Зарплата – 3 200 грн.: варіанти рішень для підприємства
07.02.2017 9330 0 3
Для кого ця стаття: для керівників і працівників економічних служб підприємств.
Чим корисна стаття: показує, які невідкладні рішення ухвалюються на підприємстві під час формування по-новому (з 1 січня 2017 року) заробітної плати, зокрема її тарифної частини, і як ці рішення передбачити в колективному договорі.
Чи є потреба змінювати щось в оплаті праці у зв'язку із законодавчим установленням місячної мінімальної заробітної плати (далі – МЗП) у розмірі 3 200 грн., якщо встановлені місячні тарифні ставки та оклади за всіма професіями працівників (включаючи професії, що не вимагають кваліфікації) на 01.01.17 р. на підприємстві перевищують 3 200 грн.?
На це запитання можна відповісти так:
- якщо на підприємстві встановлені місячні тарифні складові зарплати за всіма професіями працівників перевищують 3 200 грн., то немає потреби підвищувати з 01.01.17 р. розміри тарифних ставок і окладів;
- у колективному договорі на 2017 рік з урахуванням відповідних законодавчих змін слід зазначити, що ключові тарифні величини (мінімальна тарифна ставка некваліфікованого робітника та мінімальна тарифна ставка робітника 1-го розряду) установлюються відповідно до чинного законодавства, згідно з яким розрахунковою величиною в тарифній системі оплати праці є прожитковий мінімум (далі – ПМ).
Це та інші запитання щодо змін в оплаті праці, що надходять до редакції журналу, викликали потребу в написанні даної статті.
Що розглядаємо
Законом від 06.12.16 р. № 1774-VIII (далі – Закон № 1774) унесено зміни до деяких законодавчих актів України», зокрема до КЗпП та Закону від 24.03.95 р. № 108/95-ВР «Про оплату праці» (далі – Закон № 108), що стосуються МЗП та систем оплати праці. А в Законі від 21.12.16 р. № 1801-VIII «Про Державний бюджет України на 2017 рік» (далі – Закон № 1801) за ПМ 1 600 грн. на місяць МЗП передбачено в розмірі 3 200 грн. на місяць.
Для приведення оплати праці на підприємстві у відповідність до чинного законодавства нагадаємо нові норми та порядок їх реалізації. Покажемо практичну суть змін. Визначимо за вихідними фактичними даними, що склалися, варіанти оплати праці та прийнятні управлінські рішення з дотриманням останніх законодавчих вимог.
При цьому на підприємстві вбачаються два блоки нормативно-розпорядчих рішень:
- перший блок (невідкладний) – щодо формування тарифної частини зарплати;
- другий блок (що не вимагає невідкладності) – щодо систем оплати праці.
У цій послідовності й розглянемо намічене.
Нове у становленні зарплати
Зміни у становленні зарплати було представлено в таблиці «Зарплата – 3 200 грн.: нормативне забезпечення для працедавця».
Нормативна сутність ключових законодавчих змін щодо становлення зарплати, зокрема мінімальної, з 01.01.17 р. за цією таблицею коротко визначається так:
- змінено нормативну функцію МЗП – з розрахункової та абсолютної величини її перетворено на величину абсолютну, а розрахунковою величиною у формуванні тарифної частини заробітної плати став розмір ПМ (до МЗП включено за деякими винятками доплати та премії);
- мінімальний посадовий оклад (тарифна ставка) установлюється в розмірі не менше ПМ;
- не встановлено початкового відношення розміру тарифної ставки робітника 1-го розряду до ПМ (це стає договірною нормою та компетенцією колективного договору – при цьому враховується норма, наведена вище);
- запроваджено доплати до рівня МЗП і законодавчо визначено застосування МЗП у погодинному розмірі (Закон № 108 доповнено ст. 31 «Гарантії забезпечення мінімальної заработної плати»).
Зауважимо, що згідно зі ст. 97 КЗпП ці нові законодавчі норми реалізуються в колективному договорі підприємства (або в акті/наказі працедавця, узгодженому з уповноваженим представником трудового колективу).
