Подписывайся на информационную страховку бухгалтера
Разделы:
Подразделы:
Подразделы:
Подразделы:

Определение налоговых разниц: как учитывать штрафные санкции?

22.04.2020

Для целей определения разниц учитываются штрафные санкции, начисленные в рамках гражданско-правовых договоров, заключенных с другими субъектами хозяйствования согласно нормам гражданского законодательства (пп. 140.5.11 ст. 140 НКУ). На суммы штрафных (финансовых) санкций и пени, начисленных органами ГНС в связи с нарушением налогоплательщиком требований налогового законодательства и другого законодательства, контроль за соблюдением которых возложен на контролирующие органы, финансовый результат до налогообложения не увеличивается.

Такие операции отражаются согласно правилам бухгалтерского учета при определении финансового результата до налогообложения


ГУ ДПС У М.КИЄВІ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ

від 01.04.2020 р. № 1357/ІПК/26-15-04-04-11

Головне управління ДПС у м. Києві розглянуло звернення щодо коригування фінансового результату до оподаткування на суму штрафних (фінансових) санкцій, нарахованих за рішенням контролюючих органів за порушення вимог податкового законодавства, та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VІ (із змінами і доповненнями) (далі - ПКУ), в межах своїх повноважень повідомляє наступне.

Відповідно до п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 ПКУ об’єктом обкладення податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства згідно з національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку або міжнародними стандартами фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

Підпунктом 140.5.11 п. 140.5 ст. 140 ПКУ встановлено, що фінансоїий результат податкового (звітного) періоду збільшується на суму витрат від визнаних штрафів, пені, неустойок, нарахованих відповідно до цивільного законодавства та цивільно-правових договорів на користь осіб, що не є платниками податку (крім фізичних осіб), та на користь платників податку, які оподатковуються за ставкою 0 відсотків відповідно до п. 44 підрозд. 4 розд. ХX «Перехідні положення ПКУ».

Цивільно-правова відповідальність є однією з форм (видів) юридичної відповідальності, суть якої полягає у примусовому впливі на порушника цивільних прав та обов'язків шляхом застосування щодо нього санкцій, які тягнуть за собою додаткові невигідні майнові наслідки, котра передбачена нормами Цивільного кодексу України та інших актів цивільного законодавства.

З урахуванням ст. 546, 549 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 № 435-IV (із змінами і доповненнями), ст. 230 Господарського кодексу України від 16.01.2003 №436-ІV (із змінами і доповненнями) неустойкою (штрафом, пенею) визнається сума санкцій, яку учасник господарських відносин зобов'язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов’язання.

При цьому ПКУ має власне визначення штрафної санкції (фінансової санкції, штрафу), якою у податкових відносинах вважається плата у вигліді фіксованої суми та/або відсотків, що справляється з платника податків у зв’язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, а також штрафні санкції за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності (пп. 14.1.265 п. 14.1 ст. 14 ПКУ).

Враховуючи зазначене, для цілей визначення різниць відповідно до п.п. 140.5.11 п. 140.5 ст. 140 ПКУ враховуються штрафні санкції, нараховані у межах цивільно-правових договорів, укладених з іншими суб’єктами господарювання згідно з нормами цивільного законодавства.

На суми штрафних (фінансових) санкцій та пені, нарахованих органами ДПС у зв’язну з порушенням платником податку вимог податкового законодавства та іншзго законодавства, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, фінансовий результат до оподаткування не збільшується.

Такі операції відображаються згідно з правилами бухгалтерського обліку під час визначення фінансового результату до оподаткування.

Відповідно до Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 №375, Міністерство фінансів України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.

Водночас зазначаємо, що регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує держа шу політику у сфері бухгалтерського обліку, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові асти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (п. 2 ст. 6 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-ХІV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі - Закон № 996)).

Таким чином, з питань щодо відображення в бухгалтерському обліку штрафів та пені, визначених органами ДПС, доцільно звернутись до Міністерства фінансів України.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 ПКУ індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

Комментарии к материалу
Популярное
16.09.2025
Топ-20 новостей прошлой недели
Самые интересные новости минувшей недели Закон № 4536 опубликован 3 сентября: обзор основных изменений Правительство подало в Раду законопроект об отмене актов выполненных работ ГНС отвечает на актуальные вопросы налогоплательщиков: письмо от 05.09.2025 Внесены изменения в перечень территорий бое...
17.07.2025
Кабмин обновил правила определения критичности предприятий для бронирования работников
Порядок и Критерии, по которым бронируют работников предприятий, вновь изменились. Рассмотрим, кого в этот раз это касается. Больше по теме: Зарплатные критерии для бронирования работников: исчисляем среднюю зарплату Сроки хранения документов по воинскому учету и бронированию Бронирование в ферме...
26.08.2025
Разъяснение Минэкономики относительно организации бронирования военнообязанных: письмо от 19.08.2025
Минэкономики: письмо от 19.08.2025 № 2704-20/55225-03 об организации бронирования военнообязанных. Больше по теме: Зарплатные критерии для бронирования работников: исчисляем среднюю зарплату Сроки хранения документов по воинскому учету и бронированию Бронирование в фермерском хозяйстве: особеннос...
Новое
18.09.2025
Имеют ли кредиторы право на имущество без наследников
Если наследников по завещанию или закону нет, они отстранены от права наследования, не успели принять наследство или отказались от него, тогда судьба имущества решается в судебном порядке. Детальнее см. ниже. Больше по теме: Умер предприниматель: что делать работникам и наследникам? Один из наслед...
18.09.2025
Подает ли СХ ежемесячные декларации по плате за землю на территориях активных боевых действий
СХ не обязан подавать ежемесячные отчетные налоговые декларации по плате за землю (земельный налог и/или арендная плата за земельные участки государственной или коммунальной собственности) начиная с 01.06.2024 (первый отчетный период – май 2024 год) и годовые отчетные декларации (первый отчетн...
17.09.2025
Дата определения ставки акциза и курса гривни при пополнении остатка горючего
При составлении Заявки плательщиком осуществляется расчет объемов горючего, исходя из уплаченной на электронный счет суммы акцизного налога, рассчитываемой по ставке акцизного налога, действующей на дату ее составления и исходя из официального курса гривни к иностранной валюте, установленного НБУ, д...
Лучшие материалы