Як підтвердити статус внутрішньо переміщеної особи, якщо немає відмітки про реєстрацію місця проживання?
З початком воєнних дій на Сході України, мільйони громадян змушені були виїхати, залишити рідних і майно у зоні конфлікту. Для того щоб спростити своє життя на територіях, які контролює українська влада, такі громадяни можуть отримати статут внутрішньо переміщеної особи.
Зазвичай при зверненні по таку довідку не виникає труднощів – достатньо надати паспорт із позначкою про реєстрацію місця проживання на непідконтрольній території. Однак що робити, якщо інформація про місце реєстрації відсутня у документах?
З такою ситуацією стикнувся чоловік, який представляв інтереси свого неповнолітнього сина . Управління соціального захисту населення йому відмовило у видачі довідки про взяття на облік сина як внутрішньо переміщеної особи через відсутність інформації про реєстрацію місця проживання та перебування на тимчасово окупованій території. Надані до заяви про отримання статусу ВПО копії документів не підтверджували, що він проживав на тимчасово окупованій території Донецької області на момент виникнення обставин, які надають право на отримання довідки.
Чоловік звернувся по допомогу до Нововолинського бюро правової допомоги (Володимир-Волинський місцевий центр з надання БВПД). З’ясувалося, що його неповнолітній син мешкав на окупованій території разом із матір'ю, а після початку воєнних дій переїхав до батька. Але з якоїсь причини у нього була відсутня реєстрація місця проживання, не було й відмітки про реєстрацію місця проживання в будинковій книзі. Були інші документи : свідоцтво про розірвання шлюбу батьків, заява батька про надання згоди на тимчасовий в’їзд на тимчасово неконтрольовану територію та виїзд з неї своєму неповнолітньому сину, ксерокопія паспорта мами, в якому прізвище відрізняється від прізвища, вказаного у свідоцтві про народження заявника. Подані документи були визнані недостатніми для підтвердження перебування позивача на адміністративно-територіальній одиниці, з якої він був вимушений переїхати у зв`язку зі збройним конфліктом.
Втім, фахівці системи БПД зазначають, що чинне законодавство України визначає альтернативні способи підтвердження факту проживання на території окупованої адміністративно-територіальної одиниці – або відміткою про реєстрацію місця проживання у паспорті, або шляхом надання інших доказів. Тож, до суду було надано як докази такі документи: свідоцтво про народження, в якому зазначено, що хлопець народився в місті Торез; витяг з медичної особової карти; фотографію учнів школи, де в складі учнів класу є неповнолітній син заявника; копію атестата про основну загальну освіту. Документи підтверджували те, що позивач у спірний період часу проживав на непідконтрольній території.
Суд визнав протиправною відмову Управління соцзахисту у видачі довідки внутрішньо переміщено особи та зобов`язав видати її позивачу.
Згідно із українським законодавством, при оформленні довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, у разі відсутності в документі, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, або документі, що посвідчує особу та підтверджує її спеціальний статус, відмітки про реєстрацію місця проживання на території адміністративно-територіальної одиниці, з якої здійснюється внутрішнє переміщення у зв`язку з обставинами, зазначеними у статті 1 Закону України №1706-VII, заявник надає докази, що підтверджують факт проживання на території адміністративно-територіальної одиниці, з якої здійснюється внутрішнє переміщення, на день виникнення обставин, що спричинили внутрішнє переміщення:
- військовий квиток з відомостями щодо проходження військової служби;
- трудова книжка із записами про трудову діяльність;
- документ, що підтверджує право власності на рухоме або нерухоме майно;
- свідоцтво про базову загальну середню освіту, атестат про повну загальну середню освіту, документ про професійно-технічну освіту, документ про вищу освіту (науковий ступінь), довідка з місця навчання;
- рішення районної, районної у мм. Києві чи Севастополі держадміністрації, виконавчого органу міської чи районної у місті ради про влаштування дитини до дитячого закладу, у прийомну сім`ю, дитячий будинок сімейного типу, встановлення опіки чи піклування;
- медичні документи;
- фотографії, відеозаписи тощо.
minjust.official
Коментарі до матеріалу