Подписывайся на информационную страховку бухгалтера
Разделы:
Подразделы:
Подразделы:
Подразделы:

Операции по поставке жилья

17.07.2020

Если предприятие (застройщик) самостоятельно не осуществляло строительство жилья, а привлекало к такому строительства подрядчика (строительной организации), то есть выступало заказчиком строительства, то для целей налогообложения НДС первой поставкой жилья в понимании пп. 197.1.14 ст. 197 НКУ является операция подрядчика (строительной организации) по поставке предприятию (застройщику) услуг по строительству жилья (объектов жилищного фонда).

Если предприятие (застройщик) самостоятельно осуществляло строительство жилья без привлечения к такого строительства подрядчика (строительной организации), то для целей налогообложения НДС первой поставкой жилья в понимании пп. 197.1.14 ст. 197 НКУ является операция предприятия (застройщика) по поставке жилья покупателю.


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ

від 01.07.2020 р. № 2619/6/99-00-05-06-02-06/ІПК

Державна податкова служба України розглянула звернення щодо оподаткування ПДВ операцій з постачання доступного житла (об’єктів житлової нерухомості) та, керуючись статтею 52 розділу II Податкового кодексу України (далі - ПКУ), повідомляє.

Як зазначено у зверненнях, Товариство є переможцем конкурсу із визначення забудовника доступного житла.

На підставі відповідних документів міська рада надала в користування Товариству земельну ділянку під будівництво об’єкта житлового призначення (доступного житла) без проведення земельних торгів.

Товариство (забудовник) зобов’язано зарезервувати для укладання договорів щодо житла з особами, які є учасниками Державної цільової соціально-економічної програми будівництва (придбання) доступного житла, або інших державних та місцевих програм забезпечення житлом окремих категорій громадян, 2016 кв. м загальної площі квартир об’єкта будівництва.

Рішенням тридцятої сесії міської ради були затверджені Програма забезпечення житлом окремих категорій громадян (далі - Програма забезпечення житлом окремих категорій громадян) та Положення про набуття фахівцями бюджетної сфери міста на пільгових умовах житлових приміщень.

У рамках Програми забезпечення житлом окремих категорій громадян у житловому будинку, який споруджено у спільному фінансуванні будівництва за участю міської ради та Державної спеціалізованої фінансової установи «Державний фонд сприяння Молодіжному житловому будівництву», були реалізовані 7 квартир працівникам бюджетної сфери міста.

Фінансування здійснювалося за рахунок коштів міського бюджету.

Крім цього, Товариством в рамках реалізації програми молодіжного кредитування за рахунок статутного капіталу Держмолодьжитла та сприяння Полтавського регіонального управління Держмолодьжитла (далі - Програма молодіжного кредитування) на об’єкті будівництва були реалізовані 22 квартири.

Правові засади регулювання державної підтримки будівництва доступного житла визначено у Законі України від 25 грудня 2008 року № 800-VI «Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі та житлового будівництва» (далі - Закон № 800).

Основними джерелами фінансування заходів, визначених Законом № 800, є:

кошти, передбачені законом про Державний бюджет України на відповідний рік, зокрема:

  • кошти Стабілізаційного фонду, за позиками міжнародних фінансових організацій, за державними внутрішніми позиками;
  • кошти місцевих бюджетів;
  • інвестиції юридичних та фізичних осіб;
  • інші джерела фінансування, не заборонені законодавством.

Доступне житло - збудовані і ті, що будуються за державної підтримки, житлові будинки (комплекси) та квартири.

Пільговий іпотечний житловий кредит - фінансовий кредит, що надається громадянинові для будівництва або придбання доступного житла уповноваженим банком, рефінансування якого здійснює Державна іпотечна установа або Національний банк України, чи фінансовою установою -виконавцем державної цільової  програми будівництва (придбання) доступного житла.

Державна підтримка будівництва доступного житла полягає у сплаті державою 30 відсотків вартості будівництва (придбання) доступного житла та/або наданні пільгового іпотечного житлового кредиту.

Державна підтримка будівництва (придбання) доступного житла здійснюється за рахунок коштів державного та/або місцевих бюджетів. Кошти, передбачені у державному бюджеті на надання державної підтримки, використовуються з урахуванням оптимізації кількості бюджетних програм шляхом концентрації видатків за єдиним головним розпорядником бюджетних коштів, визначених законом прЬ Державний бюджет України на відповідний рік.

Порядок надання державної підтримки та забезпечення громадян доступним житлом затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2018 року № 819 (далі - Порядок № 819).

Державна підтримка надається шляхом сплати за рахунок коштів державного та/або місцевого бюджету 30 або 50 відсотків вартості нормативної площі доступного житла з урахуванням абзаців другого - четвертого пункту З Порядку № 819.

