Підтримка бізнесу: як і навіщо
10.11.2017 137 0 0
Державна підтримка бізнесу існувала в Україні завжди, в той час як інститут державної допомоги робить в Україні перші кроки
Історично стан справ в сфері державної підтримки можна описати одним словом - хаос. З вступом чинності 2 серпня закону про державну допомогу процес наведення порядку в цій сфері повинен нарешті розпочатися.
Закон про державну допомогу детально регулює надання державної допомоги, а також контроль за її використанням. На жаль, на сьогоднішній день не всі готово до повноцінного функціонування нового правового інституту: не прийняті деякі важливі підзаконні нормативні акти, законодавство в цілому не приведено у відповідність з новим законом, портал державної допомоги хоч і формально запущений, але об'єктивно пустує.
На даному етапі рано говорити про те, що Закон повноцінно запрацював: повідомлення про державну допомогу, отримані АМКУ, обчислюються лише десятками, до них є величезна кількість зауважень, а відповідний департамент АМКУ зайнятий, перш за все, наданням роз'яснень органам влади з питань застосування законодавства в сфері державної допомоги.
Незважаючи на це, вже скоро бізнес відчує більший вплив цього нового регулювання. Так, починаючи з бюджетного процесу на 2019 год к бюджетним запитам, який передбачає надання державної допомоги, розпорядники таких бюджетних коштів повинні будуть додавати копію відповідного рішення АМКУ про плановану державної допомоги.
Нерідко зараз мають місце ситуації, в яких деякі місцеві органи влади з метою залучення в свій регіон інвесторів пропонують певним компаніям ділянки разом з підведеними комунікаціями. Такі дії, швидше за все, можуть бути визнані неприпустимою державною допомогою.
Питання державної допомоги також актуалізуються і в процесі приватизації: інвестор, купуючи у держави відповідну компанію, повинен бути впевнений, що з часом держава не зажадає від компанії повернення раніше отриманої державної допомоги.
Як нове законодавство і його застосування вплине на сферу державної допомоги і в цілому на економіку країни?
Якщо зараз розмір державної допомоги оцінюється приблизно в 9% ВВП, то в 2022 році - коли законодавство про державну допомогу повноцінно запрацює - розмір державної допомоги в порівнянні з ВВП знизиться до 2%. Іншими словами, державної допомоги в Україні незабаром стане набагато менше.
Бізнесу варто запам'ятати, що з серпня 2017 року нова державна допомога може бути надана тільки після отримання попереднього дозволу АМКУ. Що ж стосується державної допомоги, що діє на момент вступу в силу закону, то АМКУ повинен протягом року провести її моніторинг, і якщо така державна допомога виявиться неприпустимою для конкуренції, то АМКУ надасть рекомендації щодо внесення змін до програми державної допомоги, запровадження додаткової процедури виконання програми або все-таки припинення виконання такої програми.
Ризики для бізнесу
Якщо надана державна допомога визнається АМКУ неприпустимою для конкуренції, АМКУ приймає рішення про припинення державної допомоги та її повернення. Крім того, повернути доведеться не тільки відповідну суму, але також на неї будуть нараховані відсотки за використання (подвійна облікова ставка НБУ за відповідний період). Однак і це не найстрашніше: адже не варто виключати і можливості звернення конкурентів до суду з позовами про відшкодування збитків.
Що стосується українських судів, то їх роль - з огляду на отсуствия інших впливових учасників процесу (в ЄС, наприклад, величезну роль в сфері державної допомоги грає наднаціональний гравець - Єврокомісія) - в застосуванні законодавства про державну допомогу важко переоцінити. На даному етапі важко оцінити готовність українських судів до нового типу справ, а також до практичного застосування статті 264 Угоди про Асоціацію Україна-ЄС, що встановлює обов'язок брати до уваги відповідне законодавство і практику ЄС в процесі тлумачення норм про державну допомогу.
В ЄС за багато років напрацьована практика застосування законодавства про державну допомогу в різних формах і в безлічі сфер. Незважаючи на специфіку регулювання державної допомоги в ЄС і деякі відмінності з українською системою регулювання, європейська практика, безумовно, є гарною підмогою у впровадженні та запуску такого інституту в Україні.
Рекомендації одержувачам державної допомоги
На що вже зараз варто звернути увагу бізнесу?
Найбільш консервативним і безпечним способом для бізнесу буде упевнитися, що орган влади повідомив АМКУ про будь-якої планованої схемою державної допомоги до її реалізації. До фактичного отримання державної допомоги одержувачу слід перевірити наявність рішення АМКУ про допустимість такої допомоги для конкуренції.
Незважаючи на те, що обов'язок повідомляти АМКУ про державну допомогу лежить на органі влади, бізнесу-одержувачу державної допомоги слід всебічно сприяти підготовці таких повідомлень.
Розробляти схеми нової державної допомоги варто спочатку з урахуванням обмежень, встановлених правилами державної допомоги (наприклад, державна допомога в межах еквівалента 200 000 євро за 3 роки не підлягає повідомленню через свою незначність).
І, звичайно, бізнесу варто бути впевненим, що він завжди обізнаний про одержуваної ним самим державної допомоги. На даному етапі багато компаній просто не усвідомлюють, якими видами державної допомоги вони користуються і який розмір такої допомоги.
Якщо державна допомога після всіх процедур схвалена АМКУ, все одно не варто розслаблятися, так як використовувати таку допомогу потрібно в суворій відповідності з її заявленою метою.
Рекомендації конкурентам одержувачів державної допомоги
Одним з базових принципів нового регулювання є неприпустимість державної допомоги для конкуренції. Бізнес, який не отримує державну допомогу, не може на рівних конкурувати з одержувачами державної допомоги. Виходячи з цього, питання державної допомоги, як правило, турбують не тільки одержувачів державної допомоги, але і конкурентів таких одержувачів. При правильному використанні, інститут державної допомоги надає прекрасну можливість встановлювати справедливі правила гри на ринку.
Конкурентам рекомендується займати активну позицію і надавати АМКУ всю наявну інформацію про незаконну державну допомогу, що надається конкурентам. Також не варто нехтувати і можливістю проінформувати АМКУ про нецільове використання конкурентами державної допомоги.
Джерело: https://delo.ua/finance/gospodderzhka...
Коментарі до матеріалу