Змінівся порядок ліцензування валютних переказів. Що нового?
04.01.2018 686 0 0
14 грудня 2017 року НБУ вніс зміни до "Положення про порядок видачі індивідуальних ліцензій на переказування іноземної валюти за межі України для оплати банківських металів та проведення окремих валютних операцій".
Це положення регламентує порядок видачі НБУ індивідуальних ліцензій на переказування валюти за межі України для оплати фізособами-резидентами послуг за договорами страхування життя, укладеними з нерезидентами, оплати уповноваженими банками банківських металів в разі їх придбання за межами України, а також проведення компаніями-резидентами окремих валютних операцій, що вимагають отримання валютних ліцензій.
В цілому ці нововведення спрямовані на посилення протидії виведення капіталу за кордон під виглядом тих чи інших валютних платежів.
Так, був змінений перелік документів, необхідних для видачі таких ліцензій.
Тепер для отримання ліцензії на проведення валютних операцій резидент повинен також подавати обгрунтування потреби в перекладі коштів за межі України з копіями підтверджуючих документів, засвідчених належним чином, і інших документів, які подаються в залежності від суті операції.
Також на вимогу НБУ необхідно подавати документи, необхідні для вивчення учасників валютної операції. Виявлення НБУ недостовірної або суперечливої інформації, в тому числі щодо кінцевих бенефіціарів заявника чи іншої сторони валютної операції, є однією з підстав для відмови у видачі ліцензії та анулювання вже виданої ліцензії.
Ще одним додатковим документом є довідка про відкриті поточні рахунки в уповноважених банках, включаючи дані про залишки коштів на рахунках і рух коштів по рахунках за останні шість місяців.
При розгляді пакету документів на видачу ліцензій НБУ тепер зможе звертатися в будь-які органи, установи, відомства, банки і до інших осіб для отримання інформації та документів щодо учасників валютної операції, її суті і мети, відповідності суті операції предмету діяльності заявника, джерел походження його коштів і активів.
НБУ буде оцінювати достатність реальних фінансових можливостей заявника для проведення фінансової операції на відповідну суму, а також економічну доцільність і сенс її проведення.
Відмова надати на вимогу НБУ документи, які потрібні для уточнення додаткових обставин проведення валютної операції, може стати причиною відмови у видачі ліцензії.
Такий же відмову може послідувати від регулятора і в тому випадку, якщо, на його думку, недостатньо обґрунтована економічна доцільність операції з переказу іноземної валюти за кордон або у заявника недостатньо фінансової можливості, щоб проводити таку трансакцію.
НБУ буде ретельніше вивчати учасників планованої валютної операції.
Так, перелік підстав для відмови у видачі ліцензій був доповнений виявленням протягом року, що передує поданню документів на ліцензію, фактів порушення заявником вимог банківського, валютного або фінансового законодавства України, законодавства в сфері запобігання відмиванню злочинних доходів, а також якщо до заявника було застосовано заходи впливу або штрафи за порушення законодавства.
Крім того, якщо іншим учасником операції є особа, яка перебуває або зареєстровано в країні, що не виконує рекомендації по боротьбі з легалізацією кримінальних доходів або фінансуванням тероризму, або якщо до цієї країни застосовуються міжнародні санкції або санкції інших держав, це теж може стати підставою для відмови у видачі ліцензії.
Ліцензію також не видадуть особі, що ховається від слідства, органів влади або знаходиться в стані банкрутства.
Валютні операції, на які не поширюються ці вимоги, включають переказ валюти за межі України для здійснення інвестицій, для оплати валютних цінностей, крім банківських металів, на перекази фізосіб, крім оплати за договорами страхування життя з нерезидентами, і випадки надання резидентами позик в іноземній валюті нерезидентам.
Ліцензування всіх цих трансакцій регламентують інші нормативно-правові акти НБУ.
Якщо компанія-резидент переводить гроші за кордон для оплати навчання, стажування, лікування за кордоном фізосіб, оплати витрат судовим, арбітражним, нотаріальним та іншим органам іноземних держав, отримання ліцензії на здійснення такої валютної операції не потрібно.
Також ліцензію не потрібно отримувати в разі задоволення резидентом-позичальником регресної вимоги нерезидента-гаранта, який перерахував валюту банку-кредитору такого позичальника, в межах сплаченої суми.
В цілому, аналіз зазначених нововведень дозволяє зробити висновок, що вони спрямовані на посилення валютного режиму, а аж ніяк не на його лібералізацію, як часто декларує НБУ, і на посилення контролю з боку регулятора за вихідними валютними потоками.
Здивування можуть викликати положення, згідно з яким чиновники НБУ будуть замість бізнесу вирішувати, чи має фінансова операція економічний сенс.
Збільшення кількості підстав для відмови у видачі валютної ліцензії і продовження термінів розгляду документів може призвести до посилення бюрократичного тиску і зробити процес валютного ліцензування ще більш складним, ніж тепер.
Джерело: https://www.epravda.com.ua/columns/20...
Коментарі до матеріалу