Трансфертне ціноутворення: оновлені правила - 2015
30.10.2015 750 0 1
Ви дізнаєтеся: які зміни щодо трансфертного ціноутворення було внесено з 13.08.15 р. та як слід застосовувати ці зміни.
Коментар до статті 39 "Трансфертне ціноутворення" Податкового кодексу України (далі - ПК).
Законодавці, звичайно, вельми «досягли успіху» в тому, щоб остаточно заплутати платників податків у питаннях трансфертного ціноутворення (далі – ТЦУ). Річ у тому, що редакція ст. 39 Податкового кодексу (далі – ПК), яка містить правила ТЦУ, неодноразово мінялася. Базові зміни, що було внесено з 01 січня 2015 року щодо ТЦУ, зокрема застосування "правила витягнутої руки", ми вже розглядали у консультації Трансфертне ціноутворення: подальші кроки до світових стандартів та національні аспекти.
Останні зміни, які було внесено Законом від 15.07.15 р. № 609-VIII (далі - Закон № 609) та які набули чинності з 13.08.15 р., носять різний характер: як косметичний, так і кардинальний. Розглянемо їх докладніше.
Критерії щодо віднесення операцій до контрольованих
Протягом 2013–2015 років критерії контрольованості операцій змінювалися три рази. Щоб Вам було зручніше орієнтуватися у цих змінах, у таблиці нижче покажемо, які саме критерії і в які звітні періоди діяли для цілей ТЦУ.
№ п/п
|
Критерії,
|
Згідно з редакцією ст. 39 ПК, що діє в період
|
||
з 01.09.13 р. по 31.12.14 р.*
|
з 01.01.15 р.
|
з 13.08.15 р.***
|
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1
|
Статус |
Пов'язана особа-резидент, яка: – задекларувала податковий збиток за попередній податковий звітний рік; – на початок звітного року застосовувала спеціальні режими оподаткування; – сплачує податок на прибуток або ПДВ за ставкою, яка відрізняється від основної, установленої на початок звітного року; – не була платником податку на прибуток та/або ПДВ станом на початок податкового звітного року (пп. 39.2.1.1 ПК) |
– |
|
Пов'язана особа-нерезидент (пп. 39.2.1.1 ПК) |
Пов'язана особа-нерезидент (пп. 39.2.1.1 ПК) |
|||
Нерезидент, який зареєстрований у державі (на території), де ставка податку на прибуток (корпоративний податок) на 5 і більше процентних пунктів нижча, ніж в Україні, або сплачує податок на прибуток (корпоративний податок) за ставкою на 5 і більш процентних пунктів нижче, ніж в Україні (пп. 39.2.1.2 ПК). Перелік таких держав затверджено КМУ. З 25.12.13 р. діє Перелік, затверджений розпорядженням КМУ від 25.12.13 р. № 1042-р (далі – Перелік № 1042)
|
Нерезидент, зареєстрований у державі (на території), яка зазначена у спеціальному переліку, затвердженому КМУ**** – з 01.01.15 р. по 13.05.15 р. – діє Перелік № 1042; – з 14.05.15 р. по 15.09.15 р. – Перелік, затверджений розпорядженням КМУ від 14.05.15 р. № 449-р*****; – з 16.09.15 р. – Перелік, затверджений розпорядженням КМУ від 16.09.15 р. № 977-р |
|||
– |
Комісіонер-нерезидент при продажу товарів у сфері ЗЕД |
|||
– |
Пов'язані особи-нерезиденти у випадках, коли операції з такими нерезидентами здійснюються із залученням непов'язаних осіб, які не виконують у цих операціях істотних функцій, не використовують істотні активи і не приймають на себе істотні ризики (пп. 39.2.1.5 ПК) |
|||
2
|
Обсяг операцій |
50 млн грн. і вище (пп. 39.2.1.4 ПК) |
Більше 1 млн грн. (без урахування ПДВ) або 3 % доходу, який бере участь |
Більше 5 млн грн. (за вирахуванням |
3
|
Обсяг річного доходу від будь-якої діяльності, визначеної за правилами бухобліку |
– |
Більше 20 млн грн. |
Більше 50 млн грн. (за вирахуванням
|
