Подписывайся на информационную страховку бухгалтера
Разделы:
Подразделы:
Подразделы:
Подразделы:

Нужно ли применять РРО, в случае, когда расчетные операции за товары/услуги проводятся через сервисы небанковских финучреждений

12.08.2021

В случае, когда расчетные операции за товары/услуги проводятся через сервисы небанковских финансовых учреждений без использования счета, открытого в учреждении банка, Обществу следует применять РРО на общих основаниях.


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ

від 09.06.21 р. № 2310/ІПК/99-00-07-05-01-06

Державна податкова служба України розглянула запит [...] (далі - Товариство) [...] щодо надання податкової консультації та в порядку статті 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) повідомляє.

Товариство здійснює продаж товарів та надання послуг, оплата за які здійснюється покупцем через небанківську фінансову установу.

Заявник задає питання, які можливо згрупувати наступним чином:

Чи необхідно, при такій формі оплати, роздруковувати розрахунковий документ, якщо оплата здійснюється готівкою або у безготівковому вигляді. Який суб'єкт повинен видавати розрахунковий документ?

Чи потрібно застосовувати Реєстратори розрахункових операцій (далі - РРО) при розрахунку із застосуванням електронного платіжного засобу (далі - ЕПЗ) через платіжні системи або через системи інтернет банкінгу?

Який порядок застосування РРО у випадку якщо не відомо звідки відбувся переказ коштів з розрахункового рахунку чи з використанням ЕПЗ?

Правовідносини у цій сфері регулюються Кодексом та Законом України від 06 липня 1995 року N 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі - Закон N 265).

Законом N 265 визначено правові засади застосування РРО/ПРРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг. Його дія поширюється на усіх суб'єктів господарювання (далі - СГ), їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб'єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.

Встановлення норм щодо незастосування РРО в інших законах, крім Кодексу, не допускається.

Небанківська фінансова установа, за статусом визначеним законодавством України, є суб'єктом господарювання - юридичною особою, платником податків на загальній системі оподаткування, яка здійснює не банківську, а підприємницьку (господарську) діяльність на ринку фінансових послуг, з метою отримання прибутку.

Правовідносини у сфері підприємницької (господарської) діяльності регулюються нормами Податкового, Цивільного та Господарського кодексів, а порядок проведення розрахункових операцій, що здійснюються суб'єктами господарювання, встановлено Кодексом та Законом N 265.

Відповідно до абзацу другого п. 2 ст. 9 Закону N 265 РРО та/або програмні РРО розрахункові книжки не застосовуються при виконанні банківських операцій, крім операцій комерційних агентів банків та небанківських фінансових установ з приймання готівки для подальшого її переказу з використанням програмно-технічних комплексів самообслуговування (далі - ПТКС), за винятком програмно-технічних комплексів самообслуговування, що дають змогу користувачеві здійснювати виключно операції з отримання коштів.

Відповідно до абзацу 3 п. 2 ст. 9 Закону N 265, заборонено використання нефіскалізованих ПТКС комерційними агентами банків та небанківськими фінансовими установами при виконанні операцій з приймання готівки для подальшого її переказу, за винятком програмно-технічних комплексів самообслуговування, що дають змогу користувачеві здійснювати виключно операції з отримання коштів.

Таким чином, розрахунки із застосуванням ПТКС небанківської фінансової установи потребують застосування РРО і обов'язок його застосування покладається на власника таких ПТКС. Разом з цим, обов'язок застосовувати РРО у продавця товарів/послуг, який отримує оплату за них, у відповідності з договором про надання фінансових послуг небанківською фінансовою установою, виникає в залежності від способу здійснення розрахункових операцій.

Отже, якщо оплата здійснюється дистанційно за допомогою ЕПЗ, то кошти на рахунок СГ будуть надходити від еквайра, а не від держателя ЕПЗ. При цьому еквайр самостійно визначає порядок обліку торговців, з якими він має укладені договори.

Таким чином, розрахункові операції із застосуванням ЕПЗ, не супроводжуються розрахунковими документами встановленої форми та змісту, що підтверджують факт продажу товарів чи/або надання послуг, на відміну від виписок банківських установ про здійснення платежів через он-лайн систему банківських платежів.

ДПС вважає, що використання ЕПЗ не забезпечує споживачів розрахунковими документами встановленої форми та змісту, при здійсненні розрахункових операцій за товари (послуги), а лише надає йому інформацію про ініціювання ним переказу коштів.

Позиція ДПС була підтримана Національним банком, який у листі від 28.11.2019 N 57-0009/62082 зазначив, що розрахункові документи, отримані внаслідок застосування ЕПЗ не підтверджують факт продажу продавцем товарів/послуг, а лише підтверджують ініціювання переказу коштів покупцем.

Разом з цим, Національний банк листом від 24.04.2020 N 57-0009/20338, зазначив, що операції здійснені шляхом переказу коштів з використанням електронних платіжних засобів, на рахунок отримувача, відносяться до розрахункових операцій в розумінні Закону N 265.

