Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Головні питання про податок на нерухомість

Редакція

19.07.2017 181 0 0

Для українців, що вклалися в просторі квартири, настав час «Ч» - потрібно платити державі за «зайві» квадратні метри. До 1 липня 2017 року ДФС повинна була направити всім потенційним платникам податку на нерухомість спеціальні повідомлення-рішення із зазначенням суми збору за минулий рік.

Незважаючи на те, що податок стягується ось уже третій рік поспіль, у громадян залишається чимало питань щодо його сплати.

Хто і скільки повинен платити

Податок на нерухомість - це місцевий податок, який йде в бюджет громади, а тому його ставку визначають місцеві ради (в минулому році: від 0 до 3% від мінімальної зарплати розмір якої станом на 1 січня 2016 року складав 1 378 грн). Податок сплачується за кожен квадратний метр житлової та нежитлової нерухомості, що знаходиться у володінні тієї чи іншої особи.

За даними ДФС, середня ставка по країні становить приблизно 1%, або 13,78 грн / кв.м.

Для визначення розрахункової бази цього податку площа всіх житлових об'єктів фізособи підсумовується, а потім з неї вираховується неоподатковуваний розмір площі. Для квартир це 60 кв. м, для будинків - 120 кв. м. Тобто, неоподатковуваний максимум - 180 кв. м для власників кількох будинків і квартир.

Нежитлові об'єкти оподатковуються окремо від житлових, в залежності від загальної площі кожного такого об'єкта (гаражі, майстерні, господарські споруди - сараї, хліви, літні кухні, вбиральні, погреби тощо).

Якщо споруда значиться в документах (наприклад, на плані забудови садового ділянки), то за неї доведеться заплатити податок.

Якщо об'єктом володіють кілька осіб, наприклад, чоловік і дружина, то податок сплачує хтось один (за домовленістю). Щоб не платити зайвого за велику квартиру (наприклад, в 125 кв. м), можна розділити власність між подружжям «в натурі» (з виділенням часток власності) і тоді кожен буде платити за свою частину з урахуванням пільги в 60 кв. м.

Хто має право на пільги

Податок на нерухомість не стягується з об'єктів в зонах відчуження (відселення), як наприклад в Чорнобильській зоні. Також звільнено від податку нерухомість, яка належить дітям-сиротам, дітям, позбавленим батьківського піклування, дітям-інвалідам, які виховуються одиноким батьками (але не більше, ніж один об'єкт на дитину). Не треба платити також за аварійні споруди (повинно бути рішення про це місцевих органів влади).

Треба враховувати, що в 2016 році місцева влада були позбавлені права встановлювати пільги для тих чи інших категорій громадян. До цього, в 2015 році вони самі визначали розміри неоподатковуваної нерухомості і встановлювали пільгові ставки.

З 2017 року ця право на місця повернули, але залишили тільки можливість регулювати ставку податку для окремих категорій громадян. Наприклад, для приватних гаражів можуть встановити ставку податку на рівні 0,01%. Окремому громадянинові пільгу зі сплати податку не дадуть, навіть якщо у нього тяжке матеріальне становище. Однак треба пам'ятати, що нові пільги можуть застосовуватися тільки при нарахуванні податку в наступному році.

У будь-якому випадку ні на які пільги не можуть розраховувати власники нерухомості, площа якої вп'ятеро перевищує неоподатковувану площу (300 кв. М для квартир, 600 кв. М для будинків або 900 кв. М сукупно). Позбавляються пільг і ті, хто здає нерухомість в оренду, лізинг або використовує її для підприємницької діяльності.

Коли треба платити

Після отримання повідомлення з податкової у платника є 60 днів на добровільну сплату податку. Але часто виникає питання: що робити, якщо податкове повідомлення-рішення не було отримано, хоча є підстави нараховувати податок. Чи буде покараний платник?

Як пояснюють в ГФС, оскільки сума податку розраховується податковим органом, то громадяни не несуть відповідальності за своєчасність, достовірність і повноту розрахунку. Простіше кажучи, якщо платник не отримав повідомлення з податкової, то і карати його немає за що. Так як оплачується тільки «узгоджене податкове зобов'язання». Воно вважається таким, якщо людина офіційно отримав квитанцію і не оскаржив рішення податкової.

Причини неотримання квитанції можуть бути найрізноманітніші. Наприклад, людина перебуває у відрядженні або навіть свідомо не відкриває листоноші двері. Лист з повідомленням лежить на пошті місяць і потім повертається до нас.

Буває, що платник змінює місце свого проживання, а квитанції приходять за адресою реєстрації, який є в податковій. Тому в будь-якому випадку фіскали рекомендують прийти до районної інспекції та провести звірку даних.

У будь-якому випадку, якщо дані про об'єкт потрапили в реєстр прав на надвіжімость, ГФС контролюватиме сплату податку і з'ясовувати, чому не було отримано повідомлення.

Поки не будуть турбувати тільки тих, чия нерухомість ще не потрапила до реєстрів і до сих пір знаходиться на паперових носіях в архівах колишніх БТІ. Однак ніхто не знає, коли ці дані будуть внесені до реєстрів.

Також в момент продажу, успадкування та інших процедур зміни власника ці дані автоматично будуть внесені до реєстру нотаріусом або держреєстратором. Як стверджують податківці, з цього моменту вам нарахують суму податку до кінця року, а також за три попередніх роки (термін позовної давності). Правда, без нарахування штрафних санкцій, як було пояснено вище.

Точно так же доведеться заплатити податок за три попередні роки за результатами звірки в ГФС, якщо до цього податок не сплачувався.

Якщо податок не буде сплачений протягом 60 днів і за цей час господар не прийшов на звірку даних або не оскаржував рішення податкової, то на нього можуть бути накладені штрафні санкції. За перші 30 днів прострочення штраф складе 10% від суми податку. Далі застосовується штраф у розмірі 20%. Крім штрафів буде нараховано пеню в розмірі 120% облікової ставки НБУ за кожен день прострочення.

Тому краще не зволікати зі сплатою податку.

Джерело: https://kurs.com.ua/novost/28050-glav...

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали