Подписывайся на информационную страховку бухгалтера
Разделы:
Подразделы:
Подразделы:
Подразделы:

Податкові перевірки: чого чекати в 2016 році?

Перевірки після запитів

Норму пп. 78.1.1 ПКУ, що встановлює підставу для перевірки, яка застосовується чи не найчастіше, було викладено в новій редакції. Внесені зміни є досить суперечливими і викликають більше запитань, ніж надають відповідей.

Раніше підставою для перевірки було виявлення фактів, що свідчать про порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Ці факти могли бути виявлені за результатами перевірок інших платників або отримання податкової інформації.

Нова редакція надає підстави для перевірки у разі виявлення порушення платником податків валютного та іншого не врегульованого ПКУ законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Відповідне тепер може виявлятися з одержаної податкової інформації (результати перевірок також є податковою інформацією, тож, по суті, змін щодо джерел інформації немає).

Як бачимо, законодавець забрав із підстав позапланових перевірок виявлення порушення податкового законодавства. Лишилося лише інше законодавство, підконтрольне податківцям: валютне, у сфері готівкового обігу, спирту, алкоголю, тютюну тощо. Хоча до чого тут документальні податкові перевірки — сказати важко, адже дотримання всього іншого законодавства, крім валютного, як правило, в неплановому порядку перевіряється під час фактичних перевірок, а не позапланових.

За своєю суттю, всі перевірки за пп. 78.1.1 ПКУ на практиці раніше були наслідком порушення податкового законодавства. Тому відповідна зміна виглядає як технічна помилка під час підготовки тексту закону.

Справді, практика перевірок та їх оскарження виходила з того, що перевірятися під час перевірки, за якою платник податку мав надати пояснення або документальне підтвердження (у разі його ненадання), могли лише питання, які було викладено у запиті. Згідно з пп. 75.1.2 ПКУ, неподаткові питання (інше законодавство) можуть перевірятися під час документальної перевірки, тож мертвою норму пп. 78.1.1 назвати не можна, але сфера її застосування в новій редакції є наразі суттєво обмеженою.

Нагадаємо також, що наразі залишаються інші підпункти ст. 78, за якими є можливими перевірки за запитами: 78.1.4 та 78.1.9 (останній з них викладено в новій редакції, про що йтиметься нижче).

Завершуючи аналіз змін до пп. 78.1.1, зазначимо, що перевірка з цієї підстави є можливою лише тоді, коли платник не надає пояснення і документальні підтвердження на обов’язковий письмовий запит контролюючого органу протягом 10 робочих днів з дня його отримання. Причому у запиті мають зазначатися порушення цим платником законодавства (тобто зазначатися, що саме порушив платник — отримувач запиту). В останні роки законодавство і практика у цій сфері розвивалися таким чином, що в запиті мали зазначатися конкретні факти порушень. Зміна формулювань у пп. 78.1.1 дає підстави для побоювань, що позитивні здобутки буде втрачено і податківці у запиті зазначатимуть не конкретні факти, а лише припущення. Такого допустити не можна. Але, як і раніше, справа за практикою, у т. ч. судовою.

Автор: Кравчук Алексей, к.ю.н.

Джерело: http://www.appu.org.ua/news/-2016--00...

Комментарии к материалу
Быстрая регистрация
Будьте в курсе изменений и актуальных тем, задавайте вопросы.
Популярное
16.09.2025
Топ-20 новостей прошлой недели
Самые интересные новости минувшей недели Закон № 4536 опубликован 3 сентября: обзор основных изменений Правительство подало в Раду законопроект об отмене актов выполненных работ ГНС отвечает на актуальные вопросы налогоплательщиков: письмо от 05.09.2025 Внесены изменения в перечень территорий бое...
17.07.2025
Кабмин обновил правила определения критичности предприятий для бронирования работников
Порядок и Критерии, по которым бронируют работников предприятий, вновь изменились. Рассмотрим, кого в этот раз это касается. Больше по теме: Зарплатные критерии для бронирования работников: исчисляем среднюю зарплату Сроки хранения документов по воинскому учету и бронированию Бронирование в ферме...
26.08.2025
Разъяснение Минэкономики относительно организации бронирования военнообязанных: письмо от 19.08.2025
Минэкономики: письмо от 19.08.2025 № 2704-20/55225-03 об организации бронирования военнообязанных. Больше по теме: Зарплатные критерии для бронирования работников: исчисляем среднюю зарплату Сроки хранения документов по воинскому учету и бронированию Бронирование в фермерском хозяйстве: особеннос...
Новое
16.09.2025
Со следующего года изменятся требования относительно приостановления трудового договора
По соглашению сторон срок приостановления действия трудового договора может быть продлен на срок более 90 календарных дней, но не более чем до дня прекращения или отмены военного положения. Детальнее см. ниже. Больше по теме: Приказ об отмене приостановки действия трудового договора Применяется ли...
16.09.2025
Планируют оптимизировать спецпроверки: законопроект
Предлагают оптимизировать порядок проведения специальной проверки во время действия военного положения. Кого это касается и какие могут быть нововведения? Больше по теме: Проверки Гоструда во время военного положения: правила и новшества Могут ли налоговые органы проверить предпринимателя по его м...
16.09.2025
Минэкономики внесло изменения в Критерии предприятий
Министерством экономики, окружающей среды и сельского хозяйства были внесены изменения в Критерии определения предприятий, учреждений и организаций, которые имеют важное значение для отраслей национальной экономики. Рассмотрим, какие произошли изменения.Больше по теме:Зарплатные критерии для брониро...
Лучшие материалы