* Застосовуються для цілей ТЦУ у 2013 та 2014 роках (тобто для складання звітів про контрольовані операції за 2013–2014 роки і для нарахування та коригування зобов'язань з податку на прибуток і ПДВ в операціях, де контрактна ціна не відповідає трансфертній ціні). ** Не застосовуються взагалі, оскільки одним з обов'язкових критеріїв контрольованості операцій є обсяг доходу платника податків за звітний рік, а ця редакція ст. 39 втратила чинність до закінчення звітного року. З 13.08.15 р. набули чинності нові критерії контрольованості операцій, які треба застосовувати протягом всього 2015 року. *** Застосовуються для цілей ТЦУ протягом всього 2015 року (тобто для складання звіту про контрольовані операції за 2015 рік і для нарахування та коригування зобов'язань із податку на прибуток в операціях, де контрактна ціна не відповідає трансфертній ціні – п. 2 розд. ІІ Закону № 609). **** Операція з таким контрагентом визнається контрольованою з дати включення держави (території) до відповідного переліку (пп. 39.2.1.2 ПК). Логічно припустити, що з дати виключення держави (території) з переліку операція з контрагентом, зареєстрованим у такій державі (на території), не визнаватиметься контрольованою (хоча прямо про це ніде не сказано). ***** З 01.08.15 р. розпорядженням КМУ від 01.07.15 р. № 677-р із Переліку виключено Австрію. |
Визначення терміну "пов'язані особи"
Усунення неточності в тексті пп. 14.1.159 ПК фактично розширило перелік критеріїв пов’язаних осіб, наведений у цьому підпункті. Тепер усі юридичні та фізичні особи, стосунки між якими можуть впливати на умови або економічні результати їх діяльності або діяльності осіб, яких вони представляють, мають право самостійно визнати себе пов’язаним для цілей оподаткування. Навіть якщо вони не підпадатимуть під критерії пов’язаних осіб, перелічені
в пп. 14.1.159 ПК.
Крім того, унесено доповнення, яке допоможе платникові податків розрахувати суму кредитів (позик), поворотної фінансової допомоги і власного капіталу для визначення критерію «пов’язаності» із пп. «а» та «б» пп. 14.1.159 ПК. Така сума визначається як середнє арифметичне значення (на початок і на кінець звітного періоду).
Контроль операцій з товарами, що котуються на біржі
Унесено зміни до пп. 39.2.1.3 ПК: зовнішньоекономічні операції з товарами, які котируються на біржі, тепер контролюються з усіма видами особливих контрагентів (а не тільки з резидентами країн, включених до Переліку, як це було раніше). Крім того, уточнено, що для визначення зіставних цін на такі товари використовується діапазон цін, який розраховується в порядку, затвердженому КМУ (далі – Порядок) на підставі біржових котирувань відповідного товару за попередню декаду. При цьому такі ціни можуть коригуватися з урахуванням обсягу контрольованої операції, умов оплати і постачання товарів, транспортних витрат, а також якісних характеристик таких товарів. Нагадаємо, що зараз діє Порядок, затверджений постановою КМУ від 04.06.15 р. № 381.
Фінансові показники для визначення зіставності операцій
До пп. 39.3.2.5 ПК «повернено» примірний перелік фінансових показників, за допомогою яких можна судити про зіставність умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки». Це валова рентабельність, валова рентабельність собівартості, чиста рентабельність, чиста рентабельність витрат, рентабельність операційних витрат, рентабельність активів і рентабельність капіталу. Нагадаємо, що з 1 січня 2015 року перелік таких фінансових показників був помилково замінений на показники, що характеризують умови проведення операції, уже наведені
в пп. 39.2.2.3 ПК. Тепер усе повернули на місце.
