Подписывайся на информационную страховку бухгалтера
Разделы:
Подразделы:
Подразделы:
Подразделы:

Страхування. Нові виклики

70 років по тому в Україні більшість населення все ще з підозрою ставиться до страховиків.

І одна з причин цього – відсутність якісно налагодженої системи страхування та відповідного законодавства, яке би цю систему закладало.

Страхування – сфера, яка має бути надійною опорою для громадян та бізнесменів. Медичне страхування, страхування пенсій та виплат, здоров’я та життя – така система гарантує стабільність та дозволяє взаємодіяти державі, бізнесу та громадянам з економічними вигодами.

У Європі набирають обертів нові види страхування – страхування від кібер-ризиків тощо.

Нестача професійних кадрів, наявність великої кількості "обов’язкового" страхування з низьким рівнем виплат, що підриває довіру населення, відсутність необхідного контролю та регуляції страхового ринку – ось лише деякі проблеми, через які страхування в Україні не знайшло поширення.

Корінь же проблеми в тому, що українське законодавство, на яке має спиратися страхова діяльність, застаріле та нестабільне.

Такий стан речей має змінитися. З підписанням Угоди про асоціацію України з ЄС наша країна взяла низку зобов’язань щодо зміни законодавства, в тому числі страхового.

"Підтягуючи" власне законодавство до рівня європейських країн, де страхова практика більш якісна та має довшу історію, Верховна рада зможе запропонувати громадянам сяку-таку впевненість у власному майбутньому. Впевненість, якої так не вистачає сьогодні.

Зарадити у цьому має законопроект №1797 "Про страхування", внесений депутатом від "Відродження" Антоном Яценком (тим самим, що найчастіше фігурує у ЗМІ із згадуваннями про "тендерну мафію").

Декларована мета законопроекту – удосконалити систему забезпечення страхування, страховий ринок та механізм нагляду за діяльністю його учасників.

Проте, на жаль, депутати знову не зуміли (чи не схотіли) врахувати позитивний досвід Євросоюзу та якісно перенести норми європейського права в українське.

В Європейському союзі фундаментальним документом стосовно страхової діяльності єДиректива 2009/138/ЄС.

Вона встановлює загальні і спеціальні правила для ведення діяльності у сфері страхування і перестрахування, визначає вимоги до платоспроможності капіталу страхових компаній та положення щодо нагляду за їх діяльністю. Побічно сфери страхування стосується і ряд інших директив, які Україна має врахувати у своєму законодавстві відповідно до Угоди про асоціацію між Україною та ЄС.

Перша суттєва проблема – відсутність обмежень у сферах діяльності для страховика.

Відповідно до права ЄС, держава-член повинна вимагати від усіх страхових підприємств, які бажають отримати ліцензію, обмежити свою діяльність лише страховою та супутньою.

Тобто – виключити будь-яку іншу комерційну складову. В запропонованому законопроекті це не прописано. Виходить, що українська страхова компанія не обмежена в сферах діяльності і може, наприклад, узятися за торгівлю помідорами – це, як мінімум, дивно.

Проте проблема глибша. Така норма відкриває простір для махінацій страхових компаній.

Будучи учасником ринку (не страхового), страховик може безпосередньо впливати на ситуацію на ньому, створюючи страхові прецеденти.

Також український законопроект вимагає, щоб ті, хто хочуть вести страхову діяльність, обов’язково були учасниками організації страховиків.

Така норма віддає радянщиною і може бути причиною тиску на страхові компанії через виключення їх з організацій страховиків. Звісно ж, умовами Директиви ЄС не передбачено обов’язкової участі в об’єднанні для представлення інтересів.

Суттєву невідповідність також має процес ліквідації страхової компанії.

Згідно з Директивою, змусити припинити діяльність установи може лише компетентний орган держави-члена. Такий пункт має низку переваг: ніхто безпідставно не зможе знищити установу.

Але в українському законопроекті все з точністю до навпаки: ліквідувати страховика можна за рішенням суду.

Всеукраїнську страхову компанію зможе ліквідувати своїм рішенням, скажімо, Добропільський районний суд Донецької області, а страхова компанія буде безсила перед цим рішенням. Пам’ятаючи про реалії української судової системи, таку норму не можна залишати в чинній редакції законопроекту.

Інша важлива Директива, з якою має бути узгоджений законопроект - 2002/92/ЄС.

Вона вимагає чіткого визначення терміну "посередницької діяльності" та його межі.

Узгодження законодавства саме з цим документом дуже важливе, адже воно торкається аспектів, що напряму стосується населення. Зокрема, запроваджується можливість подавати скаргу на страхового чи перестрахового посередника.

Якщо вам не виплатили гроші, чи запевнили, що ваш випадок не підлягає страхуванню, дієвий механізм оскарження рішень є критично необхідним.

Відповідно до законопроекту "посередницька діяльність у страхуванні" - діяльність за винагороду з надання консультацій, пропонування, підготовки, укладання та супроводження договорів страхування (перестрахування).

Однак там зазначається, що надання консультацій, виконання інших підготовчих робіт для укладення договорів страхування та/або перестрахування або укладення таких договорів та допомоги в адмініструванні та виконанні таких договорів не вважається посередницькою діяльністю.

Також даний документ вимагає прописати повний перелік інформації, яка має надаватися страховими посередниками, та порядок її надання. Відсутність гарантії відповідальності за професійну помилку в українському законопроекті – теж "невесела" річ, і практика це також засвідчує.

А Директивою ЄС, наприклад, передбачено встановлення страхування цивільної відповідальності стосовно професійної помилки або необхідності встановлення іншого еквівалентного інструменту.

За правилами ЄС, страхова компанія зможе списати свої зумисні дії на "професійну помилку" і вмити руки.

Навіть - у випадку, якщо буде доведено неправоту агента.

Нарешті, законопроект також не повною мірою враховує вимоги директив щодо звітності страхових агенцій та доцільності певних страхових операцій тощо. По впровадженню цієї Директиви не було приділено увагу рекомендаціям: не прописано, як функціонуватиме трудове та пенсійне забезпечення та нагляд за ними у сфері страхування.

Враховуючи все вищезазначене, Парламентська експертна група з євроінтеграції пропонує повернути законопроект на доопрацювання.

Адже в прагненні змін необхідно орієнтуватись не так на швидкість, як на якість норм, які вносяться у парламент. Реформа страхування має відбутись, а громадяни мають отримати більш дієвий механізм захисту власного майна.

Проте критично важливо, щоб цей механізм наближував нас до ЄС та притаманних йому стандартів. 

Джерело:www.urointegration.com.ua/experts/2015/11/2/7040063/

Комментарии к материалу
Быстрая регистрация
Будьте в курсе изменений и актуальных тем, задавайте вопросы.
Популярное
10.06.2025
Топ-20 новостей прошлой недели
Самые интересные новости минувшей недели Критические для нужд ВСУ предприятия смогут бронировать 100 % работников Расширен перечень оснований для завершения валютного надзора по экспортным операциям Решением суда лишен премии главный бухгалтер: что стало причиной Парламент принял законопроект о ф...
20.05.2025
Актуальные счета для уплаты налогов
Информация о реквизитах счетов, открытых для зачисления налогов, а также для уплаты единого взноса Больше по теме: Новая форма ТТН: обзор изменений Микро, малое, среднее или крупное: зачем нужно определять размер предприятия Утверждаем и обновляем штатное расписание: правила и нюансы Списки...
17.04.2025
С 16.04.2025 начали действовать сроки хранения документов по воинскому учету
Больше по теме: Приказы и распоряжения: основные термины, виды и сроки хранения Сроки хранения первичных документов увеличены: повлияет ли это на сроки давности для проверок Министерство юстиции приказом от 14.03.2025 № 748/5 утвердило изменения к Перечню типовых документов, которые созд...
Новое
16.06.2025
В 2026 году Украина переходит на европейские правила в ветеринарной медицине
Изменения, внесенные законопроектом № 12285-д, будут способствовать безопасности продукции, здоровью животных и, в конце концов, людей. А еще – сделают украинский рынок более прозрачным, конкурентоспособным и открытым для инноваций. Больше по теме: Фитосанитарные и ветеринарные требования к с...
16.06.2025
Устранены коррупционные риски в регулировании вопросов предоставления грантов бизнесу
НАПК провело антикоррупционную экспертизу проекта постановления КМУ и предоставило рекомендации, направленные на устранение возможностей соответствующих коррупционных злоупотреблений. Больше по теме: Бюджетные гранты: как применять разницы по налогу на прибыль Работы выполняются на средства гранта...
13.06.2025
Документы, вступившие в силу с 9 по 15 июня 2025 года
Документы, которые вступили в силу на этой неделе и пригодятся при ведении хозяйственной деятельности. Закон Украины от 12.02.2025 № 4240-IX «О внесении изменений в Кодекс Украины об административных правонарушениях и некоторые другие законы Украины относительно усиления ответственности з...
Лучшие материалы