С 27 апреля 2019 года изменилась норма отчисления в государственный бюджет части чистой прибыли (дохода) государственными унитарными предприятиями и их объединениями.
Государственные унитарные предприятия и их объединения, начиная с I квартала 2019 года, рассчитывают платеж по итогам финансово-хозяйственной деятельности нарастающим итогом в зависимости от объема чистой прибыли предприятия за соответствующий отчетный период:
ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ЛИСТ
08.05.2019 № 14809/7/99-99-15-02-01-17
Головним управлінням ДФС в областях та м. Києві
Офіс великих платників податків ДФС
Державна фіскальна служба України повідомляє, що у зв’язку із набуттям чинності з 27 квітня 2019 року постановою Кабінету Міністрів України від 24 квітня 2019 року № 363 «Про внесення зміни до пункту 1 Порядку відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об’єднаннями та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України» (далі – постанова № 363) відбулись такі зміни:
До п. 1 Порядку відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об’єднаннями, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2011 року № 138 (далі – Порядок), внесено зміни, відповідно до яких за результатами фінансово-господарської діяльності, починаючи з 1 січня 2019 року, частина чистого прибутку (доходу) визначається у розмірі 90 відсотків для підприємств, обсяг чистого прибутку яких фактично у відповідному звітному періоді становить більше 50 млн гривень, і 50 відсотків – для інших підприємств.
Згідно з п. 2 Порядку частина чистого прибутку (доходу) сплачується державними унітарними підприємствами та їх об’єднаннями до державного бюджету наростаючим підсумком щоквартальної фінансово-господарської діяльності за відповідний період у строк, встановлений для сплати податку на прибуток підприємств.
Отже, державні унітарні підприємства та їх об’єднання, починаючи з І кварталу 2019 року, розраховують платіж за підсумками фінансово-господарської діяльності наростаючим підсумком залежно від обсягу чистого прибутку підприємства за відповідний звітний період:
При цьому підприємства, обсяг чистого прибутку яких за підсумками фінансово-господарської діяльності за І квартал 2019 року склав 50 млн грн та менше, але перевищить такий обсяг у будь-якому наступному звітному періоді, повинні розрахувати наростаючим підсумком з початку року та сплатити до бюджету частину чистого прибутку (доходу) у розмірі 90 відсотків.
Підприємства, у яких обсяг чистого прибутку за підсумками фінансово-господарської діяльності не перевищує 50 млн грн, сплачують частину чистого прибутку (доходу) до бюджету за ставкою 50 відсотків.
Частина чистого прибутку (доходу), що відраховується державними унітарними підприємствами та їх об’єднаннями (крім державного підприємства обслуговування повітряного руху України «Украерорух» відповідно до Закону України «Про приєднання України до Багатосторонньої угоди про сплату маршрутних зборів», державного підприємства із забезпечення функціонування дипломатичних представництв та консульських установ іноземних держав, представництв міжнародних міжурядових організацій в Україні Державного управління справами, державних комерційних підприємств та казенних підприємств, які відповідно до статті 1 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» належать до наукових установ, науково-технологічних комплексів, заснованих на державній власності, а також державних підприємств «Міжнародний державний центр «Артек» і «Український дитячий центр «Молода гвардія») до державного бюджету за відповідний період, визначається виходячи з обсягу чистого прибутку (доходу), розрахованого згідно з положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку як підсумок суми чистого фінансового результату (прибутку) та суми капіталу в дооцінках, яка підлягає перенесенню до нерозподіленого прибутку, з урахуванням того, що до такого підсумку також може бути включена частка нерозподіленого прибутку або невикористаних фондів, утворених внаслідок розподілу прибутку в обсязі, визначеному рішенням органу управління.
Відповідно до п. 3 Порядку частина чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету, визначається державними унітарними підприємствами та їх об’єднаннями відповідно до форми розрахунку, встановленої Державною податковою службою, та зазначається у декларації з податку на прибуток підприємства.
Враховуючи, що частина чистого прибутку (доходу), що відраховується за підсумками фінансово-господарської діяльності за І квартал 2019 року, сплачується до бюджету у ІІ кварталі 2019 року, така сума відображається в податковій декларації з податку на прибуток підприємств та впливає на показники фінансової звітності за півріччя 2019 року.
Розрахунок частини чистого прибутку (доходу) (далі – Розрахунок) разом з фінансовою звітністю, складеною відповідно до положень (стандартів) бухгалтерського обліку, подається державними унітарними підприємствами та їх об’єднаннями до органів державної податкової служби у строк, передбачений для подання декларації з податку на прибуток підприємств (п. 3 Порядку).
За підсумками фінансово-господарської діяльності за І квартал 2019 року граничний строк подачі платниками податкової декларації з податку на прибуток підприємств та Розрахунку разом з фінансовою звітністю припадає на 10 травня, строк сплати – на 20 травня цього року.
Водночас відповідно до п. 5 Порядку подання фінансової звітності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2000 року № 419, строк подачі проміжної фінансової звітності (I квартал, перше півріччя, дев’ять місяців) до органів, зазначених у п. 2 цього Порядку – не пізніше 25 числа місяця, що настає за звітним кварталом.
Отже, платники частини чистого прибутку (доходу) за підсумками фінансово-господарської діяльності за І квартал 2019 року повинні подати до контролюючих органів Розрахунок із застосуванням нормативів відрахування частини чистого прибутку (доходу), встановленими з урахуванням положень постанови № 363.
У разі якщо платник частини чистого прибутку (доходу) розрахував частину чистого прибутку та подав розрахунок згідно з Порядком в редакції, чинній до 27 квітня 2019 року, такий платник має подати новий Розрахунок (до спливу терміну його подання), в якому відобразити нарахування частини чистого прибутку відповідно до вимог постанови № 363.
Якщо уточнення показників Розрахунку за І квартал 2019 року на виконання вимог постанови № 363 здійснюється після спливу терміну його подання, платник подає уточнюючий Розрахунок за такий звітний період, в якому зазначається сума збільшення (зменшення) частини чистого прибутку (доходу), що виникає відповідно до вимог постанови № 363.
Враховуючи, що формою Розрахунку не передбачено проведення уточнень, платник податку має право самостійно здійснити відмітку «уточнюючий».
Пунктом 2 постанови № 363 визнано такими, що втратили чинність, постанови Кабінету Міністрів України (згідно з переліком), якими надавались преференції щодо розміру нормативу відрахувань частини чистого прибутку (доходу) окремим підприємствам:
Так, з 1 січня 2019 року преференції щодо розміру нормативу відрахувань частини чистого прибутку (доходу) залишились лише для таких підприємств:
Отже, підприємства, яким з 1 січня 2019 року постановою № 363 скасовано особливості відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу), починаючи з І кварталу 2019 року, розраховують платіж за підсумками фінансово-господарської діяльності залежно від обсягу чистого прибутку підприємства за відповідний звітний період наростаючим підсумком у розмірі 50 відсотків – якщо обсяг чистого прибутку становить 50 млн грн та менше, а при досягненні обсягу чистого прибутку більше ніж 50 млн грн – у розмірі 90 відсотків.
Виправлення показників раніше поданого Розрахунку за І квартал 2019 року такими підприємствами здійснюється у зазначеному порядку.
Головним управлінням ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби довести зазначений лист до відома платників податку і підпорядкованих підрозділів з метою використання в роботі, зокрема розміщення на інформаційних стендах у центрах обслуговування платників, та забезпечити врахування під час проведення контрольно-перевірочної роботи.
В.о. Голови
О. ВЛАСОВ