Подписывайся на информационную страховку бухгалтера
Подписаться

«Доступные кредиты 5-7-9 %»: изменились ли правила налогообложения с 18.01.2024 - разъяснение ГНС

05.04.2024 760 0 2


Проценты по программе «Доступные кредиты 5-7-9 %» компенсируются Фондом развития предпринимательства (далее – Фонд). С 18.01.2024 этот Фонд является поставщиком бюджетных грантов (постановление КМУ от 16.01.2024 № 42). 

Является ли компенсация этих процентов Фондом с 18.01.2024 бюджетным грантом? Ведь для бюджетных грантов предусмотрены отдельные налоговые правила: 

  • разницы по налогу на прибыль (пп. 140.5.16, 140.4.8 Налогового кодекса, далее – НК); 
  • льготы-увольнения для единщиков (пп. 12 п. 292.11, пп. 1 п. 292.1 НК). 

С соответствующим обращением ОО «Всеукраинский бухгалтерский клуб» обратилась в ГНС. 

Вывод налоговиков, изложенный в письме ГНС от 28.03.2024 № 8813/6/99-00-21-02-02-06: нет, компенсация процентов по программе «Доступные кредиты 5-7-9 %» не является бюджетным грантом. 

Таким образом, для такой помощи налоговые правила с 18.01.2024 года не изменились.


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
(ДПС)

ЛИСТ
від 28.03.2024 № 8813/6/99-00-21-02-02-06

Громадська організація
«Всеукраїнський бухгалтерський клуб»

 

Державна податкова служба України розглянула звернення Громадської організації «Всеукраїнський бухгалтерський клуб» (далі – Бухгалтерський клуб) від 13.03.2024 № 101-72 ВБК (вх. ДПС № 9380/6 від 13.03.2024) щодо окремих питань оподаткування податком на прибуток підприємств операцій з отримання фінансової державної підтримки суб’єктами підприємництва та у межах компетенції повідомляє.

У зверненні Бухгалтерського клубу розглядається для цілей оподаткування питання визнання бюджетними грантами сум фінансової державної підтримки, отриманих суб’єктами підприємництва від Фонду розвитку підприємництва (далі – Фонд) відповідно до Порядку надання фінансової державної підтримки суб’єктам підприємництва, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 року № 28 «Про надання фінансової державної підтримки» (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 14 березня 2023 року № 229) зі змінами (далі – Порядок № 28).

Враховуючи викладене вище, питання звернення такі:

1. Чи є покриття Фондом витрат на сплату процентів за Урядовою програмою «Доступні кредити 5-7-9 %» (далі – Програма) бюджетним грантом у розумінні пп. 14.1.2771 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України (далі – Кодекс)?

2. Якщо так, то на яку дату:

а) відображати різницю згідно з пп. 140.5.16 п. 140.5 ст. 140 Кодексу, яка збільшує фінансовий результат до оподаткування: на дату відображення витрат в бухгалтерському обліку, які покриватимуться Фондом в межах Програми, чи на дату фактичного отримання компенсації від Фонду банком? Якщо проценти нараховано у лютому 2024 року в сумі 1 000 грн (відображено у витратах Дт 951 – Кт 684), з яких Фонд компенсуватиме 800 грн. Компенсація Фондом цих процентів перерахована банку у квітні 2024 року. В якому періоді застосовувати різницю: у березні чи квітні 2024 року?

б) фіксувати різницю згідно з пп. 140.4.8 п. 140.4 ст. 140 Кодексу, яка зменшує фінансовий результат до оподаткування: на дату перерахування Фондом компенсації процентів банку чи на дату фактичного нарахування цих процентів, коли за умовами договору відомо, що частина покриватиметься Фондом (тобто виникає дебіторська заборгованість Фонду з їх компенсації)?

3. Якщо різниці щодо компенсації процентів Фондом застосовуються, то яких операцій це стосується? Якщо договір укладено у грудні 2023 року, проценти нараховано у грудні 2023 року (ще без різниць), а компенсація від Фонду надійшла у березні 2024 року, чи діють різниці та як? Тобто стосуються нарахованих процентів після 18.01.2024 чи фактично компенсованих Фондом після цієї дати?

