Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Від приватних фірм до колективної власності: як буде виглядати нова бізнес-модель

Редакція

06.02.2017 133 0 0

Досі приватні фірми не були основним способом, щоб згуртувати людей для створення економічної цінності. Економічна цінність – це єдність економічної корисності блага і економічних витрат на його виробництво.

Фірми наймають людей, тим самим дають їм можливість тісно співпрацювати. Простору для розвитку власних креативних ідей тут просто немає. Ними повністю керують керівники, виконавчі директори і, в кінцевому рахунку, інвестори. Як результат, прибуток цих приватних фірм нерівномірно розподіляється між простими працівниками та керівним складом (на користь останніх). А це ще раз акцентує увагу на серйозну проблему в суспільстві, мова йде про нерівність.

Ключове значення роботи економічної системи було усвідомлено завдяки статті Рональда Коуза «Природа фірми» (1937 р.). Він показав, що потрібно для того, щоб звести до мінімуму трансакційні витрати між учасниками. Спочатку трансакційні витрати були визначені як «витрати користування ринковим механізмом». Пізніше це поняття стало позначати будь-які види витрат, що супроводжують взаємодію економічних агентів на ринку чи всередині організацій, оскільки ділове співробітництво в рамках ієрархічних структур (якими є фірми) також не вільне від тертя і втрат.

В наш час Інтернет напханий всілякими онлайн-інструментами: електронна пошта, скайп, ... – і це дійсно забезпечує середовище, в якій співпрацювати з іншими людьми стало набагато простіше.

Таким чином, сформувався питання: що таке фірма в сучасному світі? Є необхідність досі перебувати у приватній власності? Як ми можемо використовувати Інтернет, щоб сформувати більш згуртовані групи людей для створення економічної цінності?

Колективна власність

Візьмемо, приміром, Webpack – популярна програма для складання проектів з більш ніж 230 учасників по всьому світу. Це відкритий колектив, де немає єдиного власника. Кожен може приєднатися до команди і зробити свій внесок. Зараз колектив надає платні послуги зовнішнього світу. І це тільки початок. В майбутньому будь-який учасник зможе також пропонувати платні послуги місцевим компаніям: майстер-класи, презентації, консультації, ..., використовуючи таким чином репутацію і схвалення колективу.

У цій моделі власності немає боса і ніякої ієрархії. Рішення та ініціативи поширюються з допомогою мережі. Кожна людина має можливість звернутися до компаній, які він знаходить у своєї персональної мережі, з метою надати нові можливості для бізнесу. Також можна звернутися до кого-небудь у суспільстві, щоб знайти допомогу або об'єднати зусилля з метою створення проекту.

Доступність інформації забезпечує довірчі відносини. Перед тим, як компанія наймає когось із колективу для тієї чи іншої роботи, вони можуть легко переконатися в тому, що ця людина дійсно є хорошим фахівцем. Адже є можливість подивитися результати попередніх проектів, та дізнатися чи допоможе компанія втілити те, що ви задумали.

Коли ви співпрацюєте з представником цієї спільноти, то ви залучаєте в роботу набагато більше, ніж однієї конкретної людини. Ви можете також отримати вигоду з колективного інтелекту суспільства, до якого він належить. Колектив, здатний генерувати продуктивні ідеї для розвитку бізнесу, буде мати хорошу репутацію, тим самим він все частіше буде співпрацювати з замовниками та розвивати зв'язки з зовнішнім світом. В результаті, колектив буде отримувати прибуток, яка буде поділятися відповідно інтелектуальним вкладень кожного учасника.

Ця модель не обмежується відкритими спільнотами. Будь-яка спільнота, що має спільні завдання і спільні цінності, могло б використовувати цю модель.

Успіх полягає в тому, щоб розробити колективну репутацію. Зробити це легко: потрібно залучити користувачів, показати всю зацікавленість у їх проблеми і докласти максимально зусиль для її вирішення. Зрозуміло, що переступити до розробки колективного інтелекту – це найбільш складне завдання, адже потрібно зрозуміти і вивчити алгоритм дії. Для цього буде корисно відвідувати тренінги чи форуми, де користувачі можуть вчитися один у одного. Для початку важливо знати, які послуги вигідно надавати стороннім компаніям, а також як рекламувати ці послуги на колективному рівні.

У такій моделі власності прибуток не знаходиться виключно на вершині піраміди, навпаки, велика частина доходів поширюється по краях колективу. Мається на увазі, що більший дохід отримують ті, хто фактично виконує роботу. Частина прибутку йде на благо всього колективу з метою поліпшення умов роботи для всіх і для підвищення колективної репутації.

Для того, щоб функціонувати протягом довгого часу, колектив також повинен переконатися в тому, що він може залучати нових людей і навчати їх належним чином, щоб вони могли, в свою чергу, також створювати економічну цінність для себе і колективу.

Таким чином, колектив стає живим організмом. У нього з'являється мета і він позитивно впливає на навколишнє середовище. Люди (складові частини колективу) виконують роль своєрідних клітин, які допомагають всьому організму (колективу) досягти поставленої мети.

Ось такі колективні проекти можуть повністю замінити приватні фірми в майбутньому. Можливо, така модель допоможе відновити справедливість, і кожен працівник буде отримувати прибуток в залежності від власних знань і здібностей, а не висоти займаної посади.

Джерело: http://hyser.com.ua/

 

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали