Подписывайся на информационную страховку бухгалтера
Разделы:
Подразделы:
Подразделы:
Подразделы:

В каких случаях возможна работа на общественных началах – письмо Минэкономики

Разъяснение
26.09.2024

Минэкономики в письме от 22.08.2024 № 4701-05/62825-09 предоставило разъяснение относительно случаев, при которых возможна работа на общественных началах, а при которых – на основании заключения трудового договора.

 

МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ

ЛИСТ
від 22.08.2024 № 4701-05/62825-09

Про надання роз’яснення

Міністерство економіки України розглянуло Ваше електронне звернення від 24.07.2024 щодо деяких питань законодавства з питань праці і в межах компетенції повідомляє.

Відповідно до статті 83 Цивільного кодексу України (далі – ЦКУ) юридичні особи можуть створюватися у формі товариств, установ та в інших формах, встановлених законом.

Товариством є організація, створена шляхом об’єднання осіб (учасників), які мають право участі у цьому товаристві.

Товариства поділяються на підприємницькі та непідприємницькі.

Згідно зі статтею 85 ЦКУ непідприємницькими товариствами є товариства, які не мають на меті одержання прибутку для його наступного розподілу між учасниками.

Особливості правового статусу окремих видів непідприємницьких товариств встановлюються законом.

Стаття 86 ЦКУ серед прикладів непідприємницьких товариств наводить, зокрема, кооперативи, крім виробничих, та об’єднання громадян.

Частина друга статті 3 Господарського кодексу України (далі – ГКУ) визначає, що господарська діяльність, що здійснюється для досягнення економічних і соціальних результатів та з метою одержання прибутку, є підприємництвом, а суб’єкти підприємництва – підприємцями. Господарська діяльність може здійснюватись і без мети одержання прибутку (некомерційна господарська діяльність).

Відповідно до статті 54 ГКУ на суб’єктів господарювання, які здійснюють некомерційну господарську діяльність, поширюються загальні вимоги щодо регулювання господарської діяльності з урахуванням особливостей її здійснення різними суб’єктами господарювання, які визначаються ГКУ та іншими законодавчими актами.

Спеціальним законом, що регулює відносини щодо об’єднань громадян, є Закон України від 22.03.2012 № 4572-VI «Про громадські об’єднання» (далі – Закон N 4572). Згідно зі статтею 1 Закону № 4572 громадське об’єднання – це добровільне об’єднання фізичних осіб та/або юридичних осіб приватного права для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів. Громадське об’єднання за організаційно-правовою формою утворюється як громадська організація або громадська спілка.

Відповідно до статті 9 Закону № 4572 утворення громадського об’єднання здійснюється на установчих зборах його засновників та оформлюється протоколом, який має містити у тому числі й відомості щодо рішення про утворення (обрання) керівника, органів управління громадського об’єднання відповідно до затвердженого статуту.

Ці ж відомості має містити і статут громадського об’єднання, так само як і відомості про повноваження керівника, вищого органу управління, інших органів управління (стаття 11 Закону № 4572).

Як видно з наведених норм законодавства, трудові правовідносини щодо громадських організацій та їх керівників не передбачені законодавством як обов’язкові.

Ще одним з таких випадків може бути виконання функції голови або члена правління об’єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі – ОСББ) на громадських засадах.

Так, згідно зі статтею 1 Закону України від 29.11.2001 № 2866-III «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку» (далі – Закон № 2866) об’єднання співвласників багатоквартирного будинку – це юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.

Відповідно до статті 4 Закону № 2866 ОСББ створюється як непідприємницьке товариство для здійснення функцій, визначених законом. Воно є неприбутковою організацією і не має на меті одержання прибутку для його розподілу між співвласниками.

У статті 10 Закону № 2866 зазначається, що органами управління ОСББ є загальні збори співвласників, правління, ревізійна комісія ОСББ. Вищим органом управління ОСББ є загальні збори. Для керівництва поточною діяльністю ОСББ обирається правління. Воно є виконавчим органом ОСББ і підзвітне загальним зборам.

Як видно з наведеного, між ОСББ та його правлінням не обов’язково виникають трудові відносини.

Отже члени правління ОСББ так само, як і керівники громадських об’єднань, мають право здійснювати свої повноваження як на підставі трудового договору, так і без його укладання – «працювати на громадських засадах».

Однак, слід зазначити, що законодавством не визначено поняття «робота на громадських засадах».

Але виходячи з аналізу нормативно-правових актів, на нашу думку, можна виокремити такі ознаки цієї роботи: робота на громадських засадах не підпадає під дію норм трудового законодавства; робота виконується безоплатно; зазвичай, робота проводиться у вільний від оплачуваної роботи час; робота виконується не на підставі трудового договору, а на основі спеціальних повноважень.

Слід зауважити, що таке виконання обов’язків не має містити ознак трудових відносин (систематичний характер роботи; підпорядкування правилам внутрішнього трудового розпорядку; виконання роботи, аналогічної за кваліфікацією та професією роботі, виконуваній штатними працівниками громадської організації; тривалість робочого часу та часу відпочинку встановлюється роботодавцем; забезпечення організації умов праці, зокрема, надання засобів виробництва (обладнання, інструментів, матеріалів, сировини, робочого місця) здійснюється роботодавцем тощо).

У разі виявлення уповноваженим органом ознак трудових відносин щодо відносин, за якими робота виконувалася без укладення трудового договору, такі відносини мають бути перекваліфіковані у трудові.

Наслідком перекваліфікації вказаних відносин у трудові є притягнення осіб до юридичної відповідальності.

Одночасно повідомляємо, що листи міністерств не є нормативно-правовими актами, вони мають інформаційно-рекомендаційний характер.

Враховуючи те, що в Україні введено воєнний стан, Мінекономіки мінімізує використання паперового документообігу, у зв’язку з чим відповідь надається електронною поштою.

Заступник Міністра економіки України
Тетяна БЕРЕЖНА


Присоединяйтесь к Uteka в Telegramm

Комментарии к материалу
Быстрая регистрация
Будьте в курсе изменений и актуальных тем, задавайте вопросы.
Популярное
19.08.2025
Топ-20 новостей прошлой недели
Самые интересные новости минувшей недели Президент подписал Закон о «заморозке» кредитов для аграриев Совместительство: ограничения, особенности и необходимые действия работодателя Правительство разрешило бронировать 100 % работников критически важных предприятий на прифронтовых террит...
21.05.2025
Критически важные предприятия до 28 мая должны подать соответствующие данные: письмо Минэкономики
Больше по теме: Перечень отраслевых и региональных нормативных актов, которыми утверждены критерии признания предприятий критически важными в особый период Зарплатные критерии для бронирования работников: исчисляем среднюю зарплату Минэкономики в письме от 19.05.2025 № 27-11/37509-07 проинфор...
02.06.2025
Важное в мае для плательщиков НДС
Ознакомьтесь с важными материалами для плательщиков НДС в мае. Больше по теме: Спецпроект «НДС: ситуации из практики» Спецпроект «Электронное администрирование НДС: правила, риски, решения» Спецпроект «Особенности налогообложения НДС в условиях военного времени»...
Новое
20.08.2025
Оплата труда руководителей коммунальных медицинских заведений
Каково соотношение заработной платы руководителей коммунальных медицинских заведений и медицинских работников? Больше по теме: Возмещение расходов на непрерывное профразвитие медработников: изменения от КМУ Аттестация медработников: новый порядок от Минздрава В декабре 2021 года постановлением КМУ...
20.08.2025
Минюст призывает перерегистрировать недвижимость, приобретенную до 2013 года
Собственники, оформившие право на недвижимость до 2013 года, должны зарегистрировать его в Государственном реестре вещных прав на недвижимое имущество, если не сделали этого ранее. Зачем это нужно – рассмотрим ниже. Больше по теме: Когда нужна профессиональная оценка при продаже недвижимости ...
20.08.2025
Какие СХ не подают Заявление по форме № 20-ОПП
Имеете офисы, склады, гаражи, магазины, места хранения и т. д.? Когда в Заявлении по форме № 20-ОПП можно этого не указывать? Больше по теме: Фермерское хозяйство зарегистрировано по домашнему адресу учредителя: подавать ли форму № 20-ОПП? Подаем форму № 20-ОПП по оборудованию для хранения горючег...
Лучшие материалы