В Україні можуть змінити правила лізингу
24.03.2017 133 0 0
Лізингові компанії-шахраї, які збирають з клієнтів аванси і в підсумку не надають у користування автомобілі або сільгосптехніку, заполонили український ринок.
Псевдо-лізингові компанії домовляються з клієнтом про початковий платіж, який інколи може доходити до 50% від вартості техніки, але після підписання договору виявляється, що гроші були сплачені за надання консультації, це адміністративні внески, комісії тощо. У підсумку, людина залишається і без грошей, і без техніки.
Ситуація ускладнюється ще й тим, що навіть у суді дуже складно довести факт обману, так як клієнт підписує договір добровільно. При цьому, навіть якщо людина попередньо ознайомилася з документом, шахраї нерідко просто підміняють його перед внесенням грошей. А розірвати договір найчастіше не можна, оскільки в такому випадку про відшкодування збитків можна забути. І таких недобросовісних компаній стає все більше, а управу на них знайти складно.
Українці перестають довіряти лізинговим компаніям. Потрібно створити окрему профільну організацію, яка буде виявляти шахраїв і боротися з фірмами, які насправді не надають лізингові послуги.
Втім, хоч проблеми законодавчого забезпечення лізингу, як і раніше існують, кількість скарг на якість послуг за останній рік зменшилася вдвічі, до 74. Також зменшилася загальна кількість компаній — їх залишилося трохи більше 200, що на 78 менше, ніж у 2015 році.
Разом з тим, їх активність збільшилася. Так, загальний обсяг лізингового ринку в минулому році зріс на 13%, до 22,6 млрд грн. У цілому, активи компаній зросли вдвічі і досягли довоєнного часу. По автомобілям, наприклад, приріст склав більше 70%. Автолізинг як і раніше залишається основою нашого портфеля.
Лізингові компанії бояться, що клієнти почнуть користуватися авто безкоштовно.
Авто за «спасибі»
Втім, не тільки пересічні українці страждають від шахрайських лізингових фірм. Бувають і зворотні випадки. Приміром, учасники ринку стурбовані недавнім судовим рішенням, відповідно до якого клієнту дозволили повернути техніку, яку він свого часу взяв в лізинг, а саму фірму, в свою чергу, зобов'язали повернути людині сплачені раніше гроші.
Компанії налякав цей прецедент. Якщо такі судові рішення стануть масовими, то ринок просто завалиться, впевнені вони. Суди таким рішенням фактично благословили безкоштовне користування лізинговою технікою.
Питання законодавчого врегулювання в галузі стоїть дуже гостро. Лізингова асоціація вже підготувала низку ініціатив, щоб вирішити цю проблему. Перш за все, хочуть врегулювати питання з ПДВ, який стягується при вилученні техніки і, по суті, на учасників ринку лягає додатковий податок у розмірі 20%. Асоціація вже представила на розгляд Кабміну законопроект на цю тему, який був схвалений ЄБРР.
Профільна асоціація спільно з парламентським комітетом і регулятором ринку виступили з пропозицією прийняти новий закон «Про фінансовий лізинг», який, на їхню думку, підготував б ґрунт для приходу нових гравців, підвищив конкуренцію в галузі і знизив вартість надання послуг. Законопроект вже знаходиться у Верховній Раді і незабаром буде зареєстрований.
Непідйомні ціни
Українці незадоволені не тільки безладом на лізинговому ринку, але і дорожнечею таких послуг.
До і без того чималий переплат за техніку додався ще один нюанс. З минулого року в Україну заборонили ввозити авто нижче екологічного стандарту Євро-5. Фактично машини Євро-3 і Євро-4 зникли з лізингового ринку, констатують експерти. І якщо звичайні водії ще якось можуть миритися з цим фактом, то перевізники відверто страждають.
У перевізників автопарки зношуються, але транспорт Євро-5 дуже дорогий і багатьом не по кишені. Раніше вони брали в лізинг машини класу Євро-3. Зрозуміло, що техніка Євро-5 краще за якістю, а її ресурс набагато більше, але гроші на неї є не у всіх.
Джерело: http://hyser.com.ua/community/v-ukrai...
Коментарі до матеріалу