Подписывайся на информационную страховку бухгалтера
Разделы:
Подразделы:
Подразделы:
Подразделы:

Выплата дивидендов признана неконтролируемой операцией

01.10.2018


Выплата плательщиком налога на прибыль дивидендов в денежной форме в пользу нерезидентов не влияет на объект обложения налогом на прибыль такого плательщика.

Не существует законодательно определенной возможности проконтролировать такую операцию на соответствие принципу «вытянутой руки», признание указанной операции контролируемой и включение ее в отчет о контролируемых операциях не имеет смысла.


Міністерство фінансів України

лист

від  26.09.2018 р. № 11420-10-10/25191

Щодо застосування окремих положень Податкового кодексу України [дивіденди й неконтрольовані операції]

Міністерство фінансів України розглянуло лист Державної фіскальної служби України від 20.09.2018 р. № 2756/4/99-99-15-02-09-13 щодо висловлення позиції стосовно віднесення нарахування (виплати) дивідендів платником податку на прибуток на користь нерезидентів до операцій, що підпадають під визначення контрольованих, як таких, що впливають на об’єкт оподаткування податком на прибуток, і повідомляє.

Виплата дивідендів відповідно до підпункту 14.1.49 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (далі — Кодекс) є розподілом частини чистого прибутку, розрахованого платником податку за правилами бухгалтерського обліку. Для цілей оподаткування до дивідендів прирівнюється також платіж у грошовій формі, що здійснюється юридичною особою на користь її засновника та/або учасника (учасників) у зв’язку з розподілом чистого прибутку (його частини).

Відповідно до підпункту 57.11.2 пункту 57.11 статті 57 Кодексу емітент корпоративних прав, який приймає рішення про виплату дивідендів своїм акціонерам (власникам), нараховує та вносить до бюджету авансовий внесок із податку на прибуток.

Як визначено підпунктом 134.1.3 пункту 134.1 статті 134 Кодексу, об’єктом оподаткування податком на прибуток є дохід (прибуток) нерезидента з джерелом походження з України, що підлягає оподаткуванню згідно з пунктом 141.4 статті 141 Кодексу.

Дивіденди, які сплачуються резидентом на користь нерезидента, включено до доходів нерезидентів із джерелом походження з України, що підлягають оподаткуванню відповідно положень пункту 141.4 статті 141 Кодексу.

Так, згідно з підпунктом 141.4.2 пункту 141.4 статті 141 Кодексу резидент або постійне представництво нерезидента, що здійснюють на користь нерезидента або уповноваженої ним особи (крім постійного представництва нерезидента на території України) будь-яку виплату з доходу з джерелом його походження з України, отриманого таким нерезидентом від провадження господарської діяльності (у тому числі на рахунки нерезидента, що ведуться в національній валюті), утримують податок з таких доходів, зазначених у підпункті 141.4.1 пункту 141.4 статті 141 Кодексу, за ставкою в розмірі 15 відсотків (крім доходів, зазначених у підпунктах 141.4.3 - 141.4.6 та 141.4.11 пункту 141.4 статті 141 Кодексу) їх суми та за їх рахунок, який сплачується до бюджету під час такої виплати, якщо інше не передбачено положеннями міжнародних договорів України з країнами резиденції осіб, на користь яких здійснюються виплати, що набрали чинності.

Таким чином, виплата платником податку на прибуток дивідендів в грошовій формі на користь нерезидентів не впливає на об’єкт оподаткування податком на прибуток такого платника.

Також зазначаємо, що віднесення операції до контрольованих має на меті можливість проконтролювати таку операцію на відповідність принципу «витягнутої руки» із застосуванням методів встановлення такої відповідності, передбачених пунктом 39.3 статті 39 Кодексу.

Оскільки жоден з методів не може бути застосований до господарської операції із виплати дивідендів платником податку на прибуток на користь нерезидента, а отже, не існує законодавчо визначеної можливості проконтролювати таку операцію на відповідність принципу «витягнутої руки», визнання зазначеної операції контрольованою та включення її до звіту про контрольовані операції не має сенсу.

Крім того, зважаючи на те, що законодавство щодо виплати дивідендів платником податку на прибуток на користь нерезидентів не змінювалося з моменту запровадження контролю за трансфертним ціноутворенням, визнання зазначених операцій контрольованими за підсумками 2017 року та необхідність їх відображення у звіті про контрольовані операції за цей період призведе до необхідності (можливості) застосування до платників податків штрафної санкції у розмірі 1 відсотка сум контрольованих операцій, незадекларованих у поданих звітах про контрольовані операції за попередні звітні періоди, починаючи з 2014 року, що передбачено пунктом 120.3 статті 120 Кодексу.

Крім того, у разі досягнення вартісних критеріїв визнання операції контрольованою, передбачених підпунктом 39.2.1.7 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу, до платників податків будуть застосовані штрафні санкції у розмірі 300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, за неподання звіту про контрольовані операції.

Зазначене не сприятиме налагодженню конструктивної співпраці з платниками податків, а також може призвести до численних судових спорів.

Враховуючи викладене, Міністерство фінансів України вважає недоцільним визнання контрольованими операцій з нарахування (виплати) дивідендів у грошовій формі платником податку на прибуток на користь нерезидентів.

В.о. Міністра 

Ю. Гелетій

Комментарии к материалу
Популярное
13.05.2025
Топ-20 новостей прошлой недели
Самые интересные новости минувшей недели Госстат планирует прекратить ЕГРПОУ: начато обсуждение Внесены изменения в Порядок проведения призыва граждан на военную службу во время мобилизации ГНС отвечает на актуальные вопросы налогоплательщиков: письмо от 02.05.2025 Работникам планируют предостави...
27.02.2025
Хранение и использование горючего на предприятии в 2025 году: учет, налоги и документальное оформление
Марафон-2025: главные бухгалтерские акценты года У субъектов хозяйствования, использующих в своей деятельности транспортные средства, другие машины и механизмы, потребляющие топливо, постоянно возникают вопросы, связанные с учетом и документальным оформлением операций с таким горючим, а также с изме...
14.02.2025
Изменения в законодательстве с 10 по 14 февраля 2025 года
Кабмин утвердил изменения к Порядку предоставления ежегодного основного отпуска продолжительностью до 56 календарных дней Внесены изменения в постановление КМУ от 14.04.1997 № 346 «Об утверждении Порядка предоставления ежегодного основного отпуска продолжительностью до 56 календарных дней рук...
Новое
13.05.2025
Срочные трудовые договоры и когда они заключаются
Трудовой договор может быть: 1) бессрочным, заключаемым на неопределенный срок; 2) на определенный срок, установленный по согласованию сторон; 3) заключающимся на время выполнения определенной работы. Эти нормы ст. 23 КЗоТ разъяснили должностные лица управления инспекционной деятельности в ...
13.05.2025
Как бизнесу защитить себя в хозяйственном суде
В случае невозможности решить вопрос в досудебном порядке стороны могут обратиться в хозяйственный суд. Обращение в хозяйственный суд – это важный инструмент защиты нарушенных прав и интересов субъектов хозяйствования. Однако, прежде чем подать иск, стороны должны оценить возможность досудебно...
13.05.2025
Что делать в случае увольнения совместителя с основного места работы
Работника целесообразно уволить с должности по совместительству, а затем принять на основное место работы по новому трудовому договору, учитывая требования ст. 24 КЗоТ. В соответствии с требованиями ст. 1021 КЗоТ совместительством считается выполнение работником, кроме основной, иной оплачиваемой ра...
Лучшие материалы