І зазначимо, що при цьому мають дотримуватися норми, як і раніше, основоположної тарифної системи оплати праці в частині співвідношень в оплаті праці за категоріями та професіями працівників. Ці співвідношення передбачено в додатках 1–5 до Галузевої угоди між Мінагрополітики та продовольства, Всеукраїнським об'єднанням організацій працедавців «Федерація працедавців агропромислового комплексу та продовольства України» і Профспілкою працівників агропромислового комплексу України в сільському господарстві на 2014–2016 рр. (далі – Галузева угода). Галузева угода діє до укладення нової або її перегляду.
Аналіз становища та рішення
Для ухвалення правильних зважених рішень щодо становлення зарплати, зокрема мінімальної, доцільно вже в січні 2017 року (у крайньому разі – на початку лютого) проаналізувати рівень, що склався, і склад заробітної плати на підприємстві за грудень 2016 року.
Аналіз має показати, чи є на підприємстві працівники, які відпрацювали повний місяць і отримали зарплату в розмірі, меншому ніж 3 200 грн.
Якщо на підприємстві немає таких працівників, то в такому разі в колективному договорі тарифна система приводиться у відповідність до нових норм (згідно з якими ПМ визначено як розрахункову величину у формуванні тарифної частини зарплати).
А якщо на підприємстві є працівники, в яких за повний місяць роботи у грудні 2016 року зарплата менша за 3 200 грн., то вживаються відповідні заходи – підвищуються тарифні ставки й оклади, а за необхідності виплачуються доплати до рівня МЗП.
Мінімальна місячна зарплата в розмірі 3 200 грн. не запроваджується на підприємстві (її встановлено Законом № 1801), а забезпечується ухваленням низки нормативно-розпорядчих рішень, які оформляються змінами до колективного договору та наказами по підприємству.
І за будь-яких варіантів рішень щодо оплати праці, які ухвалюються на підприємстві, необхідно забезпечити:
- дотримання співвідношень в оплаті праці (коефіцієнти відношень тарифних ставок/окладів до розрахункових величин не можуть бути нижчими за передбачені Галузевою угодою);
- нарахування зарплати за місячну норму праці в розмірі не нижче 3 200 грн. (без доплат або з доплатами до цього рівня).
Варіанти рішень
Варіант 1. Нетарифні виплати у вигляді доплат і премій на підприємстві є незначними. Існують певні фінансові можливості.
З 01.01.17 р. тарифна частина зарплати значно підвищується при збільшенні розмірів розрахункових величин тарифної системи, а саме:
- базової мінімальної місячної тарифної ставки робітника 1-го розряду (припустимо, з розміру, що був у грудні 2016 року, – 1 680 грн. до 3 216 грн., тобто з коефіцієнтом 2,01 до ПМ 1 600 грн.);
- мінімального місячного окладу техніка без категорії (припустимо, з розміру, що був у грудні 2016 року, до 3 859 грн., тобто до рівня 3-го розряду базової тарифної сітки робітників-розрядників з коефіцієнтом 1,2 до мінімальної тарифної ставки робітника 1-го розряду).
Цей варіант рішення забезпечує також виконання нової законодавчої норми, яка передбачає мінімальний посадовий оклад (тарифну ставку) у розмірі, не меншому за ПМ. Так, посадовий оклад працівника без кваліфікації (наприклад, сторожа) становитиме 3 055 грн. (3 216 грн. х х 0,95, де 3 216 грн. – мінімальна тарифна ставка робітника 1-го розряду, 0,95 – за Галузевою угодою коефіцієнт відношення розміру окладу за цією професією до мінімальної тарифної ставки робітника 1-го розряду).
Збільшення розмірів тарифних розрахункових величин за співвідношень в оплаті праці, що збереглися, передбачає загальний рівень підвищення тарифних ставок і окладів за всіма професіями працівників. За цим варіантом ставки та оклади підвищуються в 1,91 рази (практично вдвічі) – і для робітника 1-го розряду базової тарифної сітки (3 216 : 1 680), і для головного бухгалтера (10 033 : 5 242). За такого підвищення не виплачуються доплати до рівня МЗП, а збільшений тарифний рівень забезпечується наявними фінансовими можливостями підприємства.
