Подписывайся на информационную страховку бухгалтера
Разделы:
Подразделы:
Подразделы:
Подразделы:

В каких случаях возможна работа на общественных началах – письмо Минэкономики

Разъяснение
26.09.2024

Минэкономики в письме от 22.08.2024 № 4701-05/62825-09 предоставило разъяснение относительно случаев, при которых возможна работа на общественных началах, а при которых – на основании заключения трудового договора.

 

МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ

ЛИСТ
від 22.08.2024 № 4701-05/62825-09

Про надання роз’яснення

Міністерство економіки України розглянуло Ваше електронне звернення від 24.07.2024 щодо деяких питань законодавства з питань праці і в межах компетенції повідомляє.

Відповідно до статті 83 Цивільного кодексу України (далі – ЦКУ) юридичні особи можуть створюватися у формі товариств, установ та в інших формах, встановлених законом.

Товариством є організація, створена шляхом об’єднання осіб (учасників), які мають право участі у цьому товаристві.

Товариства поділяються на підприємницькі та непідприємницькі.

Згідно зі статтею 85 ЦКУ непідприємницькими товариствами є товариства, які не мають на меті одержання прибутку для його наступного розподілу між учасниками.

Особливості правового статусу окремих видів непідприємницьких товариств встановлюються законом.

Стаття 86 ЦКУ серед прикладів непідприємницьких товариств наводить, зокрема, кооперативи, крім виробничих, та об’єднання громадян.

Частина друга статті 3 Господарського кодексу України (далі – ГКУ) визначає, що господарська діяльність, що здійснюється для досягнення економічних і соціальних результатів та з метою одержання прибутку, є підприємництвом, а суб’єкти підприємництва – підприємцями. Господарська діяльність може здійснюватись і без мети одержання прибутку (некомерційна господарська діяльність).

Відповідно до статті 54 ГКУ на суб’єктів господарювання, які здійснюють некомерційну господарську діяльність, поширюються загальні вимоги щодо регулювання господарської діяльності з урахуванням особливостей її здійснення різними суб’єктами господарювання, які визначаються ГКУ та іншими законодавчими актами.

Спеціальним законом, що регулює відносини щодо об’єднань громадян, є Закон України від 22.03.2012 № 4572-VI «Про громадські об’єднання» (далі – Закон N 4572). Згідно зі статтею 1 Закону № 4572 громадське об’єднання – це добровільне об’єднання фізичних осіб та/або юридичних осіб приватного права для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів. Громадське об’єднання за організаційно-правовою формою утворюється як громадська організація або громадська спілка.

Відповідно до статті 9 Закону № 4572 утворення громадського об’єднання здійснюється на установчих зборах його засновників та оформлюється протоколом, який має містити у тому числі й відомості щодо рішення про утворення (обрання) керівника, органів управління громадського об’єднання відповідно до затвердженого статуту.

Ці ж відомості має містити і статут громадського об’єднання, так само як і відомості про повноваження керівника, вищого органу управління, інших органів управління (стаття 11 Закону № 4572).

Як видно з наведених норм законодавства, трудові правовідносини щодо громадських організацій та їх керівників не передбачені законодавством як обов’язкові.

Ще одним з таких випадків може бути виконання функції голови або члена правління об’єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі – ОСББ) на громадських засадах.

Так, згідно зі статтею 1 Закону України від 29.11.2001 № 2866-III «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку» (далі – Закон № 2866) об’єднання співвласників багатоквартирного будинку – це юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.

Відповідно до статті 4 Закону № 2866 ОСББ створюється як непідприємницьке товариство для здійснення функцій, визначених законом. Воно є неприбутковою організацією і не має на меті одержання прибутку для його розподілу між співвласниками.

У статті 10 Закону № 2866 зазначається, що органами управління ОСББ є загальні збори співвласників, правління, ревізійна комісія ОСББ. Вищим органом управління ОСББ є загальні збори. Для керівництва поточною діяльністю ОСББ обирається правління. Воно є виконавчим органом ОСББ і підзвітне загальним зборам.

Як видно з наведеного, між ОСББ та його правлінням не обов’язково виникають трудові відносини.

