Подписывайся на информационную страховку бухгалтера
Разделы:
Подразделы:
Подразделы:
Подразделы:

Введение местных налогов и сборов – компетенция органов местного самоуправления

12.06.2018


Нормой ст. 26 Закона от 21.05.97 г. № 280/97-ВР «О местном самоуправлении в Украине» определено, что исключительной компетенцией сельских, поселковых, городских советов является установление местных налогов и сборов, утверждение их ставок, а также принятие решений относительно предоставления льгот по их уплате согласно требованиям Налогового кодекса


МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ

ЛИСТ

від 26.03.2018 р. № 11230-17-10/8220

Щодо повноважень органів місцевого самоврядування у прийнятті рішень про встановлення місцевих податків та зборів

Міністерство фінансів України спільно з Державною фіскальною службою України розглянуло лист щодо повноважень органів місцевого самоврядування у прийнятті рішень про встановлення місцевих податків та зборів і повідомляє.

Статтею 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що виключною компетенцією сільських, селищних, міських рад є встановлення місцевих податків і зборів, затвердження їх ставок, а також прийняття рішень щодо надання пільг з їх сплати відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс).

Відповідно до пункту 12.3 статті 12 Кодексу сільські, селищні, міські ради та ради об'єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів.

Так, копія прийнятого рішення про встановлення місцевих податків чи зборів або про внесення змін до них надсилається в електронному вигляді у десятиденний строк з дня прийняття до контролюючого органу, в якому перебувають на обліку платники відповідних місцевих податків та зборів, але не пізніше 1 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін до них.

Контролюючі органи не пізніше 10 липня поточного року складають зведену інформацію про розмір та дату встановлення ставок місцевих податків та зборів на відповідних територіях та подають її в електронній формі центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, який не пізніше 15 липня поточного року оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті зведену інформацію про розмір та дату встановлення ставок місцевих податків та зборів на відповідних територіях (підпункт 12.3.3 пункту 12.3 статті 12 Кодексу).

При цьому Кодекс містить ряд норм, відповідно до яких передбачається щорічне прийняття рішень органів місцевого самоврядування стосовно встановлення місцевих податків та зборів.

Так, згідно з підпунктом 12.4.3 пункту 12.4 статті 12 Кодексу до повноважень органів місцевого самоврядування належить, зокрема, до початку наступного бюджетного періоду прийняття рішення про встановлення місцевих податків та зборів, яке набирає чинності з початку бюджетного періоду.

При цьому таке рішення офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом (підпункт 12.3.4 пункту 12.3 статті 12 Кодексу).

У разі якщо сільська, селищна, міська рада або рада об'єднаних територіальних громад, що створена згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, не прийняла рішення про встановлення відповідних місцевих податків і зборів, що є обов'язковими згідно з нормами цього Кодексу, такі податки до прийняття рішення справляються виходячи з норм цього Кодексу із застосуванням їх мінімальних ставок, а плата за землю справляється із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування плати за землю (підпункт 12.3.5 пункту 12.3 статті 12 Кодексу).

Водночас слід зазначити, що по більшості місцевих податків і зборів Кодексом визначена лише верхня межа ставки. Тобто мінімальна ставка для таких податків (зборів) дорівнює «0». Тому, з метою уникнення бюджетних втрат та збалансування показників місцевих бюджетів при їх формуванні та виконанні, а також враховуючи те, що кожне рішення набирає чинності з початку відповідного бюджетного періоду, органи місцевого самоврядування мають щорічно приймати рішення про встановлення місцевих податків і зборів або про продовження дії попередніх рішень.

У той же час, виходячи з роз'яснень Державної фіскальної служби України, до повноважень якої згідно з Положенням про Державну фіскальну службу України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.2014 р. №236, належить здійснення адміністрування податків, зборів, платежів та контроль за своєчасністю подання платниками податків звітності, достовірністю, повнотою нарахування та сплати податків, зборів, платежів, для цілей оподаткування, терміни «бюджетний період» та «податковий період» є тотожними.

В. о. директора Департаменту

податкової політики

В. Овчаренко

Комментарии к материалу
Быстрая регистрация
Будьте в курсе изменений и актуальных тем, задавайте вопросы.
Популярное
11.11.2025
Топ-20 новостей прошлой недели
Самые интересные новости минувшей недели Минфин отвечает на актуальные вопросы налогоплательщиков: письмо от 30.10.2025 Президент подписал Закон о бронировании работников с проблемными ВУД Принят Закон об обосновании выдачи листков нетрудоспособности Верховная Рада приняла за основу законопроект ...
08.09.2025
Закон № 4536 опубликован 3 сентября: обзор основных изменений
Закон № 4536 вносит изменения, в частности, в Налоговый кодекс, Закон от 08.07.2010 № 2464-VІ , Закон от 18.06.2024 № 3817-ІХ. Большинство норм Закона № 4536 вступает в силу первого числа месяца, следующего за месяцем его опубликования, то есть с 1 октября 2025 года. Больше по теме: Кварт...
08.10.2025
Обновлен Справочник условных кодов товаров
ГНС опубликовала обновленный Справочник условных кодов товаров. ГНС опубликовала обновленный Справочник условных кодов товаров. Условный код товара Название товара 00101 жилой дом 00102 здание 00103 ...
Новое
13.11.2025
Обзор судебной практики по обеспечению иска в хозяйственном и гражданском судопроизводстве
Обзор доступен в удобном для поиска формате «вопрос – ответ» по темам и типам соответствующих мер, что обеспечивает эффективное использование в практической работе и обучении. Больше по теме: Налоговые риски по учету транспортно-заготовительных расходов: анализ судебной практики ...
13.11.2025
Нотариальное удостоверение верности копий документов и извлечений из них
Удостоверение верности копии документа или извлечения из него – это процедура, подтверждающая, что они соответствуют оригиналу или его части. Рассмотрим удостоверение подробнее. Больше по теме: Расходы на услуги нотариуса при покупке сельхозземли: как отразить в учете предприятия Приобретени...
13.11.2025
Электронный кредитный договор имеет юридическую силу собственноручной подписи
Граждане часто заключают договоры через интернет-сайты финансовых компаний, не ознакомившись полностью с их условиями. Будьте внимательны при заключенни договоров. Детали – ниже. Больше по теме: Торговая марка: правила и нюансы заключения лицензионного договора Доверенность на право заключен...
Лучшие материалы