Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Революція в бухобліку. Які зміни чекають на бізнес?

Редакція

15.12.2016 1035 0 0

Як відомо, кожна транзакція в бухгалтерському обліку генерує певний паперовий слід тієї чи іншої господарської операції, фактично підтверджуючи її проведення. Європейським податковим органам іноді достатньо і копії документа, чого не скажеш про українських перевіряючих, для яких частіше важлива не стільки суть операції, скільки форма - наявність обов'язкових реквізитів у первинних документах. І, звичайно ж, документ повинен бути в оригіналі, інакше його не існує.

На жаль, і багато бухгалтерів розучилися аналізувати господарські операції, потопаючи в кількості рутинної паперової роботи. Професіоналізм таких бухгалтерів скочується до аналізу первинних документів на предмет їх відповідності форми і до задоволення прискіпливого ока перевіряючого.

У такому разі поведінкова модель і бухгалтера, і податкового інспектора полягає в тому, що ні ті, ні інші не цікавляться суттю господарської операції, а, значить, не здатні передбачити наслідки проведення транзакції, як фінансової звітності, так і у податкових деклараціях. Як наслідок, рішення приймаються на основі поведінки: фінансова звітність далека від достовірності, а податкові акти від реальності.

Зміни до закону "Про бухгалтерський облік і фінансову звітность" були розроблені Міністерством фінансів разом з Світовим банком ще влітку 2015 року, проте до цих пір залишаються нерозглянутими парламентом. Ми можемо скільки завгодно "латати" податковий кодекс, виправляючи існуючі законодавчі колізії. Однак революцією в бухгалтерському обліку став вже прийнятий і підписаний Президентом закон №1724-VIII від 3 листопада 2016 року "Про внесення змін у деякі закони України щодо усунення адміністративних бар'єрів для експорту послуг". Спасибі окремим депутатам, які перенесли наші норми із законопроекту про бухоблік і змогли відстояти справжні реформи не тільки для підприємців ІТ сфери, а й для всіх бухгалтерів і бізнесу, в подарунок до нового року.

Отже, законом №1724-VIII, серед іншого, вносяться зміни в спеціальний закон "Про бухгалтерський облік і фінансову звітность", який регулює, що є первинним документом, а також які обов'язкові реквізити повинен мати. І тут згадалося одне із засідань Методичної ради Мінфіну, на якому я доводила членам ради, що місце складання документа, як обов'язковий реквізит первинного документа, не має нічого спільного з суттю операції. А ось відсутність такого реквізиту дає повне право податковим органам не визнавати первинний документ і, як наслідок, витрати, сформовані на його підставі. З мого досвіду, це найбільш часта помилка бухгалтерів і найбільш простий "улов" податкових інспекторів. Пройшов рік. І ось закон №1724-VIII набуде чинності з 3 січня 2017 року і на один обов'язковий реквізит стане менше.

Крім того, змінено сам термін "первинний документ". Тепер це документ, який містить відомості про господарську операцію і не вимагає підтвердження її здійснення, як це було раніше. Таким чином, рахунок-фактура (інвойс) стає первинним документом. А якщо рахунок буде виписуватися за результатами здійснення транзакції - поставки товарів (робіт або послуг), то і зовсім може служити єдиним первинним документом, замінюючи акти виконаних робіт та/або товарно-транспортні накладні. Також документ може бути складений в електронній формі, за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг.

Безумовно, бухгалтерам і українському бізнесу буде досить складно перебудуватися, стільки років рахунок-фактура служила формальним документом для здійснення передоплати. Тепер треба почати працювати по-новому, а чи є на це сміливість? І наскільки швидко перебудовуються податкові інспектора? Адже тепер у нас не тільки немає обов'язку доводити зв'язок витрат з господарською діяльністю, а й немає таких суворих правил до порядку оформлення первинних документів. Очевидно, що багатьом бухгалтерам знадобиться час на переосмислення цих змін. Багато будуть оформляти документи по-старому, і відслідковувати податкову практику як і раніше, не довіряючи контролюючим органам. Треба зробити перший крок. А далі дорогу здолає той, хто йде.

Олена Макеєва, радник міністра фінансів

 

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали