Як отримати право на зазначення місця походження товарів
07.02.2017 132 0 0
25 січня 2017 року уряд підтримав розроблений Мінекономрозвитку законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення правової охорони географічних зазначень».
Згідно з проектом закону, запроваджується єдиний широкий термін «географічне зазначення», що означає найменування, яке ідентифікує товар, що походить з певної географічної місцевості, і який має особливу якість, репутацію або інші характеристики, зумовлені головним чином цією географічною місцевістю, якщо хоча б один з етапів його виробництва здійснюється на вказаній географічній території.
Мета законопроекту – приведення законодавства України у відповідність з вимогами Угоди про асоціацію між Україною і Європейським Союзом щодо географічних зазначень походження товарів.
Законопроектом передбачається ввести нове єдине поняття «специфікація товару», що об'єднує в собі сукупність відомостей про товар, для маркування якої використовується географічне зазначення, погоджених уповноваженим органом (найменування та опис товару, сировини, основні фізичні, хімічні і т. п. характеристики товару, межі географічної місцевості, де виробляється товар, територію виробництва сировини, опис способів виробництва товару тощо).
На відміну від чинної редакції закону України «Про охорону прав на зазначення походження товарів», законопроект передбачає право на реєстрацію географічного зазначення тільки об'єднанням осіб, які у вказаній географічній місцевості виробляють товар і/або видобувають (переробляють) сировина для товару.
Якщо на дату подання заявки однією особою воно є єдиним виробником, а згодом з'явиться ще один виробник, то як другого виробнику не пізніше отримати таку реєстрацію – невідомо
При цьому право реєстрації географічного зазначення може бути надано одній фізичній або юридичній особі, але лише при дотриманні двох умов:
воно є єдиним виробником, який бажає подати заявку на реєстрацію;
географічна територія, де здійснюється виробництво, переробка, приготування товару, має характеристики, що істотно відрізняються від прилеглих територій.
Незрозумілий момент в даному положенні: якщо на дату подання заявки однією особою воно є єдиним виробником, а згодом з'явиться ще один виробник, то як другого виробнику не пізніше отримати таку реєстрацію – невідомо.
У відповідності з вимогами Угоди, географічні вказівки повинні охоронятися, серед іншого, від будь-якої імітації, в тому числі з поєднанням слів «стиль», «тип», «спосіб» і т. п.
У зв'язку з цим у законопроекті передбачено право осіб, які мають право використовувати географічне зазначення, забороняти, серед іншого, використання іншими особами вирази зі словами: «стиль», «тип», «спосіб», «імітація», «смак», «подібний» та ін.
Треба зазначити, що українські виробники досить часто сьогодні використовують такі вирази на упаковці своєї продукції, тому в разі прийняття змін в такій редакції їм доведеться придумувати нові назви для цих продуктів.
І навіть споживачам буде складно в даному випадку розібратися, оскільки оригінальні продукти (той же грецький фета, французьке шампанське, французький коньяк) для українського споживача здебільшого недоступні через їх ціни.
Більше того, для більшості українських споживачів глобально відомі географічні зазначення давно стали видовими назвами, то є загальновживаними назвами певних товарів. Наприклад, шампанське, коньяк, портвейн.
Законопроектом передбачається таке нововведення, як припинення дії реєстрації географічного зазначення за заявою будь-якої заінтересованої особи на підставі його невикористання протягом семи років з дня публікації відомостей про реєстрацію або від іншої дати після цієї публікації.
Правова охорона географічних зазначень має величезне значення для виробників товарів, які володіють якимись унікальними властивостями завдяки географічній місцевості
Необхідно додати, що в українських виробників, що використовують у даний час географічні зазначення Європейського Союзу, є відстрочка на сім-десять років, щоб змінити назви своїх товарів під такими вказівками і донести їх до споживачів.
Безумовно, правова охорона географічних зазначень має величезне значення для виробників товарів, які володіють якимись унікальними властивостями завдяки географічній місцевості.
Як свідчить база даних зареєстрованих товарних знаків, сьогодні є багато реєстрацій з використанням вказівок походження товарів на ім'я фізичних і юридичних осіб, які не мають ніякого відношення до географічної місцевості. Тому важливо також не допускати реєстрації товарних знаків, що можуть ввести в оману споживачів щодо походження товарів.
Є надія, що в разі прийняття даного законопроекту географічні найменування (як українські, так і європейські) отримають належну правову охорону і будуть також захищені від зіткнення з товарними знаками.
Джерело: http://forbes.net.ua/
Коментарі до матеріалу