Варіант 2. На підприємстві склалися значні нетарифні виплати у вигляді доплат і премій. Фінансові можливості підприємства обмежені.
Мінімальна тарифна ставка робітника 1-го розряду формується з коефіцієнтом менше 2,01 до ПМ 1 600 грн. за рахунок зниження у складі зарплати премій і доплат.
Варіант 3. Нетарифних виплат у вигляді доплат майже немає, премії не виплачуються. Фінансові можливості підприємства обмежені.
Розміри базових розрахункових величин підвищуються ненабагато, наприклад мінімальна місячна тарифна ставка робітника 1-го розряду – з 1 680 грн. до 2 000 грн. І місячні тарифні ставки робітників наскрізних професій, робітників 1–5-го розрядів у рослинництві, посадові оклади технічних службовців та низки фахівців становитимуть від 1 900 грн. (2 000 х 0,95) до 3 100 грн. Тобто значному контингенту працівників для забезпечення місячного мінімального рівня зарплати – 3 200 грн. виплачуватимуться доплати до цього рівня.
Буде явне нівелювання зарплати працівників із низькою та високою кваліфікацією. Так, місячна зарплата робітника 1-го розряду в рослинництві зросте з 1 680 грн. до 3 200 грн. (в 1,9 разу), а місячний посадовий оклад головного бухгалтера – з 5 242 грн. до 6 240 грн., в 1,19 разу (порівняймо: у першому варіанті цей оклад підвищується в 1,91 разу).
Бачимо, що варіант рішення щодо зміни колективного договору для забезпечення на підприємстві місячного рівня МЗП у 3 200 грн. залежить від початкового складу зарплати та фінансових можливостей підприємства.
У другому і третьому варіантах як гарантія забезпечення МЗП запроваджуються доплати до її законодавчого рівня. І в усіх трьох варіантах із метою пошуку коштів для забезпечення виплат не нижче 3 200 грн. на місяць правомірно знижувати (компетенція колективного договору) розміри максимальних окладів службовців – аж до скасування встановлення максимальних окладів.
Нові норми щодо систем оплати праці
Нові законодавчі норми щодо системи оплати праці визначено у ст. 3 і 6 Закону № 108 і в ст. 95 і 96 КЗпП.
Ключові законодавчі зміни в частині систем оплати праці з 01.01.17 р. можна коротко визначити так:
- разом з основоположною тарифною системою оплати праці цілеспрямовано передбачаються також інші системи оплати праці, що встановлюються колективним договором (передбачається конкретизація форм оплати праці за системами: проста погодинна, погодинно-преміальна, пряма відрядна, відрядно-преміальна, відрядно-прогресивна, непряма відрядна, акордна);
- із тарифної системи вилучено норми, що регламентують порядок зниження та підвищення розрядів робітникам (ці норми буде доцільним передбачати як локальні в колективному договорі);
- із тарифної системи вилучено норми, що регламентують установлення працедавцем посадових окладів службовцям, зокрема за результатами атестації (зазначимо, що атестація працівників повною мірою регулюється ст. 11 Закону від 12.01.12 р. № 4312-VI «Про професійний розвиток працівників»);
- до функціональних складових тарифної системи включено професійні стандарти (кваліфікаційні характеристики), визначено їх призначення, порядок розробки та затвердження (потрібні роз'яснення Мінсоцполітики щодо порядку застосування затверджених тарифно-кваліфікаційних характеристик/довідників до затвердження професійних стандартів, що запроваджуються, і кваліфікаційних характеристик).
Бачимо, що зміни в системах оплати праці (згадані у статті як другий блок нормативно-розпорядчих рішень) не вимагають невідкладного ухвалення відповідних рішень (у т. ч. унаслідок їх неповної нормативної готовності). І тому ці зміни у статті наочно не розглядаються.
Також читайте:
Коментарі до матеріалу