Новий закон України про управління житловими будинками: що чекає на господарів квартир
22.09.2015 537 0 1
Вступив в силу новий закон України «Про особливості здійснення права власності в багатоквартирних будинках». Незважаючи на те, що закон містить у собі серйозні зміни у системі управління житловими будинками, влада не поспішає інформувати населення про нововведення. Що ж чекає на власників квартир багатоповерхових будинків у найближчій перспективі?
Новий закон руйнує монополію ЖЕКів на надання житлово-комунальних послуг та перекладає повну відповідальність за утримання та управління будинком на його мешканців. Відтепер власники квартир багатоповерхових будинків мають опікуватися не лише своїми оселями, а й сходами, ліфтами, дахом та подвір’ям. Згідно нововведенням, мешканці мають час до 1 липня 2016 року, щоб визначитися з тим, хто здійснюватиме управління їхнім будинком надалі.
Вирішувати подальшу долю свого будинку, а відповідно — свого комфорту та благоустрою, власники квартир мають на загальних зборах. У такий спосіб мешканці повинні обрати управителя будинком поміж себе, або запросити керуючу фірму, яка надаватиме усі житло-комунальні послуги, відповідатиме за утримання будинку, ремонт, буде підзвітною мешканцям. Вартість таких послуг визначається за домовленістю сторін.
За новими правилами, щоб збори відбулися, достатня присутність трьох мешканців зі всього будинку. Однак все, про що йтиметься на зборах, ініціатори зібрання мають письмово повідомити інших та шляхом опитування решти мешканців ухвалити остаточні рішення.
Якщо власники квартир не зможуть дійти згоди до липня наступного року, тоді орган місцевого самоуправління сам призначить будинку керуючу компанію. За неготовність взяти на себе відповідальність прийдеться платити у прямому значені цього слова. Тобто є ймовірність того, що вартість послуг керуючої компанії, яку обере та призначить будинку держава, буде завищеною.
Які підводні камені містить у собі новий закон, розтлумачила у громадській приймальні Української Гельсінської спілки з прав людини в Миколаєві експерт “Фонду розвитку міста Миколаєва” Тетяна Золотухіна: “Головна мета нового закону — пробудити у мешканців будинків почуття власника. Почуття власника має накладати почуття відповідальності. Найбільша наша проблема — відсутність контролю. Мешканець будинку не цікавиться, за що він платить, не контролює роботу ЖЕКів. Зараз є можливість взяти відповідальність за благоустрій свого будинку на себе. Якщо жителі висловляться проти самостійного керування будинком або не знайдуть керуючу компанію, це означатиме, що вони не ухвалили рішення щодо способу управління своїм будинком. Тоді з 1 липня 2016 року орган місцевого самоврядування на конкурсній основі обере такому будинку управляючого або керуючу фірму, яка буде грати за своїми правилами та запропонує мешканцям свої тарифи. Як варіант — таким управляючим може стати знову той самий ЖЕК. Така байдужість мешканців може дуже болісно вдарити по їхнім кишеням”.
Що пропонує новий закон? Основні моменти:
Відтепер, щоб відмовитись від послуг ЖЕКу, не потрібно створювати ОСББ.
Мешканці на загальних зборах мають визначитися, яким чином вони здійснюють подальше управління своїм будинком — самостійно або за допомогою керуючої фірми.
В тариф на управління тепер входить: санітарно-технічне обслуговування будинку, поточний і капітальний ремонт, гонорар управителю. Варто звернути увагу, що з 1 січня 2016 року вводиться в дію норма заборони органів місцевого самоуправління встановлювати тарифи нижче економічно обґрунтованих.
В законі України «Про ОСББ» з 1 липня вилучена норма щодо першого капремонту в новостворених ОСББ за рахунок попереднього балансоутримувача, як це було раніше. Скасовано будь-які види дотацій з бюджету для надавача послуг на утримання житла та капітальний ремонт.
Бігати за мешканцем або навпаки за надавачем послуг тепер не потрібно. Договір про надання послуг з управління підписує обраний загальними зборами управляючий та від імені мешканців уповноважена особа (особи). Завірені копії рекомендованим листом направляються всім мешканцям.
Голосує не рука власника, а квадратні метри, що цій руці належать. Мешканці мають право голосу у відповідності до площі житлових/нежитлових приміщень, які їм належать на правах власності. Тобто власник трикімнатної квартири може впливати більше на прийняття рішення, ніж власник однокімнатної квартири. Якщо під час зборів рішення не набрало достатньої кількості голосів, то у ініціативної групи зборів є ще 2 тижні на письмове опитування мешканців. Рішення приймається за результатами зборів та письмового опитування.
З чого почати? Орієнтовний план дій:
1. Познайомитись з сусідами.
2. Організувати зустріч, щоб визначитися з подальшою долею будинку — призначити власного управителя (у кожному будинку серед мешканців точно знайдеться один бухгалтер та будівельник) або зайнятися пошуками керуючої фірми.
3. Придивитися до найближчого оточення — познайомитись з мешканцями сусідніх будинків, які, можливо, мають досвід створення ОСББ та управління будинком. Можливий варіант — домовитись з управителем сусіднього будинку, щоб той здійснював управління і вашим будинком на перший час.
4. Можливий варіант — об’єднатися з іншими будинками та обрати для себе спільного управителя або управляючу фірму.
5. У разі потреби — звернутися за консультацією юриста до громадських приймалень Української Гельсінської спілки з прав людини.
Джерело: http://helsinki.org.ua/index.php?id=1...
Комментарии к материалу