Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Кримінальні податкові перевірки: не можна, але якщо попросити суддю, то можна?

Редакція

14.02.2017 139 0 0

Найболючішими залишаються так звані "кримінальні" податкові перевірки, тобто перевірки, які проводяться за ініціативою слідчого (прокурора) в рамках кримінального провадження.

Саме такого роду перевірки визначено в якості одного з винятків із загального мораторію на проведення перевірок підприємств (установ, організацій, ФОП) з обсягом доходів до 20 млн грн органами Державної фіскальної служби і Державної фіскальної інспекції.

Мета слідчого, який ініціює таку перевірку, зрозуміла — отримати офіційний документ, що підтверджує факт порушення платником вимог податкового законодавства. Справа в такому випадку залишається за малим — довести (або частіше — створити видимість доказу) умисний характер дій, спрямованих на оптимізацію податкових зобов'язань підприємства. Але чи буде такий "офіційний документ" належним доказом у кримінальній справі?

Виходячи з нормативного регулювання, слідчий наділений повноваженнями збирати докази, у тому числі шляхом витребування та отримання від органів державної влади, підприємств, установ, організацій висновків ревізій та актів перевірок.

При цьому стаття не містить посилань на можливість слідчого ініціювати таку перевірку для отримання потрібних йому доказів. Не зазначено про порядок такого ініціювання також ні в якій іншій нормі Кримінального процесуального кодексу, який і є, по суті, ключовим нормативним документом, що визначає порядок проведення розслідування у кримінальному провадженні.

Чим же керуються слідчі, якщо КПК не містить потрібної норми?

Положеннями Податкового кодексу України, які передбачають отримання рішення суду (слідчого судді) про призначення перевірки в якості підстави для її проведення.

Фактично на сьогодні законодавство, передбачаючи формальна підстава для проведення податкової перевірки у кримінальному провадженні, не містить жодної норми, яка регулює:

порядок подання та розгляду клопотань слідчого суддею;

підстав для його задоволення тощо

Норми Конституції України і КПК України чітко визначають, що будь-які дії органів державної влади здійснюються виключно на підставі, в межах та в суворій відповідності з вимогами закону. Чим у такому разі повинні керуватися і правоохоронці, звертаючись до суду, і безпосередньо слідчий суддя при розгляді такого звернення, не визначено.

Докази, отримані органом досудового розслідування з використанням повноважень, які не передбачені положеннями КПК України, вважаються неприпустимими.

Таким чином, акт податкової перевірки, проведеної на підставі рішення слідчого судді, буде вважатися неприпустимим доказом, який отримано слідчим (прокурором) з перевищенням своїх повноважень, що тягне за собою неможливість його подальшого використання для обґрунтування позиції обвинувачення.

Чи може керівник підприємства не допустити представників контролюючих органів для проведення перевірки?

Як би ірраціонально це не звучало, але формально підстав для цього немає, оскільки:

   як зазначалося раніше, Податковий кодекс України, який є профільним для співробітників Державної фіскальної служби, передбачає можливість проведення перевірки на підставі рішення суду;

   в їх розпорядженні є рішення слідчого судді, що набрало законної сили, виконання якого є обов'язковим.

Вікторія Кіріна Вікторія Кіріна юрист практики кримінального права ЄПАП Україна

Детальніше дивись за посиланням: https://delo.ua/

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали