Подписывайся на информационную страховку бухгалтера
Разделы:
Подразделы:
Подразделы:
Подразделы:

НБУ переходить до кластерного нагляду

Національний банк змінює процедури банківського нагляду.

Так, згідно з повідомленням УКБС, банки першої і другої груп буде розділено на п'ять кластерів: 1)державні; 2) великі приватні; 3) іноземні, що належать до банківських груп; 4) російські та 5) середні приватні. Банки третьої і четвертої груп поділено на два блоки − ринкові й неринкові, в кожному з яких сформовано по чотири кластери. Серед ринкових банків: бізнес, ризикові, рітейлові банки і банки з іноземними інвесторами (небанківськими установами). До неринкових належать: бізнес, схемні, кептивні й заморожені банки. Втім, учасники профільної асоціації поки що не згодні з регулятором і цілком закономірно вимагають обговорення таких нововведень із ринком.

На громадське обговорення документи, які б регулювали ці процедури, Нацбанк ще не виносив, але вже став об'єктом критики з боку УКБС. «Регулятор без обговорення та інформування суб'єктів ринку про зміну принципів банківського нагляду вже здійснює його на основі специфічного режиму кластеризації. Так, залежно від кластера, передбачається застосування різних варіантів нагляду за банками − від стандартного до посиленого режиму з численними обмеженнями, − йдеться в прес-релізі асоціації. − В якості останніх можуть, зокрема, використовуватися призначення куратора, обмеження активних і пасивних операцій, посилений контроль за формуванням резервів під кредитні ризики, актуалізація бізнес-моделі». В УКБС також вважають, що загалом критерії, за якими банки поділяються на кластери, непрозорі й дестабілізують ринок в цілому.

 

Найбільше запитань викликає кластеризація невеликих банків. Цього тижня регулятор зібрав керівників банків 3-4 груп, де розповів їм про новий кластерний розподіл.

Серед 92 фінустанов НБУ виявив тільки 43 ринкових. Решту віднесено до кептивних, заморожених, схемних і ризикових. Кептивні − це ті, які обслуговують в основному свої афілійовані структури; заморожені − здебільшого створювалися до кризи і зараз практично не ведуть діяльності.

Цікаво, що до «схемних» регулятор відніс дев'ять банків. Складається враження, що в регулятора кількість схемних банків − величина практично постійна. Приміром, ще минулої осені перший заступник глави НБУ Олександр Писарук в інтерв'ю Forbes зазначав: «Банків, які професійно займаються схемами як основним видом діяльності, не так вже й багато. Грубо кажучи, їх було 15. Тепер їх 10».

Відтоді регулятор отримав інструменти для боротьби з такими банками і частину з них уже вивів з ринку. Водночас знову він повідомляє ринку, що є схемні банки. Виникає логічне запитання: чому їх не виведено з ринку досі? Більше того, банкіри в спілкуванні з Forbes нарікають: регулятор не дає відповіді, що він буде робити зі схемами у великих банках, куди й перетікають «потоки» із закритих НБУ дрібних фінустанов.

При цьому масштаби «схем» у великих банках найчастіше можуть бути ще більшими, ніж у невеликих установах. «Там, де маленькому банку не можна створити схему, тому що її на малому обсязі операцій помітно, великий зробить це без проблем», − коментують учасники ринку.

Голова комісії з банківського аналізу Українського товариства фінансових аналітиків Віталій Шапран ідею оптимізації банківського нагляду в цілому підтримує, однак не в запропонованому нині вигляді. «НБУ потрібна оптимізація банківського нагляду, а не перетворення нагляду на «банківське гестапо», де будуть вбивати працюючі банки», − каже Шапран.

На його думку, фінансові установи слід розділити за дещо іншим принципом. Окремо варто виділити банки з іноземним західноєвропейським капіталом, у яких внутрішні системи контролю з боку материнських структур набагато жорсткіші за ті, які є в НБУ − відповідно, немає сенсу перевантажувати їх наглядом.

В окремий кластер слід винести й державні банки, де є ризики корупції, особливо при зміні політичної еліти. Ще один клас − це ринкові українські банки, які не залежать від одного клієнта. Остання група − всі інші фінустанови, які потрібно розглядати окремо, пильно вивчаючи, чим вони займаються.

Аналітик вважає, що регулятору доведеться переглянути запропоновану систему, оскільки нинішня класифікація не відповідає світовій практиці.

В УКБС вказують, що наглядові органи більшості країн світу використовують офіційно визнану бальну систему рейтингування банків CAMELS, що дозволяє визначити загальний стан усіх напрямів діяльності банку на підставі оцінки шести складових − достатності капіталу, якості активів, ефективності управління, динаміки доходів, ліквідності та чутливості до ризиків.

Разом з тим, нинішня система може нести в собі додаткові ризики. «Таємне впровадження і невизначеність нових правил не тільки суперечить світовій практиці, але й наражає банки на ризик їх невиконання і дозволяє НБУ здійснювати нагляд у ручному режимі», − підкреслила в коментарі Forbes генеральний директор асоціації Галина Оліфер.

 

 

Источник: domik.ua

 

 

Комментарии к материалу
Быстрая регистрация
Будьте в курсе изменений и актуальных тем, задавайте вопросы.
Популярное
13.05.2025
Топ-20 новостей прошлой недели
Самые интересные новости минувшей недели Госстат планирует прекратить ЕГРПОУ: начато обсуждение Внесены изменения в Порядок проведения призыва граждан на военную службу во время мобилизации ГНС отвечает на актуальные вопросы налогоплательщиков: письмо от 02.05.2025 Работникам планируют предостави...
27.02.2025
Хранение и использование горючего на предприятии в 2025 году: учет, налоги и документальное оформление
Марафон-2025: главные бухгалтерские акценты года У субъектов хозяйствования, использующих в своей деятельности транспортные средства, другие машины и механизмы, потребляющие топливо, постоянно возникают вопросы, связанные с учетом и документальным оформлением операций с таким горючим, а также с изме...
05.03.2025
Опубликовано постановление КМУ, которым упрощена процедура бронирования военнообязанных
Больше по теме: Бронирование работников: пошаговые действия Аннулирование бронирования военнообязанных: основания и условия Отчетность по воинскому учету и бронированию 5 февраля на сайте Кабмина опубликовано постановление от 28.02.2025 № 233, которыи внесены изменения впорядок бро...
Новое
16.05.2025
Внешняя торговля Украины товарами за I квартал 2025 года
За I квартал 2025 год экспорт товаров составил 9 952,7 млн долл. США, или 93,1 % по сравнению с I кварталом 2024 года, импорт – 18 467,5 млн долл. США, или 114,7 %. Отрицательное сальдо составило 8 514,8 млн долл. США (за I квартал 2024 года также отрицательное – 5 399,1 млн&nb...
16.05.2025
Как реформы в сфере защиты окружающей среды повлияют на бизнес
«Зеленый» переход, стабильные решения и внедрение лучших доступных технологий – это не помехи для работы экономики, а требование времени и новые возможности развития. Министр защиты окружающей среды и природных ресурсов Светлана Гринчук обсудила наиболее острые вопросы с представит...
16.05.2025
Стратегия развития финансового сектора: Совет по финансовой стабильности одобрил изменения
Совет по финансовой стабильности (далее – СФС) на заседании 13 мая сосредоточился на подготовке к восьмому пересмотру программы расширенного финансирования с Международным валютным фондом и принял ряд решений.  Во-первых, СФС одобрил изменения к Стратегии развития финансового сектор...
Лучшие материалы