Отже члени правління ОСББ так само, як і керівники громадських об’єднань, мають право здійснювати свої повноваження як на підставі трудового договору, так і без його укладання – «працювати на громадських засадах».

Однак, слід зазначити, що законодавством не визначено поняття «робота на громадських засадах».

Але виходячи з аналізу нормативно-правових актів, на нашу думку, можна виокремити такі ознаки цієї роботи: робота на громадських засадах не підпадає під дію норм трудового законодавства; робота виконується безоплатно; зазвичай, робота проводиться у вільний від оплачуваної роботи час; робота виконується не на підставі трудового договору, а на основі спеціальних повноважень.

Слід зауважити, що таке виконання обов’язків не має містити ознак трудових відносин (систематичний характер роботи; підпорядкування правилам внутрішнього трудового розпорядку; виконання роботи, аналогічної за кваліфікацією та професією роботі, виконуваній штатними працівниками громадської організації; тривалість робочого часу та часу відпочинку встановлюється роботодавцем; забезпечення організації умов праці, зокрема, надання засобів виробництва (обладнання, інструментів, матеріалів, сировини, робочого місця) здійснюється роботодавцем тощо).

У разі виявлення уповноваженим органом ознак трудових відносин щодо відносин, за якими робота виконувалася без укладення трудового договору, такі відносини мають бути перекваліфіковані у трудові.

Наслідком перекваліфікації вказаних відносин у трудові є притягнення осіб до юридичної відповідальності.

Одночасно повідомляємо, що листи міністерств не є нормативно-правовими актами, вони мають інформаційно-рекомендаційний характер.

Враховуючи те, що в Україні введено воєнний стан, Мінекономіки мінімізує використання паперового документообігу, у зв’язку з чим відповідь надається електронною поштою.

Заступник Міністра економіки України
Тетяна БЕРЕЖНА


Присоединяйтесь к Uteka в Telegramm

Комментарии к материалу
Быстрая регистрация
Будьте в курсе изменений и актуальных тем, задавайте вопросы.
Популярное
29.07.2025
Топ-20 новостей прошлой недели
Самые интересные новости минувшей недели Президент утвердил мораторий на проверки бизнеса Обновлены правила ведения воинского учета: постановление КМУ от 16.07.2025 Обнародованы изменения к КЗоТ относительно установления наличия признаков трудовых отношений Нужно ли переоформлять документы, если ...
20.05.2025
Актуальные счета для уплаты налогов
Информация о реквизитах счетов, открытых для зачисления налогов, а также для уплаты единого взноса Больше по теме: Новая форма ТТН: обзор изменений Микро, малое, среднее или крупное: зачем нужно определять размер предприятия Утверждаем и обновляем штатное расписание: правила и нюансы Списки...
21.05.2025
Критически важные предприятия до 28 мая должны подать соответствующие данные: письмо Минэкономики
Больше по теме: Перечень отраслевых и региональных нормативных актов, которыми утверждены критерии признания предприятий критически важными в особый период Зарплатные критерии для бронирования работников: исчисляем среднюю зарплату Минэкономики в письме от 19.05.2025 № 27-11/37509-07 проинфор...
Новое
31.07.2025
Требования к знакам безопасности и здоровья на работе
12.08.2023 вступил в силу НПАОП 0.00-7.22-23 «Минимальные требования к обеспечению знаками безопасности и здоровья на работе». Знаки безопасности, используемые на работе, должны быть приведены работодателем в соответствие с Минимальными требованиями. Больше по теме: Инструкция по охране...
31.07.2025
Что такое «Оберіг» и какую он содержит информацию
Граждане часто сталкиваются с таким термином как «Оберіг». Что же это за система и какая информация находится в ней? Больше по теме: Сроки хранения документов по воинскому учету и бронированию Ведение журналов учета проверок состояния воинского учета Это современная информационная сист...
31.07.2025
Изменились персональные данные работника: как ему актуализировать воинский учет
Работодателю стало известно об изменении учетных данных работника. Напомните такому работнику, что он должен сделать в соответствии с правилами воинского учета. Больше по теме: Изменилось семейное положение военнообязанного работника: что должен сделать инспектор по воинскому учету? Уведомление об...
Лучшие материалы