НКЦБФР в письме от 15.04.2024 № 28/03/8644 предоставил разъяснения относительно отчетности инвестиционных фондов, составления и обнародования отчета об управлении.
Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку
Лист
від 15.04.2024 № 28/03/8644
Аудиторська палата України
вул. Велика Житомирська, буд. 33, м. Київ, 01601
Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку розглянула лист Аудиторської палати України від 11.03.2024 № 01-36/91 (за вх. № 20/01-08/8107 від 11.03.2024) та в межах компетенції повідомляє.
Відповідно до пункту 10 частини першої статті 1 Закону України «Про інститути спільного інвестування» (далі – Закон № 5080) визначено, що інститут спільного інвестування (далі – ІСІ) – корпоративний або пайовий фонд.
Частинами першою, третьою статті 41 Закону № 5080 визначено: пайовий фонд – сукупність активів, що належать учасникам такого фонду на праві спільної часткової власності, перебувають в управлінні компанії з управління активами та обліковуються нею окремо від результатів її господарської діяльності; пайовий фонд не є юридичною особою і не може мати посадових осіб.
Частиною першою статті 8 Закону № 5080 визначено, що корпоративний фонд – юридична особа, яка утворюється у формі акціонерного товариства і провадить виключно діяльність із спільного інвестування.
Відповідно до частини першої статті 14 Закону № 5080 управління активами корпоративного фонду на підставі відповідного договору здійснює компанія з управління активами (далі – КУА).
Згідно частини першої статті 63 Закону № 5080 КУА – господарське товариство, створене відповідно до законодавства у формі акціонерного товариства або товариства з обмеженою відповідальністю, яке провадить професійну діяльність з управління активами інституційних інвесторів на підставі ліцензії, що видається НКЦПФР. КУА здійснює управління активами ІСІ.
Верховною Радою України було прийнято Закон України від 14.12.2021 № 1953-IX «Про фінансові послуги та фінансові компанії», який набрав чинності 10.10.2022, та який введено в дію з 01.01.2024 (далі – Закон № 1953), пунктом 65 частини першої статті 1 якого визначено, що фінансова установа – юридична особа, метою створення якої є здійснення діяльності з надання фінансових послуг, яка відповідно до закону надає одну чи декілька фінансових послуг на підставі відповідної ліцензії, виданої Регулятором. Не є фінансовими установами надавачі супровідних послуг, які одночасно не надають також фінансові послуги, а також інші особи, які отримали ліцензію на здійснення діяльності з надання фінансових послуг без набуття статусу фінансової установи.
Пунктом 1 частини першої статті 1 Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг», що втратив чинність з введенням в дію Закону № 1953, визначено, що фінансова установа – юридична особа, яка відповідно до закону надає одну чи декілька фінансових послуг, а також інші послуги (операції), пов’язані з наданням фінансових послуг, у випадках, прямо визначених законом, та внесена до відповідного реєстру в установленому законом порядку. До фінансових установ належать банки, кредитні спілки, ломбарди, лізингові компанії, довірчі товариства, страхові компанії, установи накопичувального пенсійного забезпечення, інвестиційні фонди і компанії та інші юридичні особи, виключним видом діяльності яких є надання фінансових послуг, а у випадках, прямо визначених законом, – інші послуги (операції), пов’язані з наданням фінансових послуг. Експортно-кредитне агентство, утворене відповідно до Закону України «Про фінансові механізми стимулювання експортної діяльності», є фінансовою установою із спеціальним статусом. Не є фінансовими установами (не мають статусу фінансової установи) незалежні фінансові посередники, що надають послуги з видачі фінансових гарантій у порядку та на умовах, визначених Митним кодексом України.
Таким чином, за визначеннями законодавства, що діяло до 01.01.2024, зокрема, в розумінні Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг»” та Закону № 5080 корпоративний фонд був фінансовою установою. З 01.01.2024 корпоративний фонд не належить до надавачів фінансових послуг і відповідно не є фінансовою установою. При цьому пайовий фонд не був і не є фінансовою установою як до, так і після 01.01.2024.
Частиною третьою статті 14 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі – Закон про бухгалтерський облік) визначено терміни оприлюднення та весь перелік звітів для оприлюднення разом із річною фінансовою звітністю. Звіт про управління оприлюднюється у разі, якщо підприємство складає та подає його відповідно до вимог законодавства.
Частиною сьомою статті 11 Закону про бухгалтерський облік передбачено, що Звіт про управління подається разом з фінансовою звітністю та консолідованою фінансовою звітністю в порядку та строки, встановлені законом. У разі подання підприємством консолідованої фінансової звітності подається консолідований звіт про управління. Від подання звіту про управління звільняються мікропідприємства та малі підприємства. Середні підприємства мають право не відображати у звіті про управління нефінансову інформацію.
Таким чином, інвестиційні фонди, які належать до мікропідприємств та малих підприємств, не зобов’язані складати, подавати та оприлюднювати звіт про управління за 2023 рік.
Пунктом 1 розділу IV рішення НКЦПФР від 02.10.2012 № 1343 «Про затвердження Положення про порядок складання та розкриття інформації компаніями з управління активами та особами, що здійснюють управління активами недержавних пенсійних фондів, та подання відповідних документів до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19 жовтня 2012 року за № 1764/22076 (далі – Рішення № 1343), визначено, що інформація, яка підлягає розкриттю, складається виключно з:
Відповідно до вищезазначеного, інформація, що підлягає розкриттю КУА щодо діяльності ІСІ, складається виключно з інформації, передбаченої пунктом 1 розділу IV Рішення № 1343, шляхами та в обсягах, передбачених законодавством та нормативно-правовими актами НКЦПФР.
НКЦПФР розроблено рішення від 08.04.2024 № 417 «Про схвалення проєкту рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку «Про подання до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку інформації суб’єктом аудиторської діяльності, який надає послуги з обов’язкового аудиту фінансової звітності або іншого обов’язкового завдання надавачу фінансових послуг, який не є підприємством, що становить суспільний інтерес, нагляд за яким здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку».
Відповідно до проєкту рішення передбачено, що суб’єкт аудиторської діяльності, який надає послуги з обов’язкового аудиту або іншого обов’язкового завдання надавачу фінансових послуг, який не є підприємством, що становить суспільний інтерес, зобов’язаний невідкладно (негайно), але не пізніше дати підписання аудиторського звіту (якщо інше не передбачено Законом України «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність») подавати до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку Інформації, що подається до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку суб’єктом аудиторської діяльності, який надає послуги з обов’язкового аудиту фінансової звітності або іншого обов’язкового завдання надавачу фінансових послуг, який не є підприємством, що становить суспільний інтерес, нагляд за яким здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку, про встановлені факти порушення законодавства, суттєвої загрози та наявності модифікованої думки та Інформацію, що подається до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку суб’єктом аудиторської діяльності, який надає аудиторські послуги відповідно до законодавства надавачу фінансових послуг, який не є підприємством, що становить суспільний інтерес, нагляд за яким здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку, про встановлені факти недотримання встановлених пруденційних вимог та нормативів в електронній формі, відповідно до затверджених цим рішенням форм.
З проєктом рішення можна ознайомитися за посиланням https://www.nssmc.gov.ua/document/?id..., який розміщений на офіційному сайті НКЦПФР з метою отримання пропозицій і зауважень.
Голова Комісії
Руслан МАГОМЕДОВ
Присоединяйтесь к Uteka в Telegramm