Доставка алкоголя с помощью сторонних служб доставки: нужна ли лицензия?
В случае доставки алкогольных напитков конечному потребителю с помощью сторонних служб доставки, такие службы доставки обязаны иметь действующие лицензии на право розничной торговли алкогольными напитками.
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
від 19.01.2022 № 40/ІПК/99-00-07-05-01-06
Державна податкова служба України за результатами розгляду запиту про надання індивідуальної податкової консультації фізичної особи - підприємця (далі - Підприємець) в порядку статті 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) повідомляє.
Згідно із запитом, Підприємець у зв'язку зі складністю застосування законодавства, контроль за яким покладено на ДПС, звернувся за роз'ясненням можливості доставки пива, сидрів та/або столових вин (у тому числі на розлив) кінцевим споживачам - покупцям (в тому числі сторонніми службами доставки), замовлення яких зроблено дистанційно (питання 1 - 3), а також можливості приймання платежів за допомогою POS-терміналів (питання 4).
З метою надання відповіді на поставлені питання, слід зазначити, що засади застосування реєстраторів розрахункових операцій та програмних реєстраторів розрахункових операцій (далі - РРО) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначено Законом України від 06 липня 1995 року N 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі - Закон N 265), а основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров'я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального на території України визначено Законом України від 19 грудня 1995 року N 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», зі змінами і доповненнями (далі - Закон N 481).
Статтею 153 Закону N 481 встановлено, зокрема, заборону продажу пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових особам, які не досягли 18-річного віку, у невизначених для цього місцях торгівлі та обов'язок продавця зазначених напоїв, у разі виникнення сумнівів щодо досягнення 18-річного віку покупцем, продавець повинен звернутися до такого покупця з вимогою пред'явити паспорт громадянина України або інший документ, що підтверджує його вік.
Для розуміння положень зазначеної статті слід звернутись до визначень, які містяться у Законі N 481 та інших законах України.
Місцем торгівлі є місце реалізації товарів, у тому числі на розлив, в одному торговому приміщенні (будівлі) за місцем його фактичного розташування, для тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пива - без обмеження площі, для алкогольних напоїв, крім пива, - торговельною площею не менше 20 кв. метрів, обладнане реєстраторами розрахункових операцій та/або програмними реєстраторами розрахункових операцій (незалежно від їх кількості) або де є книги обліку розрахункових операцій (незалежно від їх кількості), в яких фіксується виручка від продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, незалежно від того, чи оформляється через них продаж інших товарів (абзац 14 статті 1 Закону N 481).
Відповідно до пункту 26 частини першої статті 1 Закону України «Про захист прав споживачів» торговельне приміщення - це майновий комплекс, який займає окрему споруду (офісне приміщення) або який розміщено у спеціально призначеній та обладнаній для торгівлі споруді, де суб'єкт господарювання здійснює діяльність з реалізації товару.
З метою надання відповіді на питання 1 - 3 звернення підприємця та недопущення порушення Закону N 481 реалізація алкогольних напоїв має здійснюватись виключно у торговому (торговельному) приміщенні (будівлі).
У разі необхідності здійснення доставки алкогольних напоїв кінцевому споживачу (в тому числі за допомогою сторонніх служб доставки), відпуск такої категорії товарів має здійснюватись із обов'язковим друкуванням фіскального чека у торговому (торговельному) приміщенні (будівлі), оскільки це відповідає вимогам Закону N 481.
Оремо звертаємо Вашу увагу, що відповідно до підпункту 14.1.5 пункту 14.1 статті 14 Кодексу та абзацу сьомого статті 1 Закону N 481 алкогольними напоями є продукти, одержані шляхом спиртового бродіння цукровмісних матеріалів або виготовлені на основі харчових спиртів з вмістом спирту етилового понад 0,5 відсотка об'ємних одиниць, які зазначені у товарних позиціях 2203, 2204, 2205, 2206 (крім квасу «живого» бродіння), 2208 згідно з УКТ ЗЕД, а також з вмістом спирту етилового 8,5 відсотка об'ємних одиниць та більше, які зазначені у товарних позиціях 2103 90 30 00, 2106 90 згідно з УКТ ЗЕД.
Підпунктом 14.1.212 пункту 14.1 статті 14 Кодексу визначено, що реалізація підакцизних товарів (продукції) - це будь-які операції на митній території України, що передбачають відвантаження підакцизних товарів (продукції) згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами з передачею прав власності або без такої, за плату (компенсацію) або без такої, незалежно від строків її надання, а також безоплатного відвантаження товарів, у тому числі з давальницької сировини, реалізація суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів.
А тому, у разі здійснення доставки алкогольних напоїв кінцевому споживачу за допомогою сторонніх служб доставки, такі служби доставки зобов'язані мати діючі ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями.
Щодо питання 4
У разі застосування при проведенні розрахунків з використанням електронного платіжного засобу (платіжної картки) платіжних терміналів (POS-терміналів), з'єднаних або поєднаних з РРО, фіскальний касовий чек на товари (послуги) повинен додатково містити реквізити, визначені у пункті 4 розділу II Положення про форму та зміст розрахункових документів / електронних розрахункових документів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 N 13, із змінами.
Враховуючи викладене, приймання від покупців у тому числі платіжних карток підпадає під визначення розрахункової операції, яке міститься у ст. 2 Закону N 265, а тому, в контексті звернення, приймання від покупців оплати за допомогою POS-терміналів є можливим та має супроводжуватись обов'язковим друкуванням фіскального чека на повну суму розрахунків за операцією.
У відповідності до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер, діє в межах законодавства, яке було чинним на момент надання такої консультації і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
Комментарии к материалу