Подписывайся на информационную страховку бухгалтера
Разделы:
Подразделы:
Подразделы:
Подразделы:

При каких условиях ФЛП имеет право включать в расходы амортизационные отчисления

25.01.2019

ФЛП на общей системе налогообложения имеют право включать в состав расходов, связанных с осуществлением их хозяйственной деятельности, амортизационные отчисления. При этом амортизации подлежат: расходы на приобретение основных средств и нематериальных активов; расходы на самостоятельное изготовление основных средств.


ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ

від 18.01.2019 р. № 212/О/99-99-13-01-02-14/ІПК

Державна фіскальна служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - ПКУ), розглянула Ваше звернення щодо віднесення до складу витрат фізичної особи - підприємця на загальній системі оподаткування амортизаційних відрахувань з вартості основних засобів та з урахуванням висновків Восьмого апеляційного адміністративного суду, викладених у постанові від 07.11.2018 р. №857/872/18 (справа № 807/319/18), надає нову індивідуальну податкову консультацію щодо практичного застосування норм податкового законодавства.

Порядок оподаткування доходів, отриманих фізичною особою - підприємцем від провадження господарської діяльності, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування встановлено ст. 177 ПКУ.

Згідно з п. 177.2 ст. 177 ПКУ об’єктом оподаткування є чистий оподатковуваний дохід, тобто різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка у грошовій та не грошовій формі) і документально підтвердженими витратами, пов’язаними з господарською діяльністю фізичної особи - підприємця.

Перелік витрат, безпосередньо пов’язаних з отриманням доходів фізичною особою - підприємцем, встановлено п. 177.4 ст. 177 ПКУ.

Згідно з нормами пп. 177.4.6 п. 177.4 ст. 177 ПКУ фізичні особи - підприємці на загальній системі оподаткування мають право (за власним бажанням) включати до складу витрат, пов’язаних з провадженням їх господарської діяльності, амортизаційні відрахування з відповідним веденням окремого обліку таких витрат. При цьому амортизації підлягають: витрати на придбання основних засобів та нематеріальних активів; витрати на самостійне виготовлення основних засобів.

Не підлягають амортизації та повністю включаються до складу витрат звітного періоду витрати на: проведення ремонту, реконструкції, модернізації та інших видів поліпшення основних засобів; ліквідацію основних засобів (у частині залишкової вартості).

Не підлягають амортизації такі основні засоби подвійного призначення: земельні ділянки; об’єкти житлової нерухомості; легкові та вантажні автомобілі.

Відповідно до пп. 177.4.7 п. 177.4 ст. 177 ПКУ розрахунок амортизації основних засобів та нематеріальних активів здійснюється із застосуванням прямолінійного методу нарахування амортизації, за яким річна сума амортизації визначається діленням первісної вартості об’єкта основних засобів та нематеріальних активів, яка амортизується, на строк корисного використання об’єкта основних засобів та нематеріальних активів.

Згідно інформації викладеної у зверненні, ФОП, який перебуває на загальній системі оподаткування та здійснює діяльність по здаванню в оренду власного нерухомого майна, первинно об’єкт нерухомого майна був введений в експлуатацію 22.02.2006 р. Після даної дати мало місце здійснення добудови двох поверхів, де планується облаштувати хостел, введення яких в експлуатацію буде здійснено після 01 січня 2017 року. При цьому після здійснення реконструкції 27.04.2017 р. була проведена експертна оцінка будівлі незалежним експертом - оцінювачем та визначена ринкова вартість будівлі.

Відповідно до пп. 177.4.8 п. 177.4 ст. 177 ПКУ облік вартості, яка амортизується, ведеться за кожним об’єктом.

На сьогодні законодавчо не встановлена форма ведення такого обліку, тому фізична особа - підприємець за власним бажанням може вести такий облік з використанням Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 27.04.2000 р. № 92 зі змінами (далі - П(С)БО 7).

Відповідно до п. 4 П(С)БО 7 первісна вартість - історична (фактична) собівартість необоротних активів у сумі грошових коштів або справедливої вартості інших активів, сплачених (переданих), витрачених для придбанні (створення) необоротних активів. При цьому пунктом 14 П(С)БО 7 визначено, що первісна вартість основних засобів збільшується на суму витрат, пов’язаних з поліпшенням об’єкта (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо), що призводить до збільшення майбутніх економічних вигод, первісно очікуваних від використання об’єкта.

Згідно з п. 31 Наказу «Про затвердження Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів» від 30.09.2003 р. №561 вартість робіт, що приводять до збільшення очікуваних майбутніх вигод від об’єкта основних засобів, включається до капітальних інвестицій з майбутнім збільшенням первісної вартості основних засобів. Підставою для визнання капітальними інвестиціями витрат, пов’язаних з поліпшенням основних засобів, є зростання внаслідок цих витрат очікуваного терміну корисного використання об’єкта, кількості та/або якості продукції (робіт, послуг), яка виробляється (надається) цим об’єктом. Первісна (переоцінена) вартість основних засобів може бути збільшена на суму витрат, пов’язаних з поліпшенням та ремонтом об’єкта, визначену у порядку, встановленому податковим законодавством.

Прикладами такого поліпшення є:

а) модифікація, модернізація об’єкта основних засобів з метою подовження терміну його корисної експлуатації або збільшення його виробничої потужності;

б) заміна окремих частин устаткування для підвищення якості продукції (робіт, послуг);

в) впровадження ефективнішого технологічного процесу, що дозволить зменшити первісно оцінені виробничі витрати;

г) добудова (надбудова) будівлі, що збільшить кількість місць (площу будівлі, обсяги та/або якість виконуваних робіт (послуг) чи умови їх виконання.

У той же час при проведенні переоцінки основних фондів для цілей бухгалтерського обліку передбачено обов’язкове проведення такої оцінки суб’єктом оціночної діяльності. Така вимога передбачена у ст. 7 Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» від 12 липня 2001 року № 2658-ІІІ.

Амортизація нараховується протягом строку корисного використання (експлуатації) об’єкта основних засобів та нематеріальних активів, самостійно установленого фізичною особою, але не менше мінімально допустимого строку корисного використання об’єкта основних засобів та нематеріальних активів (пп. 177.4.9 п. 177.4 ст. 177 ПКУ).

Дія пп. 177.4.9 п. 177.4 ст. 177 ПКУ поширюється виключно на об’єкти основних засобів та нематеріальних активів, витрати на придбання ча самостійне виготовлення яких підтверджені документально.

Таким чином, враховуючи інформацію викладену у зверненні та згідно з нормами чинного законодавства, витрати на придбання та/або на самостійне виготовлення основних засобів фізичною особою - підприємцем амортизуються, а сума вказаних амортизаційних відрахувань підлягає включенню до складу витрат фізичної особи - підприємця на загальній системі оподаткування. При цьому, умовами для включення вищевказаних амортизаційних відрахувань до складу витрат фізичної особи - підприємця на загальній системі оподаткування є: власне бажання підприємця на загальній системі оподаткування щодо нарахування амортизації основних засобів та нематеріальних активів; ведення окремого обліку таких витрат за кожним об’єктом основних засобів та нематеріальних активів; документальне підтвердження витрат на придбання та/або на самостійне виготовлення таких об’єктів основних засобів та нематеріальних активів; амортизація нараховується прямолінійним методом, з урахуванням встановленого ПКУ мінімально допустимого строку корисного використання об’єкта основних засобів та нематеріальних активів; основні засоби, вартість яких амортизується, не може входити до кола основних засобів подвійного призначення.

Крім того, незалежна експертна оцінка основних засобів, яка здійснюється для цілей бухгалтерського обліку, має відповідати вимогам Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» від 12 липня 2001 року №2658-III.

Зазначаємо, що з урахуванням положень ст. 52 Кодексу ця консультація, надана на виконання постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07.11.2018 р. № 857/872/18 (справа №807/319/18), має індивідуальний характер та може застосовуватися виключно фізичною особою - підприємцем «…».

Комментарии к материалу
Популярное
01.07.2025
Топ-20 новостей прошлой недели
Самые интересные новости минувшей недели Внесены изменения в перечень территорий боевых действий и ВОТ (текст приказа от 16.06.2025) Денежная компенсация за неиспользованные ежегодные отпуска В Резерв+ появятся новые возможности получить автоматическую отсрочку Правительство утвердило изменения к...
20.05.2025
Актуальные счета для уплаты налогов
Информация о реквизитах счетов, открытых для зачисления налогов, а также для уплаты единого взноса Больше по теме: Новая форма ТТН: обзор изменений Микро, малое, среднее или крупное: зачем нужно определять размер предприятия Утверждаем и обновляем штатное расписание: правила и нюансы Списки...
17.04.2025
С 16.04.2025 начали действовать сроки хранения документов по воинскому учету
Больше по теме: Приказы и распоряжения: основные термины, виды и сроки хранения Сроки хранения первичных документов увеличены: повлияет ли это на сроки давности для проверок Министерство юстиции приказом от 14.03.2025 № 748/5 утвердило изменения к Перечню типовых документов, которые созд...
Новое
01.07.2025
Когда работодатель может уволить работника за несоответствие должности
Рассмотрим случаи, когда работодатель может уволить работника за несоответствие должности. Больше по теме: Увольнение работников по сокращению во время приостановления трудового договора Увольнение директора предприятия: правила и нюансы Действия работодателя в случае пребывания работника в нетре...
01.07.2025
Какие инструкции по охране труда должны быть на предприятии и кто отвечает за их разработку
Каждый СХ обеспечивает функционирование системы управления охраной труда, а именно: разрабатывает и утверждает положения, инструкции, другие акты по охране труда, действующие в рамках предприятия, и устанавливает правила выполнения работ и поведения работников на территории предприятия, в ...
01.07.2025
Как получить информацию из Государственного реестра вещных прав на недвижимое имущество
Для получения информации из Государственного реестра вещных прав в бумажной форме необходимо обращаться к госрегистратору прав на недвижимое имущество, администратору центра предоставления административных услуг или помощнику нотариуса, а в электронной форме информацию можно получить с помощью порта...
Лучшие материалы