Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Нові виклики: Що міняти в пенсійній системі?

Редакція

10.10.2016 173 0 0

Новий етап кредитної історії України-МВФ підняв нову хвилю дискусій про пенсійну реформу в Україні - як по конкретиці про напрямки і засоби реформування вітчизняної пенсійної системи, так і з загальних питань про те, які заходи можна вважати пенсійною реформою, і чому ця тема не сходить з порядку денного.

Найлегше відповісти на останнє запитання: на сьогоднішній день не існує інструментів, одноразове застосування яких дозволило б тримати пенсійну систему в належній кондиції принаймні в середньостроковій перспективі. Ми живемо в епоху швидких змін, ці зміни охоплюють всі аспекти життя - від демографії до економіки, і кожну найменшу зміну несе нові виклики для пенсійної системи. Тому важливо усвідомлювати, що пенсійна реформа - це не примха МВФ, а об'єктивна необхідність.

Що стосується ознак і критеріїв, за якими можна відрізнити заходи реформування від поточних робочих процесів, самим універсальним є зміна існуючих правил. Ступінь суттєвості або швидкості змін в цьому випадку не має великого значення, вони зовсім не обов'язково повинні бути радикальними, навпаки, можуть бути дуже частковими і поступовими. Звичайно, ці зміни потребують законодавчого оформлення, але не всі зміни законодавства передбачають реформу. Наприклад, підвищення прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, та відповідно розміру мінімальної пенсії за віком передбачається законом про державний бюджет, але правила пенсійної системи при цьому не змінюються.

Помилково пов'язувати ознаки і критерії пенсійної реформи з позитивною метою здійснення заходів, але ще більша помилка вважати, що метою пенсійної реформи є підвищення пенсій. Завдання пенсійної реформи - забезпечити стійкість пенсійної системи, більш справедливий розподіл доходів та гарантування мінімального розміру пенсійної виплати. Причому більшість заходів пенсійної реформи стосуються населення працездатного віку і працюють, а не пенсіонерів.

Розрізняють два типи змін пенсійних правил: параметричні та структурні. Параметричні реформи передбачають зміну правил існуючих компонентів/складових пенсійної системи: підвищення пенсійного віку і/або необхідного стажу, перегляд правил обліку, оцінки та актуалізації пенсійних прав і т.п. Структурні реформи припускають впровадження нових компонентів / складових пенсійної системи. В Україні звикли пов'язувати структурні реформи з запуском так званого другого рівня (накопичувальної системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування).

Насправді спектр цих реформ ширше і, крім накопичувальних і умовно-накопичувальних пенсій, включає зокрема впровадження універсальних державних пенсій, що фінансуються за рахунок бюджетних коштів і не пов'язаних безпосередньо зі сплатою страхових внесків і податків.

Зараз увагу МВФ в Україні зосереджено на параметричних реформ солідарної пенсійної системи. У тексті Меморандуму про економічну та фінансову політику, підписаного керівництвом України і 3 жовтня оприлюдненого на сайті МВФ, пенсійну реформу присвячений пункт 29а (стор. 93-94).

Визнаючи, що різке скорочення єдиного соціального внеску призвело до дуже великого дефіциту Пенсійного фонду, що становить загрозу життєздатності солідарної системи, і з метою досягнення більшої справедливості і здатності забезпечувати адекватні пенсійні виплати в майбутньому керівництво України зобов'язується прийняти до кінця грудня 2016 році законодавство щодо наступного :

(I) поступового підвищення пенсійного віку (в оригіналі «gradually adjust the statutory retirement age», але зрозуміло, що цей adjust буде в бік збільшення) і подальшого зменшення кількості ранніх пенсій;

 (Ii) встановлення більш жорстких критеріїв для отримання мінімальної пенсії;

 (Iii) консолідації пенсійного законодавства, розпорошеного зараз в двох десятках законів, і встановлення єдиних принципів пенсійного забезпечення без будь-яких привілеїв для будь-яких професій (за винятком військових);

 (Iv) розширення бази для сплати соціальних внесків;

 (V) встановлення рівних правил оподаткування пенсій (в оригіналі «ensure equitable tax treatment of pensions»);

 (Vi) кращого зв'язку виплат з внесками і заохочення декларувати фактичні доходи.

Крім того, з 2017 р. численні категорійні пенсійні надбавки та підвищення будуть відокремлені від трудових пенсій, їх фінансування перейде з Пенсійного фонду в державний бюджет і буде посилена їх цільова спрямованість, що зробить систему більш справедливою (в сенсі рівності, equitable) і вивільнить ресурси для більш ефективного подолання бідності.

Докладнішу інформацію можна знайти за посиланням: http://news.eizvestia.com/

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали