Строительство жилья за государственные средства: когда есть льгота по НДС
Согласно п. 197.15 ст. 197 Налогового кодекса освобождаются от обложения НДС операции по поставке строительно-монтажных работ по строительству доступного жилья и жилья, которые строится за государственные средства.
Применять налоговую льготу по освобождению от обложения НДС операций по поставке строительно-монтажных работ по строительству жилья, которое строится за бюджетные средства, установленную п. 197.15 ст. 197 Налогового кодекса, имеют право только те субъекты хозяйствования - плательщики НДС, которые являются застройщиками и определены исполнителями целевой программы строительства, в частности по программе Государственного бюджета, и непосредственно осуществляют строительно-монтажные работы.
Другие субъекты хозяйствования — плательщики НДС, выполняющие работы для обеспечения строительства по программе Государственного бюджета, права на использование льготы по налогообложению не имеют и предоставляют услуги исполнителям с начислением НДС по основной ставке по общеустановленным правилам.
ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
від 29.05.2018 р. № 2367/6/99-99-15-03-02-15/ІПК
Про оподаткування ПДВ
Державна фіскальна служба України розглянула звернення платника на отримання індивідуальної податкової консультації, яким надано додаткові матеріали стосовно операцій з постачання будівельно-монтажних робіт по будівництву житлового будинку за державні кошти, та керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), повідомляє.
Стосовно питання виникнення у платника податкових зобов’язань з ПДВ за наслідками передачі виконаних робіт за Договором генерального підряду, порушеного у попередньому зверненні, повідомляємо про таке.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, з 01.01.2011 р. регулюються нормами Податкового кодексу України (далі ПКУ) (пункт 1.1 статті 1 ПКУ).
Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 ПКУ об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 ПКУ розташоване на митній території України.
Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПКУ датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Згідно з пунктом 197.15 статті 197 ПКУ звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання будівельно-монтажних робіт з будівництва доступного житла та житла, що будується за державні кошти.
Застосовувати податкову пільгу щодо звільнення від оподаткування податком на додану вартість операцій з постачання будівельно-монтажних робіт з будівництва житла, що будується за бюджетні кошти, встановлену пунктом 197.15 статті 197 ПКУ, мають право лише ті суб’єкти господарювання - платники податку на додану вартість, які є забудовниками та визначені виконавцями цільової програми будівництва, зокрема, у даному випадку, за програмою Державного бюджету, і безпосередньо здійснюють будівельно-монтажні роботи.
Інші суб’єкти господарювання - платники податку на додану вартість, які виконують роботи для забезпечення будівництва за програмою Державного бюджету, права на використання пільги з оподаткування не мають та надають послуги виконавцям з нарахуванням податку на додану вартість за основною ставкою за загальновстановленими правилами.
Згідно з пунктом 198.3 статті 198 ПКУ нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.
При цьому, платник податку згідно з пунктом 198.5 статті 198 ПКУ зобов'язаний нарахувати податкові зобов'язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 ПКУ Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені цим Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами / послугами, необоротними активами придбаними/виготовленими з податком на додану вартість (для товарів / послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися в оподатковуваних операціях, зокрема, в операціях, звільнених від оподаткування відповідно до статті 197 (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 197.1.28 пункту 197.1 статті 197 ПКУ та операцій, передбачених пунктом 197.11 статті 197 ПКУ).
За інформацією та матеріалами, які додатково надані в зверненні платника, між Замовником та Підрядником укладений Договір генерального підряду (далі - Договір). Відповідно до умов Договору Підрядник зобов’язується виконати будівельно-монтажні роботи по будівництву багатоквартирного будинку.
Відповідно до Додаткового договору до Договору Замовником будівництва багатоквартирного житлового будинку визначено Особу 1.
Відповідно до Додаткового договору до Договору Замовником визначено Особу 2, Генпідрядником - платника, як правонаступника попередньої організації.
Додатковими договорами до Договору встановлювались та переносились терміни введення в експлуатацію багатоквартирного житлового будинку та змінилась кількість квартир.
Додатковим договором до Договору була визначена вартість будівництва багатоквартирного житлового будинку.
Так, вартість 1-го пускового комплексу визначена з ПДВ, ІІ-го пускового комплексу з ПДВ.
Фінансування будівництва багатоквартирного житлового будинку здійснювалось у 2015 році Державним казначейством України з урахуванням ПДВ.
Згідно додатку до Розпорядження Кабінету Міністрів України від 11 травня 2016 року №352-р «Про розподіл коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою 2101190 «Будівництво (придбання житла для військовослужбовців Збройних Сил України» на 2016 рік» на будівництво багатоквартирного житлового будинку (друга черга) виділений обсяг коштів у 2016 році у встановленому розмірі.
Фінансування будівництва багатоквартирного житлового будинку здійснювалось у 2016 році Державним казначейством України також з врахуванням ПДВ.
Згідно додатку до Розпорядження Кабінету Міністрів України від 29 березня 2017 року №214-р «Про розподіл коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою 2101190 «Будівництво (придбання житла для військовослужбовців Збройних Сил України» на 2017 рік» на будівництво багатоквартирного житлового будинку
перша черга - виділений обсяг коштів у 2017 році;
друга черга - виділений обсяг коштів у 2017 році.
Платіжних документів щодо фінансування будівництва за рахунок державних коштів заявником не надано.
Таким чином, з урахуванням наданих матеріалів режим звільнення від оподаткування ПДВ згідно з пунктом 197.15 статті 197 ПКУ застосовується платником до операцій з постачання будівельно-монтажних робіт з будівництва багатоквартирного житлового будинку, фінансування яких здійснено за рахунок державного бюджету через Державне казначейство України у 2015 - 2016 роках.
Разом з тим, враховуючи те, що фінансування будівництва здійснювалось з урахуванням ПДВ, застосування звільнення від оподаткування можливе лише за умови повернення до бюджету зайво отриманих сум податку або врахування їх як наступних сум фінансування будівництва.
Щодо вирішення такого врахування слід звернутись до Державного казначейства України та Міністерства оборони України.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
Комментарии к материалу