Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Упорядковано процедуру набуття повноважень головами рад: огляд Закону № 1850

Редакція

24.03.2017 885 0 0

Законом від 09.02.17 р. № 1850-VІІІ (далі – Закон № 1850, набув чинності з 19.03.17 р.) унесено зміни до деяких законів України з метою впорядкування їх норм щодо набуття повноважень сільських, селищних, міських голів.

Так, засади організації та діяльності, правового статусу органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначено Законом від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі – Закон № 280). У ст. 42 цього Закону встановлено повноваження сільського, селищного, міського голови. До набуття чинності Закону № 1850 вони набувалися з моменту оголошення відповідною сільською, селищною, міською виборчою комісією на пленарному засіданні ради рішення про його обрання. Відтепер моментом набуття визначено складання ними присяги на пленарному засіданні відповідної сільської, селищної, міської ради, на якому територіальною виборчою комісією (далі – ТВК) було оголошено рішення щодо їх обрання та реєстрації.

Присягу новообрані голови сільських, селищних, міських рад, як і раніше, мають складати відповідно до Закону від 07.06.01 р. № 2493-ІІІ «Про службу в органах місцевого самоврядування».

У Законі від 14.07.15 р. № 595-VІІІ «Про місцеві вибори» (далі – Закон № 595) містяться вимоги щодо несумісності мандату сільського, селищного, міського голови з іншими видами діяльності. Знаємо, що за нормами ч. 1 ст. 89 Закону № 595 реєстрація обраних голів відбувається за рішенням ТВК. Однак за наявності у цих обранців іншого представницького мандату особи зобов‘язані подати до ТВК копію зареєстрованої заяви про припинення дії іншого представницького мандату.

Зазначимо, що згідно із ч. 3 ст. 7 Закону від 11.07.02 р. № 93-ІV «Про статус депутатів місцевих рад» (у ній ідеться про несумісність статусу депутата місцевої ради з деякими посадами та видами діяльності) депутат місцевої ради не може мати іншого представницького мандату. Про заборону мати інший представницький мандат зазначено також у рішенні Конституційного суду від 14.01.14 р.
№ 1-у/2014.

Окрім того, такою обраною особою також подається документ про звільнення з роботи (посади), несумісної з посадою сільського, селищного, міського голови.

Норма щодо несумісності службової діяльності за посадою сільського, селищного, міського голови з іншою посадою міститься в ч. 4 ст. 12 Закону № 280, а саме: вони не можуть на громадських засадах займатися іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю.

Додамо, що такого «несумісного» переліку робіт нормативно-правовими актами не встановлено. Так, новообраним головам сільських, селищних, міських рад заборонено продовжувати перебувати депутатом будь-якої іншої ради, здійснювати функції голови правління товариств та одержувати із цього прибуток. Тож допоки новообраний голова ради не надасть офіційні підтвердження щодо звільнення його від подібної діяльності, у нього немає підстав для набуття повноважень за відповідною посадою.

До речі, у рішенні Конституційного суду від 20.05.04 р. № 12-рп/2044 зазначено, що реалізувати набутий представницький мандат громадянин може лише в одному з органів (маються на увазі сільські, селищні, міські, районні, обласні ради) чи на посаді сільського, селищного, міського голови. Аналогічне роз’яснення стосовно обмежень сумісної діяльності заступника селищного голови з діяльністю депутата районної ради надано в листі Мін’юсту та Нацдержслужби від 13.04.12 р.

Зазнала змін і ст. 46 Закону № 280 у частині, що стосується порядку проведення першої сесії місцевої ради, на якій, зокрема, складається присяга новообраних голів. Ідеться про таке. Питання щодо реєстрації обраних голів рад, старост регулюється нормами Закону № 595, у ч. 3 ст. 89 якого передбачено, що ТВК у п‘ятиденний строк із дня отримання документів, зазначених у ч. 1 ст. 89 Закону № 595, має ухвалити рішення про реєстрацію сільського, селищного, міського голови, старости. Так от, у разі якщо на час проведення першої сесії відповідного голову не обрано або не зареєстровано (про це на сесії ради інформує голова ТВК), рада обирає тимчасову президію із числа депутатів ради. Чисельність її може становити 3–5 осіб.

На цьому зміни не вичерпуються. Зараз оновлено норми ст. 24 Закону № 595 щодо функцій Центральної виборчої комісії (далі – ЦВК), і відтепер ЦВК має ще такі додаткові повноваження. У разі невиконання відповідною ТВК вимог Закону № 595 щодо реєстрації обраних депутатів, сільських, селищних, міських голів, старост на ЦВК покладаються повноваження не лише в частині встановлення результатів місцевих виборів, а й щодо прийняття рішення з реєстрації відповідних осіб.

Анна СЕМЕНЕНКО, консультант

 

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали