Подписывайся на информационную страховку бухгалтера
Разделы:
Подразделы:
Подразделы:
Подразделы:

Относительно обеспечения работодателями норматива для трудоустройства инвалидов

14.11.2016

МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
ФОНД СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ ІНВАЛІДІВ

ЛИСТ

від 12.09.2016 р. № 1/6-690/04

Щодо забезпечення виконання роботодавцями нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів

Фонд соціального захисту інвалідів (далі - Фонд) розглянув звернення <...> та в межах компетенції повідомляє наступне.

Відповідно до Положення про Фонд соціального захисту інвалідів, яке затверджене наказом Міністерства соціальної політики України від 14.04.2011 р. N 129, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28 квітня 2011 року за N 528/19266 (зі змінами), Фонд у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, актами Президента України і Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства соціальної політики України і вищезазначеним Положенням.

З огляду на законодавство, яке діє на даний час, та вимоги до його виконання, які закріплені в статті 68 Конституції України та статті 42 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" (далі - Закон), додатково повідомляємо.

Відповідно до частини третьої статті 18 Закону підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов'язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

На законодавчому рівні імперативно визначено єдиний для всіх роботодавців норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів та порядок його обчислення.

Відповідно до частини першої статті 19 Закону для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу, встановленого частиною першої цієї статті, і забезпечують працевлаштування інвалідів.

Виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських організацій інвалідів, фізичною особою, яка використовує найману працю, інвалідів, для яких це місце роботи є основним.

До виконання підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною першою цієї статті, може бути зараховано забезпечення роботою інвалідів на підприємствах, в організаціях громадських організацій інвалідів шляхом створення господарських об'єднань підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, та підприємствами, організаціями громадських організацій інвалідів з метою координації виробничої, наукової та іншої діяльності для вирішення спільних економічних та соціальних завдань.

Норми цього Закону не ставлять відповідний обов'язок підприємства у залежність від будь-яких обставин, з яких інвалід не може працювати на підприємстві, не встановлюють підстав, за яких роботодавець може бути звільнений від обов'язку виконання нормативу та звільнений від відповідальності за невиконання нормативу.

У який спосіб виділити і створити додаткові місця для працевлаштування інвалідів згідно із законодавством, має вирішити підприємство, установа, організація, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю.

Крім того, відповідно до статті 20 Закону підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, утому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, на яких працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, у фізичної особи, яка використовує найману працю (далі - роботодавець).

Спори, що виникають із правовідносин за статтями 19, 20 цього Закону, вирішуються Фондом або в судовому порядку.

Фонд, його відділення мають право захищати свої права та законні інтереси, у тому числі в суді.

В свою чергу повідомляємо, що роботодавці мають право в разі незгоди відстоювати свої інтереси в суді, в тому числі і у випадках, коли вони не погоджуються з вимогами, заявленими в позовній заяві.

Крім того, питання, які порушені у вашому зверненні, стосуються порядку подання та заповнення звітності форми N 3-ПН.

Форма звітності N 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)" та Порядок подання форми звітності N 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)" (далі - Порядок) затверджені наказом Міністерства соціальної політики України від 31.05.2013 р. N 316 і відповідно до пункту 1.3 Порядку роботодавці подають інформацію до територіального органу Державної служби зайнятості України у містах Києві та Севастополі, районі, місті, районі у місті незалежно від місцезнаходження.

З огляду на вищезазначене та враховуючи діюче законодавство, не в межах компетенції Фонду надавати роз'яснення стосовно нормативних документів, які не видаються Фондом, та координувати роботу щодо питань, які не відносяться до компетенції Фонду, а належать до повноважень Державної служби зайнятості України.

Разом з тим зазначаємо, що питання, які висловлені у вашому зверненні, мають ознаки з'ясування обставин щодо уникнення роботодавцями встановленого Законом обов'язку виконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів або сплати адміністративно-господарських санкцій за його невиконання через "прогнозовані" рішення суду.

Крім того, відповідно до статті 2 Закону України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності" професійні спілки створюються з метою здійснення представництва та захисту трудових, соціально-економічних прав та інтересів членів профспілки.

В разі невиконання роботодавцями встановленого нормативу порушуються трудові права інвалідів <...>.

 

 

Комментарии к материалу
Быстрая регистрация
Будьте в курсе изменений и актуальных тем, задавайте вопросы.
Популярное
07.10.2025
Топ-20 новостей прошлой недели
Самые интересные новости минувшей недели Обновлен План-график проведения проверок (26.09.2025) ГНС отвечает на актуальные вопросы налогоплательщиков: письмо от 26.09.2025 Обновлены показатели средней зарплаты за 2025 год, которая учитывается для исчисления пенсии ГНС отвечает на актуальные вопрос...
08.09.2025
Закон № 4536 опубликован 3 сентября: обзор основных изменений
Закон № 4536 вносит изменения, в частности, в Налоговый кодекс, Закон от 08.07.2010 № 2464-VІ , Закон от 18.06.2024 № 3817-ІХ. Большинство норм Закона № 4536 вступает в силу первого числа месяца, следующего за месяцем его опубликования, то есть с 1 октября 2025 года. Больше по теме: Кварт...
17.07.2025
Кабмин обновил правила определения критичности предприятий для бронирования работников
Порядок и Критерии, по которым бронируют работников предприятий, вновь изменились. Рассмотрим, кого в этот раз это касается. Больше по теме: Зарплатные критерии для бронирования работников: исчисляем среднюю зарплату Сроки хранения документов по воинскому учету и бронированию Бронирование в ферме...
Новое
07.10.2025
Особенности проведения аттестации рабочих мест по условиям труда
Когда нужно проводить аттестацию рабочих мест? Чем регламентируется проведение аттестации рабочих мест? Больше по теме: Аттестация должностных лиц местных советов: кого касается и как проводится Аттестация медработников: новый порядок от Минздрава Аттестация рабочих мест по условиям труда – ...
07.10.2025
Право определять штат работников принадлежит исключительно работодателю: судебная практика
Суд пересмотрел апелляционную жалобу истицы, поданную на решение местного суда, которым ей отказано в удовлетворении иска о взыскании средней зарплаты и восстановлении на работе. Рассмотрим, что именно решил суд. Больше по теме: Увольнение работников по сокращению во время приостановления трудового...
07.10.2025
Как ознакомить работника с приказом об увольнении при его отсутствии в день увольнения
Каким образом происходит ознакомление работника с приказом об увольнении в случае его отсутствия на работе в день увольнения? Рассмотрим в этом материале. Больше по теме: Приказ об увольнении в связи с установлением несоответствия занимаемой должности по результатам испытания Приказ об увольнении ...
Лучшие материалы