5 аргументів "за" участі в державних торгах для малого і середнього бізнесу
29.07.2015 312 0 0
Чому малому і середньому бізнесу прийшов час взяти участь у держзакупівлях?
Минуло вже півроку з моменту старту реформи системи держзакупівель і запуску пілотного проекту Prozorro, метою якої було викорінення корупції та забезпечення прозорості всього тендерного процесу. Прозорість, принаймні допорогових закупівель (до 100 тис. Грн на товари та послуги і до 1 млн грн на роботи), забезпечена, проте конкуренцію серед постачальників складно назвати запеклою. За даними торговельної площадки zakupki.prom.ua, на якій проходить більша частина допорогових держзакупівель в системі Prozorro, 48% потенційних учасників держзакупівель - представників малого та середнього бізнесу - все ще не довіряють державі. Тим часом їх більш гнучкі конкуренти вже у всю виконують держзамовлення, виграючи один тендер за іншим.
Новий ринок збуту c низьким порогом входу
У розпал чергової економічної кризи в Україні з'явився новий ринок - державних закупівель - з річним оборотом в 250 млрд гривень. Звичайно, цей ринок не виник з нізвідки, він існував і процвітав довгі роки, але тільки для закритого кола наближених з госкормушкі. Переважна більшість представників малого та середнього бізнесу "без зв'язків" навіть не розглядали можливість участі в держторгах через складність, слабкої інформованості та зарегульованості паперових процедур. Тепер з реформою системи держзакупівель з її пілотним проектом Prozorro для сотень тисяч українських підприємств участь у держзакупівлях стало не просто можливим, а й простим і зрозумілим
Сьогодні підприємцю для того, що б взяти участь в допорогових держзакупівлі, потрібно мати комп'ютер з виходом в інтернет і можливість виконати держзамовлення. Поки мова йде переважно про допорогових закупівлях (до 100 тис. Грн на товари та до 1 млн грн на на послуги).
Асорті з держзамовлень: від декількох тисяч до 120 млн гривень
За даними аналітиків zakupki.prom.ua, з моменту запуску системи (лютий 2015 року) кількість тендерів щомісяця збільшується в 2-3 рази. У травні відбулося 583 тендеру, в червні - 1412, а станом на середину липня - ще 1050. За весь час пройшло більше 3500 тендерів.
Замовляють міністерства і відомства все, що завгодно - від чаю, ручок, офісного паперу до медикаментів, палива і протигазів. Наприклад, Міністерство оборони закуповує як харчову плівку з логотипом на суму 54 тис. Грн, так і дизельне паливо на суму більш ніж 120 млн грн. Це буквально означає, що незалежно від того, що ви виробляєте або які послуги ви надаєте, - у вас є всі шанси продати їх державі за ринковою ціною. Найбільші замовлення зараз розміщує Міноборони, тому постачальникам текстильних товарів, продуктів харчування і палива є за що поборотися прямо зараз.
Недоліків у замовників немає - 323 органу державної влади вже підключені до системи і їх кількість постійно зростає. При цьому майже 60 з них провели більше 10 тендерів за півроку.
Чесна конкуренція
Всі тендери в системі - публічні, під час проведення торгів чиновник, відповідальний за прийняття рішення, не бачить назви компанії постачальника, але бачить суму пропозиції.
Етапи проведення державних закупівель на dz.prom.ua наступні:
- Період уточнення умов. В цей час ви можете задати всі питання по тендеру і отримати на них відповідь на сторінці тендеру.
- Прийом заявок. Постачальники подають пропозиції та необхідні документи для участі в тендері, вказуючи вартість. При цьому компанія-замовник не бачить учасників і ціни.
- Аукціон. Оголошується на наступний ранок після закінчення прийому заявок. Проходить у три етапи, на кожному з яких постачальник може запропонувати кращу ціну на поставку.
- Кваліфікація учасників. Вперше відкривається список компаній-учасників і оголошуються результати аукціону. Переможець аукціону очікує рішення замовника.
- Пропозиції розглянуті. Після підтвердження переможця замовником, встановлюється наступний етап "Підготовка договору". Після того, як договір буде завантажений, закупівля автоматично перейде в статус "Завершена" на наступний день.
Після проведення чергового раунду - електронна система вибирає пропозицію з найменшою ціною. Таким чином, виключається вплив людського фактора і в підсумку зменшується можливість для корупційних схем. Процес перебуває під пильною увагою громадськості і контролюючих органів, у тому числі запущена система публічного моніторингу державних тендерів. Таким чином, якщо вам є, що запропонувати, ваша ціна - ринкова і ви зацікавлені в продажі своїх товарів і послуг - ваші шанси дуже високі.
Бути першопрохідцем
Незважаючи на стрімке зростання кількості електронних тендерів і замовників з боку органів державної влади, кількість учасників тендерів рідко перевищує 2-3 учасника на тендер. Причини - від недовіри до держави до неприйняття нових технологій. Однак наше майбутнє прямо пов'язане і державою, і з технологіями. Хто раніше це усвідомлює і потрапить в мейнстрім, той у результаті і досягне великих висот.
Бути частиною найважливіших реформ
Зміни починаються з себе - всім відома максима. Зараз бізнес може допомогти суспільству і державі, при цьому не даючи, а отримуючи гроші - прийти і брати участь у держзакупівлях. Якщо впроваджувана зараз система стане масовою, якщо прозорість і конкуренція стануть нормою проведення державних закупівель - змінити це будь-якої майбутньої влади буде ох як непросто.
Якщо ми хочемо змін - викорінення корупції, чесності та відкритості влади, неприпустимості дискримінації, поліпшення якості життя - нам робити це спільно. За нас нову країну ніхто не побудує.
Джерело: http://ubr.ua/business-practice/laws-...
Коментарі до матеріалу