним про порушення вимог закону україни "Про засади запобігання і протидії корупції" іншою особою, а також інше грубе порушення законодавства про працю.

Грубе порушення законодавства про працю карається штрафом в 2000-3000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (н. м.) або позбавленням права обіймати певні посади, займатися певною діяльністю до 3 років, виправними роботами до 2 років.

ст. 175 — Невиплата заробітної плати, стипендії, пенсії або інших встановлених законом виплат

Безпідставна невиплата заробітної плати, стипендії, пенсії більш ніж за один місяць керівником підприємства, незалежно від форми власності, або підприємцем — штраф у 500-1000 н. м. доходів громадян, виправні роботи на строк до 2 років, або позбавлення волі до 2 років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до 3 років.

 За нецільове використання заробітної плати, стипендії, пенсії та інших встановлених виплат — штраф у 1000-1500 н. м., обмеження волі до 3 років або до 5 років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю до 3 років.

ст. 212 — Ухилення від сплати податків, зборів (обов'язкових платежів):

Умисне ухилення від сплати податків і зборів посадовою особою підприємства, незалежно від форми власності або підприємцем (без юридичної особи), що призвело до втрат бюджетів або державних цільових фондів у значних розмірах, — штраф у 1000-2000 н. м., позбавлення права обіймати посаду або займатися певною діяльністю до 3 років.

Ті ж діяння, вчинені групою осіб за попередньою змовою або якщо вони призвели до не надходженню коштів у великих розмірах, — штраф у 2000-3000 н. м. з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю протягом 3 років.

За обидва виду покарання для осіб, що раніше судимою за ухилення від сплати податків/в особливо великих розмірах, — штраф у 15000-20000 н. м. з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю до 3 років та з конфіскацією майна. Кримінальної відповідальності не буде, якщо особа до притягнення до відповідальності сплатить всі податки та збори і відшкодує збитки державі.

ст. 212-1 — Умисне ухилення від сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування чи страхових внесків на загальнообов'язкове пенсійне страхування, вчинене керівником підприємства, незалежно від форми власності або підприємцем (не юрособою) і в разі втрат зазначених фондів у значних розмірах, карається штрафом в 1000-2000 н. м., з позбавленням права обіймати посади чи займатися певною діяльністю до 3 років.

За ті ж діяння, але за попередньою змовою групою осіб, або якщо вони завдали шкоду фондів у великих розмірах, — штраф у 2000-3000 н. м., позбавлення права займати певні посади або займатися певною діяльністю до 3 років.

Якщо особа вже судилося за несплату єдиного внеску на обов'язкові державні соціальне і пенсійне страхування, — штраф від 15000 до 25000 н. м. з позбавленням права займати посади, вести певну діяльність до 3 років, конфіскація майна.

Ті, хто вперше оступився, не будуть нести кримінальної відповідальності, якщо сплатять єдиний внесок і відшкодують збитки, завдану фондам загальнообов'язкового державного соціального страхування їх несвоєчасною сплатою, включаючи штрафні санкції і пеню.

Джерело: http://ubr.ua/

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали