Подписывайся на информационную страховку бухгалтера
Разделы:
Подразделы:
Подразделы:
Подразделы:

Нужно ли применять РРО, в случае, когда расчетные операции за товары/услуги проводятся через сервисы небанковских финучреждений

12.08.2021

В случае, когда расчетные операции за товары/услуги проводятся через сервисы небанковских финансовых учреждений без использования счета, открытого в учреждении банка, Обществу следует применять РРО на общих основаниях.


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ

від 09.06.21 р. № 2310/ІПК/99-00-07-05-01-06

Державна податкова служба України розглянула запит [...] (далі - Товариство) [...] щодо надання податкової консультації та в порядку статті 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) повідомляє.

Товариство здійснює продаж товарів та надання послуг, оплата за які здійснюється покупцем через небанківську фінансову установу.

Заявник задає питання, які можливо згрупувати наступним чином:

Чи необхідно, при такій формі оплати, роздруковувати розрахунковий документ, якщо оплата здійснюється готівкою або у безготівковому вигляді. Який суб'єкт повинен видавати розрахунковий документ?

Чи потрібно застосовувати Реєстратори розрахункових операцій (далі - РРО) при розрахунку із застосуванням електронного платіжного засобу (далі - ЕПЗ) через платіжні системи або через системи інтернет банкінгу?

Який порядок застосування РРО у випадку якщо не відомо звідки відбувся переказ коштів з розрахункового рахунку чи з використанням ЕПЗ?

Правовідносини у цій сфері регулюються Кодексом та Законом України від 06 липня 1995 року N 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі - Закон N 265).

Законом N 265 визначено правові засади застосування РРО/ПРРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг. Його дія поширюється на усіх суб'єктів господарювання (далі - СГ), їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб'єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.

Встановлення норм щодо незастосування РРО в інших законах, крім Кодексу, не допускається.

Небанківська фінансова установа, за статусом визначеним законодавством України, є суб'єктом господарювання - юридичною особою, платником податків на загальній системі оподаткування, яка здійснює не банківську, а підприємницьку (господарську) діяльність на ринку фінансових послуг, з метою отримання прибутку.

Правовідносини у сфері підприємницької (господарської) діяльності регулюються нормами Податкового, Цивільного та Господарського кодексів, а порядок проведення розрахункових операцій, що здійснюються суб'єктами господарювання, встановлено Кодексом та Законом N 265.

Відповідно до абзацу другого п. 2 ст. 9 Закону N 265 РРО та/або програмні РРО розрахункові книжки не застосовуються при виконанні банківських операцій, крім операцій комерційних агентів банків та небанківських фінансових установ з приймання готівки для подальшого її переказу з використанням програмно-технічних комплексів самообслуговування (далі - ПТКС), за винятком програмно-технічних комплексів самообслуговування, що дають змогу користувачеві здійснювати виключно операції з отримання коштів.

Відповідно до абзацу 3 п. 2 ст. 9 Закону N 265, заборонено використання нефіскалізованих ПТКС комерційними агентами банків та небанківськими фінансовими установами при виконанні операцій з приймання готівки для подальшого її переказу, за винятком програмно-технічних комплексів самообслуговування, що дають змогу користувачеві здійснювати виключно операції з отримання коштів.

Таким чином, розрахунки із застосуванням ПТКС небанківської фінансової установи потребують застосування РРО і обов'язок його застосування покладається на власника таких ПТКС. Разом з цим, обов'язок застосовувати РРО у продавця товарів/послуг, який отримує оплату за них, у відповідності з договором про надання фінансових послуг небанківською фінансовою установою, виникає в залежності від способу здійснення розрахункових операцій.

Отже, якщо оплата здійснюється дистанційно за допомогою ЕПЗ, то кошти на рахунок СГ будуть надходити від еквайра, а не від держателя ЕПЗ. При цьому еквайр самостійно визначає порядок обліку торговців, з якими він має укладені договори.

Таким чином, розрахункові операції із застосуванням ЕПЗ, не супроводжуються розрахунковими документами встановленої форми та змісту, що підтверджують факт продажу товарів чи/або надання послуг, на відміну від виписок банківських установ про здійснення платежів через он-лайн систему банківських платежів.

ДПС вважає, що використання ЕПЗ не забезпечує споживачів розрахунковими документами встановленої форми та змісту, при здійсненні розрахункових операцій за товари (послуги), а лише надає йому інформацію про ініціювання ним переказу коштів.

Позиція ДПС була підтримана Національним банком, який у листі від 28.11.2019 N 57-0009/62082 зазначив, що розрахункові документи, отримані внаслідок застосування ЕПЗ не підтверджують факт продажу продавцем товарів/послуг, а лише підтверджують ініціювання переказу коштів покупцем.

Разом з цим, Національний банк листом від 24.04.2020 N 57-0009/20338, зазначив, що операції здійснені шляхом переказу коштів з використанням електронних платіжних засобів, на рахунок отримувача, відносяться до розрахункових операцій в розумінні Закону N 265.

