Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Чи потрібна ТТН для підтвердження податкового кредиту?

13.05.2019 836 0 0

В Індивідуальній податковій консультації ДФС від 17.04.19 р. № 1637/6/99-99-15-03-02-15/ІПК (далі – ІПК № 1637) розглянуто питання щодо ролі товарно-транспортної накладної (далі – ТТН).

Чи може ТТН підтвердити реальність господарської операції?

Згідно з п. 1.1 Правил, затверджених наказом Мінтрансу від 14.10.97 р. № 363, ТТН – це єдиний для всіх учасників транспортного процесу (вантажовідправника, перевізника, вантажоотримувача й експедитора) юридичний документ, призначений:

  • для списання товарно-матеріальних цінностей (далі – ТМЦ);
  • обліку ТМЦ у дорозі;
  • оприбуткування вантажу, ведення складського, оперативного і бухгалтерського обліку;
  • ведення розрахунків при перевезенні вантажу та обліку виконаної роботи.

Тобто ТТН складається для обліку матеріальних цінностей, що перевозяться, а також для розрахунків з експедитором (перевізником) за перевезення вантажу.

На думку ДФС, викладену в ІПК № 1637, ТТН є одним із документальних підтверджень реальності здійснення постачання товарів. Також саме ТТН у разі податкової перевірки підтвердить факт транспортування продукції. Це випливає з розд. IV Методичних рекомендацій з фіксації в актах перевірок результатів відпрацювання документально оформлених платниками податків нереальних господарських операцій (додаток до листа ДФС від 16.05.16 р. № 16872/7/99-99-14-02-02-17).

Чи має значення ТТН при відображенні податкового кредиту з ПДВ?

Згідно з п. 198.6, 201.10, 201.11 Податкового кодексу (далі – ПК) підставою для віднесення сум ПДВ до складу податкового кредиту є податкова накладна (далі – ПН), зареєстрована в ЄРПН, або ж документи – замінники ПН. Іншими словами, згідно з нормами розд. V ПК наявність ТТН для відображення податкового кредиту не є обов'язковою.

Водночас ДФС відзначає, що згідно з п. 44.1 ПК облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, платники податків зобов'язані вести на підставі первинних документів.

Виходить, що відсутність ТТН усе ж таки може поставити під загрозу податковий кредит отримувача послуги перевезення – навіть за наявності у нього зареєстрованої ПН. Тому нагадуємо платникам ПДВ: у випадках, коли перевезення ТМЦ здійснюється на договірних засадах, слід оформляти ТТН.

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали