Предоставление в аренду госимущества балансосодержателем: на какую сумму составлять НН?
Предоставление арендодателем государственного имущества в аренду является объектом обложения НДС (кроме операций, определенных пп. 196.1.15 ст. 196 НКУ), независимо от того, распределяет арендатор сумму арендной платы, или перечисляет ее на счет арендодателя в полном объеме.
ГУ ДФС У ЗАПОРIЗЬКIЙ ОБЛАСТI
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
від 08.02.2019 р. № 448/ІПК/08-01-12-01-10
Про оподаткування ПДВ
Головне управління ДФС у Запорізькій області на запит підприємства щодо порядку застосування норм податкового законодавства при оподаткуванні операцій з надання в оренду державного майна балансоутримувачем, та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), повідомляє.
1. Щодо порядку оподаткування ПДВ операції з надання в оренду державного майна.
Організаційні відносини, пов'язані з передачею в оренду майна державних підприємств, установ та організацій та іншого окремого індивідуально визначеного майна, що перебуває в державній та комунальній власності, підприємств, заснованих на майні, або перебуває у комунальній власності (далі - підприємства), їх структурних підрозділів, а також майнові відносини між орендодавцями та орендарями щодо господарського використання державного майна, що перебуває у комунальній власності, регулюються Законом України від 10.04.1992 № 2269-ХІІ «Про оренду державного та комунального майна» (далі - Закон №2269).
Відповідно до п. 2 ст. 19 Закону № 2269 методика розрахунку орендної плати: та пропорції її розподілу між відповідним бюджетом, орендодавцем і балансоутримувачем визначаються для об’єктів, що перебувають у державній власності, Кабінетом Міністрів України.
Методика розрахунку орендної плати та пропорції її розподілу між відповідним бюджетом, орендодавцем і балансоутримувачем визначаються органами, уповноваженими Верховною Радою Автономної Республіки Крим (для об’єктів, що належать Автономній Республіці Крим), та органами місцевого самоврядування (для об’єктів, що перебувають у комунальній власності) на тих самих методологічних засадах, як і для об’єктів, що перебувають у державній власності.
Пунктом 2 Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 04.10.1995 № 786 (далі - Методика №786), встановлено, що розмір орендної плати встановлюється договором оренди між орендодавцем та орендарем.
Пунктом 17 Методики №786 визначено, зокрема, що у разі, коли орендодавцем майна є Фонд державного майна, його регіональне відділення чи представництво, орендна плата спрямовується:
- за цілісні майнові комплекси державних підприємств - до державного бюджету;
- за нерухоме майно державних підприємств, установ, організацій (крім підприємств, установ та організацій галузі кінематографії, що належать до сфери управління Мінкультури, - на період до 31 грудня 2016 року) - 70 відсотків орендної плати до державного бюджету 30 відсотків державному підприємству, організації, на балансі яких перебуває це майно;
- за майно, що не ввійшло до статутного фонду господарського товариства, створеного у процесі приватизації (корпоратизації), - до державного бюджету. Якщо господарське товариство, створене у процесі приватизації (корпоратизації), утримує об'єкти житлового фонду, що не ввійшли до його статутного фонду, - 70 відсотків орендної плати до державного бюджету, 30 відсотків господарському товариству.
Тобто, взаємовідносини щодо оренди державного майна, в тому числі і порядок перерахування орендної плати до бюджету, терміни внесення орендної плати регулюються договорами оренди, Законом № 2269, іншими нормативно-правовими актами.
Згідно з п.п. «б» п. 185.1 ст. 185 Кодексу об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників ПДВ з постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 Кодексу.
Датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше (перша подія):
- дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
- дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку (п. 187.1 ст.187 Кодексу).
Отже, послуги з надання орендодавцем державного майна в оренду є об'єктом оподаткування ПДВ (крім операцій, визначених п.п. 196.1.15 п. 196.1 ст. 196 Кодексу), незалежно від того, чи розподіляє орендар суму орендної плати, чи перераховує її на рахунок орендодавця в повному обсязі.
Враховуючи викладене, комунальне підприємство (балансоутримувач майна) - орендодавець на дату виникнення податкових зобов’язань з ПДВ повинно скласти податкову накладну та зареєструвати її в ЄРПН.
При цьому, податкова накладна складається на всю суму орендної плати, яка підлягає розподілу, незалежно від того, чи орендар сам буде розподіляти суму отриманої орендної плати чи всю суму орендної плати ним буде перераховано на поточний рахунок орендодавця, якщо така операція є об’єктом оподаткування ПДВ.
Якщо на операцію з оренди державного майна поширюються норми п. 196.1.15 п. 196.1 ст. 196 Кодексу податкова накладна не складається.
2. Щодо оподаткування податком на прибуток операції з надання в оренду державного майна.
Згідно з підпунктом 133.1.1 пункту 133.1 статті 133 Кодексу, платниками податку на прибуток - резидентами є суб’єкти господарювання - юридичні особи, які провадять господарську діяльність як на території України, так і за її межами, крім юридичних осіб, визначених пунктами 133.4 та 133.5 цієї статті.
Відповідно до пункту 133.4 статті 133 Кодексу, не є платниками податку неприбуткові підприємства, установи та організації.
Згідно з підпунктом 134.1.1 пункту 134.1 статті 134 Кодексу, об’єктом оподаткування податком на прибуток є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень цього Кодексу.
Відповідно до рішення Запорізької міської ради від 29.08.2018 № 37 «Про внесення змін до рішення Запорізької міської ради від 27.03.2013 № 15 «Про визначення пропорцій розподілу орендної плати між місцевим бюджетом, орендодавцями та балансоутримувачами об’єктів права комунальної власності», (зі змінами)» 30% орендної плати надходить на розрахунковий рахунок підприємства. У разі визнання в бухгалтерському обліку доходів за вказаними операціями, вони матимуть вплив на формування фінансового результату до оподаткування податком на прибуток КП «ВРЕЖО №7».
Згідно з п. 2 ст. 6 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-ХІV, регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики, який затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності.
З огляду на зазначене, за роз'ясненнями з питань відображення в бухгалтерському обліку доходів балансоутримувача від оренди майна комунальної власності доцільно звертатись до Міністерства фінансів України.
Комментарии к материалу