Вимоги Закону N 265 поширюються однаково на усіх СГ, їх господарські одиниці та представників, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.

Обов'язок застосування РРО залежить не від форми розрахункової операції, а від способу її здійснення.

При прийманні оплат здійснених споживачами виключно у безготівковій формі (шляхом переказу коштів замовниками із розрахункового рахунку на розрахунковий рахунок через установу банку або шляхом внесення коштів через касу банку (в тому числі онлайн-банкінг), а також, у разі проведення розрахунків у касі банку через платіжний термінал та/або ПТКС, який належить банку) РРО та/або ПРРО може не застосовуватись.

У разі, коли розрахункові операції за товари/послуги проводяться через сервіси небанківських фінансових установ без використання рахунку, відкритого в установі банку, Товариству слід застосовувати РРО на загальних підставах.

Відповідно до пункту 6 ст. 7 Закону України від 20 травня 1999 року N 679-XIV «Про Національний банк України» Національний банк, зокрема, регулює діяльність платіжних систем та систем розрахунків в Україні, визначає порядок і форми платежів, у тому числі між банками.

У зв'язку з цим, стосовно питання віднесення платіжних сервісів до банківських систем дистанційного обслуговування та/або сервісів переказу коштів, пропонуємо звернутися за належністю до Національного банку України.

У випадку неможливості ідентифікації способу оплати, за надані послуги та продані товари, серед запропонованих Вами на сайті інтернет-магазину споживачам, пропонуємо виключити із переліку можливих способів оплати ті, які викликають сумніви, або складності. Наголошуємо, що ДПС не уповноважена організовувати господарську діяльність СГ, а є лише контролюючим органом, який здійснює контроль за дотриманням СГ вимог податкового та іншого законодавства.

Враховуючи викладене та як відповіді на питання повідомляємо:

1) пільга щодо можливого незастосування РРО встановлена пунктом 14 статті 9 Закону N 265 розповсюджується виключно на послуги та не може бути використана суб'єктом господарювання, який здійснює продаж товарів;

2) здійснення розрахунків через установу банку не потребує застосування РРО;

3) у випадку виникнення сумнівів щодо ідентифікації способів оплати рекомендуємо застосовувати РРО;

4) у випадках отримання оплати за товари у позаробочий час, рекомендуємо застосовувати РРО на підставі виписки фінансової установи про надходження коштів, не пізніше наступного дня, з дотриманням хронології здійснення розрахункових операцій.

У відповідності до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію та діє в межах законодавства яке було чинним на момент надання такої консультації.

Комментарии к материалу
Быстрая регистрация
Будьте в курсе изменений и актуальных тем, задавайте вопросы.
Популярное
21.10.2025
Топ-20 новостей прошлой недели
Самые интересные новости минувшей недели ГНС изменила План-график: какие отрасли и регионы будут проверять больше всего Актуальные вопросы касательно оцифровки трудовых книжек: разъяснение ПФУ Кабмин запускает новый модуль управления рисками для проверок бизнеса Правила заполнения трудовых книжек...
08.09.2025
Закон № 4536 опубликован 3 сентября: обзор основных изменений
Закон № 4536 вносит изменения, в частности, в Налоговый кодекс, Закон от 08.07.2010 № 2464-VІ , Закон от 18.06.2024 № 3817-ІХ. Большинство норм Закона № 4536 вступает в силу первого числа месяца, следующего за месяцем его опубликования, то есть с 1 октября 2025 года. Больше по теме: Кварт...
08.10.2025
Обновлен Справочник условных кодов товаров
ГНС опубликовала обновленный Справочник условных кодов товаров. ГНС опубликовала обновленный Справочник условных кодов товаров. Условный код товара Название товара 00101 жилой дом 00102 здание 00103 ...
Новое
23.10.2025
Отражаются ли в декларации по НДС покупка товара у нерезидента за пределами таможенной территории Украины
Такие операции не подлежат отражению в налоговой декларации по НДС. Больше по теме: Изменение таможенной стоимости товаров: когда корректировать НДС? Подлежат ли отражению в налоговой декларации по НДС операции по приобретению товара у нерезидента вне таможенной территории Украины и его реализация ...
23.10.2025
Будет ли применяться ответственность к покупателю за отсутствие регистрации РК при уменьшении компенсации за товар
Предоставление ответа на указанный вопрос в каждом конкретном случае требует четкого понимания условий. По данному вопросу предлагаем в каждом конкретном случае обращаться в ГНС за предоставлением индивидуальной налоговой консультации в порядке, определенном ст. 52 НКУ. Больше по теме: Возврат това...
23.10.2025
Когда следует подать уточняющие декларации по плате за землю, предоставленную горнодобывающим предприятиям
Уточняющие налоговые декларации по плате за землю (земельный налог и/или арендная плата за земельные участки государственной или коммунальной собственности) необходимо подать не позднее 20 ноября 2025 года. Больше по теме: Смена собственника земли посреди года: кому и как платить арендную плату До...
Лучшие материалы