Щодо питань 1–3

Бюджетним грантом згідно з пп. 14.1.2771 п. 14.1 ст. 14 Кодексу визнається цільова допомога у вигляді коштів або майна, що надаються на безоплатній і безповоротній основі за рахунок коштів державного та/абр. місцевих бюджетів, міжнародної технічної допомоги для реалізації проекту абр програми у сферах культури, туризму та у секторі креативних індустрій, .спорту та інших гуманітарних сферах у порядку, встановленому законом. Перелік надавачів бюджетних грантів визначає Кабінет Міністрів України.

Відповідно для застосування положень Кодексу щодо особливостей оподаткування бюджетних грантів, зокрема, для цілей податку на прибуток підприємств, необхідно дотримання двох умов одночасно:

1) відповідність цільової допомоги у вигляді коштів або майна, наданої платнику податку умовам наведеного вище визначення (пп. 14.1.2771 п. 14.1 ст. 14 Кодексу), зокрема, цільове спрямування, безоплатність, безповоротність, за рахунок бюджетних коштів або коштів міжнародної технічної допомоги для реалізації чітко визначеної програми або проекту у сферах культури, туризму щ у секторі креативних індустрій, спорту та інших гуманітарних сферах

та

2) надання такої цільової допомоги особою, включеною до переліку надавачів бюджетних грантів.

Перелік надавачів бюджетних грантів затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 18 серпня 2021 року № 867 «Про затвердження переліку надавачів бюджетних грантів» зі змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 16 січня 2024 року № 42 «Про внесення змін до переліку надавачів бюджетних грантів» (далі – Постанова № 42). Зазначені зміни набрали чинності 18.01.2024, згідно з якими до переліку надавачів бюджетних грантів включено також Фонд.

Об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств, як встановлено пп. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу, є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями Кодексу.

Різниці, які виникають при отриманні та використанні бюджетних грантів встановлено ст. 140 Кодексу.

Так, згідно з пп. 140.4.8 п. 140.4 ст. 140 Кодексу фінансовий результат до оподаткування зменшується на суму бюджетних грантів, отриманих платником податку та включених до складу доходів звітного періоду відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності.

Фінансовий результат податкового (звітного) періоду збільшується на суму витрат, пов’язаних із виконанням умов договору про надання бюджетного гранту, понесених у поточному звітному періоді за рахунок таких грантів (але не більше суми таких грантів) та включених до складу витрат поточного звітного періоду відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності (пп. 140.5.16 п. 140.5 ст. 140 Кодексу).

Відповідно до п. 1 Порядку № 28 цей Порядок визначає умови, критерії та механізм надання фінансової державної підтримки (далі – державна підтримка) суб’єктам підприємництва шляхом здешевленім вартості кредитів.

Надання державної підтримки суб’єктам підприємництва, як передбачене п. З Порядку № 28, здійснюється Фондом. Для виконання вимог цього Порядку Фонд затверджує програму надання державної підтримки суб’єктам підприємництва, яка може містити додаткові умови для уповноважених банків у визначених цим Порядком межах.

Відповідно до п. 9 Порядку № 28 у межах цілей, визначених п. 8 цього Порядку, та з метою підтримки важливих для економіки України сфер підприємницької діяльності державна підтримка надається суб’єктам підприємництва за кредитами, зокрема, що надаються на такі пріоритетні напрями:

1) фінансування суб’єктів підприємництва – сільськогосподарських товаровиробників для провадження сільськогосподарської діяльності;

2) підтримка суб’єктів підприємництва, що провадять діяльність з виробництва, переробки сільськогосподарської продукції та її реалізації за видами економічної діяльності 10.51, 10.61, 10.71 відповідно до Класифікації видів економічної діяльності;

3) відбудова зруйнованих внаслідок військової агресії основних засобів суб’єктів підприємництва, що підтверджується відповідними документами (акти руйнувань та пошкоджень із зазначенням їх причини, акти пошкодження (знищення) рухомого майна, витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань щодо відкриття кримінального провадження, реєстрові дані Державного реєстру майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації, звіт про оцінку майна (акт оцінки майна);

4) підтримка суб’єктів підприємництва шляхом пролонгації діючих кредитів, наданих для фінансування оборотного капіталу згідно з Порядком № 28 строком до 12 місяців, які провадять господарську діяльність та/або виробничі потужності яких розміщено (було розміщено) на територіях, включених до переліку територій, на яких велися бойові дії, та/або на територіях, які були тимчасово окуповані російською федерацією, затвердженого відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 6 грудня 2022 р. № 1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією»;

5) підтримка торговельних компаній.

Що стосується Програми, то відповідно до інформації, розміщеної на вебсайті Фонду, згідно з п. 4.1 Програми у межах цілей, визначених п. 3.1 Програми, та з метою підтримки важливих для економіки України сфер підприємницької діяльності кредити суб’єктам малого, у тому числі мікропідприємництва та середнього підприємництва (далі – ММСП), зокрема, надаються за такими пріоритетними напрямами:

1) фінансування ММСП – сільськогосподарських товаровиробників для провадження сільськогосподарської діяльності;

2) фінансування суб’єктів підприємництва, що провадять діяльність у сфері переробної промисловості за всіма видами економічної діяльності (основний КВЕД) секції С Національного класифікатора України;

3) відбудова зруйнованих внаслідок військової агресії основних засобів ММСП, що підтверджується відповідними документами (акти руйнувань та пошкоджень із зазначенням їх причини, акти пошкодження (знищення) рухомого майна, витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань щодо відкриття кримінального провадження, реєстрові дані Державного реєстру майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації, звіт про оцінку майна (акт оцінки майна);

4) підтримка ММСП шляхом пролонгації діючих кредитів, наданих для фінансування оборотного капіталу згідно з Порядком строком до 12 (дванадцять) місяців, які провадять господарську діяльність та/або виробничі потужності яких розміщено (було розміщено) на територіях, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженого Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України (Мінреінтеграції), крім тих, для яких не визначена дата завершення бойових дій або тимчасової окупації;

5) фінансування суб’єктів підприємництва, які здійснюють енергосервіс для підвищення енергетичної ефективності об’єктів державної та комунальної власності, експлуатацію генеруючих установок, що виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії без застосування «зеленого» тарифу та механізму ринкової премії, установок зберігання енергії, електрозарядної інфраструктури та малих систем розподілу індустріальних парків.

Отже, на підставі викладеного вище вбачається, що державна фінансова підтримка у вигляді компенсації Фондом витрат на сплату процентів за Програмою не відповідає визначенню бюджетного гранту згідно з пп. 14.1.2771 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, оскільки не пов’язана з реалізацією проекту або програми у сферах культури, туризму та у секторі креативних індустрій, спорту та інших гуманітарних сферах.

У випадку реалізації Фондом програм державної фінансової підтримки суб’єктів господарювання, пов’язаних зі сферами культури, туризму та у секторі креативних індустрій, спорту та інших гуманітарних сферах, відповідна цільова допомога у вигляді коштів або майна, що надаються на безоплатній і безповоротній основі за рахунок коштів державного та/або місцевих бюджетів, міжнародної технічної допомоги, визнаватиметься бюджетним грантом.

При цьому за таких умов, враховуючи, що Постанова № 42 набрала чинності 18.01.2024, коригування фінансового результату до оподаткування на різниці, які виникають при отриманні та використанні бюджетних грантів, здійснюються при отриманні платником податку на прибуток від Фонду цільової допомоги, що відповідає визначенню бюджетного гранту, починаючи з 18.01.2024.

Директор Департаменту методології
Мар’яна КУЦ

Комментарии к материалу

Лучшие материалы