Вимоги Закону N 265 поширюються однаково на усіх СГ, їх господарські одиниці та представників, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.

Обов'язок застосування РРО залежить не від форми розрахункової операції, а від способу її здійснення.

При прийманні оплат здійснених споживачами виключно у безготівковій формі (шляхом переказу коштів замовниками із розрахункового рахунку на розрахунковий рахунок через установу банку або шляхом внесення коштів через касу банку (в тому числі онлайн-банкінг), а також, у разі проведення розрахунків у касі банку через платіжний термінал та/або ПТКС, який належить банку) РРО та/або ПРРО може не застосовуватись.

У разі, коли розрахункові операції за товари/послуги проводяться через сервіси небанківських фінансових установ без використання рахунку, відкритого в установі банку, Товариству слід застосовувати РРО на загальних підставах.

Відповідно до пункту 6 ст. 7 Закону України від 20 травня 1999 року N 679-XIV «Про Національний банк України» Національний банк, зокрема, регулює діяльність платіжних систем та систем розрахунків в Україні, визначає порядок і форми платежів, у тому числі між банками.

У зв'язку з цим, стосовно питання віднесення платіжних сервісів до банківських систем дистанційного обслуговування та/або сервісів переказу коштів, пропонуємо звернутися за належністю до Національного банку України.

У випадку неможливості ідентифікації способу оплати, за надані послуги та продані товари, серед запропонованих Вами на сайті інтернет-магазину споживачам, пропонуємо виключити із переліку можливих способів оплати ті, які викликають сумніви, або складності. Наголошуємо, що ДПС не уповноважена організовувати господарську діяльність СГ, а є лише контролюючим органом, який здійснює контроль за дотриманням СГ вимог податкового та іншого законодавства.

Враховуючи викладене та як відповіді на питання повідомляємо:

1) пільга щодо можливого незастосування РРО встановлена пунктом 14 статті 9 Закону N 265 розповсюджується виключно на послуги та не може бути використана суб'єктом господарювання, який здійснює продаж товарів;

2) здійснення розрахунків через установу банку не потребує застосування РРО;

3) у випадку виникнення сумнівів щодо ідентифікації способів оплати рекомендуємо застосовувати РРО;

4) у випадках отримання оплати за товари у позаробочий час, рекомендуємо застосовувати РРО на підставі виписки фінансової установи про надходження коштів, не пізніше наступного дня, з дотриманням хронології здійснення розрахункових операцій.

У відповідності до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію та діє в межах законодавства яке було чинним на момент надання такої консультації.

Комментарии к материалу
Быстрая регистрация
Будьте в курсе изменений и актуальных тем, задавайте вопросы.
Популярное
02.09.2025
Топ-20 новостей прошлой недели
Самые интересные новости минувшей недели Разъяснение Минэкономики относительно организации бронирования военнообязанных: письмо от 19.08.2025 З 28 серпня Господарський кодекс втратить чинність: що передбачає реформа Уряд оновив порядок перетину кордону особами від 18 до 22 років Президент підписа...
17.07.2025
Кабмин обновил правила определения критичности предприятий для бронирования работников
Порядок и Критерии, по которым бронируют работников предприятий, вновь изменились. Рассмотрим, кого в этот раз это касается. Больше по теме: Зарплатные критерии для бронирования работников: исчисляем среднюю зарплату Сроки хранения документов по воинскому учету и бронированию Бронирование в ферме...
08.07.2025
С 5 июля в Украине возобновляется обязательное представление статистической отчетности
Президент 3 июля подписал Закон от 18.06.2025 № 4505-IX, он официально опубликован 5 июля и с этого дня вступил в силу. Верховная Рада поддержала изменения к п. 1 Закона от 03.03.2022 № 2115-IX «О защите интересов субъектов подачи отчетности и других документов в период действия военного ...
Новое
02.09.2025
Что (не) следует делать работодателям при профессиональной адаптации ветеранов
В Государственной службе занятости дали советы работодателям по обращению с работниками-ветеранами. Рассмотрим, что же советуют в ведомстве. Больше по теме: Оплата труда лиц, поддерживающих ветеранов войны Трудоустройство лиц с инвалидностью: есть ли особенности выполнения норматива для предприяти...
02.09.2025
Можно ли установить испытание для выпускника ЗВО
Можно ли установить испытания для молодого специалиста, которого приняли на работу после окончания ЗВО? Больше по теме: Приказ о продлении испытательного срока Уведомление об увольнении в связи с установлением несоответствия занимаемой должности по результатам испытания Приказ об увольнении в свя...
02.09.2025
Какие виды работ запрещены для несовершеннолетних
Используете труд лиц до 18 лет? Рассмотрим, какие виды работ запрещены для несовершеннолетних. Больше по теме: Особенности увольнения несовершеннолетних работников Особенности практики несовершеннолетних Несовершеннолетние лица (14–18 лет) в трудовых правоотношениях пользуются рядом существе...
Лучшие материалы