Податковий контроль і перевірки у сфері ТЦУ
Як випливає з пп. 39.5.1.2 ПК, якщо в ході податкового контролю у платника податків виявлять контрольовані операції за відповідний період, то податковий орган повідомить про такий факт центральний орган ДФС. Таке повідомлення служить підставою для проведення перевірки контрольованих операцій. Тому платника податків попереджають про надсилання такого повідомлення у строк, який тепер скорочено з 10 до 5 днів. Завважимо, що тепер
із переліку підстав для проведення перевірки (пп. 39.5.2.1 ПК) виключено факт подання податковому органу Звіту про контрольовані операції (далі – Звіт). Проте легше від такого виключення платникам не стане. Адже перевіряти підприємство можуть на підставі того, що його виявлять як сторону контрольованої операції (див. вище повідомлення). Крім того, підставами для перевірки служать неподання (або подання з порушеннями) Звіту або документації з ТЦУ або невідповідності умов контрольованих операцій принципу «витягнутої руки» за результатами моніторингу.
Штрафи
Змінено розмір штрафних санкцій, пов’язаних із поданням Звіту (п. 120.3 ПК):
- за неподання або несвоєчасне подання Звіту – збільшено з 100 до 300 МЗП (МЗП – це мінімальна зарплата, установлена на 1 січня звітного (податкового) року);
- за незадекларовані у Звіті контрольовані операції – зменшено з 5 % від суми таких операцій до 1 %. При цьому сума штрафу за всі незадекларовані операції не повинна перевищувати 300 МЗП.
Штраф за неподання документації з ТЦУ на запит контролюючого органу залишився в колишньому розмірі – 3 % від суми контрольованих операцій, щодо яких не подано документацію, але не більше 200 МЗП за всі такі операції.
Виключення норм щодо контрольованих операцій із правил обчислення ПДВ
Текст деяких норм ПК приведено у відповідність із чинними правилами ТЦУ. Оскільки ці правила стосуються тільки нарахування податку на прибуток, то з пп. 39.1.4 ПК, у якому йдеться про встановлення відповідності умов контрольованої операції принципу витягнутої руки, прибрали згадку про ПДВ. А з тексту ПДВ-шних норм п. 188.1 та 198.3 ПК виключено умову про прив’язку до звичайних цін, визначених за правилами ст. 39 ПК. Тепер, згідно з ПК, суми податкових зобов’язань і податкового кредиту з ПДВ в операціях, які є контрольованими для цілей податку на прибуток, не повинні відповідати цінам таких операцій, визначених згідно із принципом «витягнутої руки». Таким чином, тепер платники ПДВ можуть на законних підставах визначати суми ПДВ у контрольованих операціях, виходячи з договірної (контрактної) вартості таких операцій (звичайно, якщо така вартість вища за собівартість або за вартість придбання товарів (послуг), або у разі продажу об'єктів основних засобів - за балансову вартість), не зважаючи на правила ст. 39 ПК.
З якого періоду застосовувати оновлені норми ПК стосовно ТЦУ?
Сам Закон № 609 набув чинності з 13.08.15 р. Але оновлені норми, що застосовуються під час формування Звіту з ТЦО (а це фактично всі норми цього Закону), потрібно застосовувати починаючи з 1 січня 2015 року. Це випливає з п. 2 розд. II Закону № 609, де сказано, що формування Звіту, у якому відображаються госпоперації, проведені в 2015 році, здійснюється на підставі та з огляду на норми цього Закону. Завважимо, що форма самого Звіту і порядок його складання будуть оновлені – на сайті ДФС оприлюднено проект відповідного наказу Мінфіну (http://www.sfs.gov.ua/diyalnist-/regulyatorna-politika-/regulyatorna-politika/2015-rik/63876.html)
Комментарии к материалу