При цьому одержувачі державної підтримки вносять на свій поточний рахунок, відкритий в банку, кошти в обсязі 70 або 50 відсотків вартості нормативної площі доступного житла.

Одержувачі державної підтримки можуть отримувати кредит в банку для сплати частини вартості будівництва (придбання) доступного житла, що перевищує розмір державної підтримки, на умовах та у порядку, що визначені банком.

Забудовники, продавці, управителі, замовники (далі - забудовники) повинні відповідати таким критеріям:

  • щодо забудовників не порушено провадження у справі про банкрутство / забудовники не перебувають у стані припинення;
  • наявність дозвільних документів на виконання будівельних робіт відповідного об'єкта, що відповідають вимогам законодавства (повідомлення про початок виконання будівельних робіт / дозвіл на виконання будівельних робіт тощо), або наявність сертифіката про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта (декларації про готовність об'єкта до експлуатації);
  • наявність документів, що підтверджують право (власності, користування тощо) на земельну ділянку, як якій здійснюється будівництво відповідного житлового об'єкта;
  • строк прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта житлового будівництва підтверджено забудовником документально та не перевищує 12 місяців з дати укладення одержувачем державної підтримки із забудовником договору про придбання житла;
  • вартість будівництва або продажу 1 кв. метра не перевищує граничну вартість, визначену пунктом 5 Порядку № 819.

Порядок використання коїйтів, передбачених у державному бюджеті для збільшення статутного капіталу Державної спеціалізованої фінансової установи «Державний фонд сприяння  молодіжному житловому будівництву» з подальшим спрямуванням на виконання Державної програми забезпечення молоді житлом на 2013 - 2020 роки затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11 травня 2011 року № 488 (далі - Порядок № 488).

Кошти, що використовуються для виконання Державної програми забезпечення молоді житлом на 2013 - 2020 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 24 жовтня 2012 року № 967, зокрема для надання молодим сім'ям та одиноким молодим громадянам довгострокових пільгових кредитів для будівництва (реконструкції) та придбання житла.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.

Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України.

Під постачанням товарів розуміється будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду (підпункт 14.1.191 пункту 14.1 статті 14 розділу І ПКУ).

Під постачанням послуг розуміється будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша  операція з передачі права на об’єкти права інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи чи надання інших майнових прав стосовно таких об’єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності (підпункт 14.1.185 пункту 14.1 статті 14 розділу І ПКУ).

Особливості оподаткування ПДВ операцій з постачання житла (об'єктів житлового фонду) визначено у підпункті 197.1.14 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ.

Відповідно до підпункту 197.1.14 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання житла (об'єктів житлового фонду), крім їх першого постачання, якщо інше не передбачено цим підпунктом.

У цьому підпункті перше постачання житла (об'єкта житлового фонду) означає:

а) першу передачу готового новозбудованого житла (об'єкта житлового фонду) у власність покупця або постачання послуг (включаючи вартість придбаних за рахунок виконавця матеріалів) із спорудження такого житла за рахунок замовника;

б) перший продаж реконструйованого або капітально відремонтованого житла (об'єкта житлового фонду) покупцю, який є особою, іншою, ніж власник такого об'єкта на момент виведення його з експлуатації (використання) у зв'язку з такою реконструкцієїр або капітальним ремонтом, або постачання послуг (включаючи вартість придбаних за рахунок виконавця матеріалів) на таку реконструкцію чи капітальний ремонт за рахунок замовника.

Операції з першого постачання доступного житла та житла, що будується із залученням державних коштів, звільняються від оподаткування ПДВ.

Отже, якщо Товариство (забудовник) самостійно не здійснювало будівництво житла, а залучало до такого будівництва підрядника (будівельну організацію), тобто виступало замовником будівництва, то для цілей оподаткування ПДВ першим постачанням житла у розумінні підпункту 197.1.14 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ є операція підрядника (будівельної організації) з постачання Товариству (забудовнику) послуг із спорудження житла (об’єктів житлового фонду).

Якщо Товариство (забудовник) самостійно здійснювало будівництво житла без залучення до такого будівництва підрядника (будівельної організації), то для цілей оподаткування ПДВ першим постачанням житла у розумінні підпункту 197.1.14 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ є операція Товариства (забудовника) з посіачання житла покупцю.

Враховуючи викладене, та виходячи із аналізу норм ПКУ, опису питання і фактичних обставин, наявних у зверненнях:

Щодо оподаткування ПДВ операцій з постачання доступного житла (квартир) працівникам бюджетної сфери в рамках реалізації Програми забезпечення житлом окремих категорій громадян

У наведеній ситуації операція з постачання доступного житла (квартир) працівникам бюджетної сфери за Програмою забезпечення житлом окремих категорій громадян звільняються від оподаткування ПДВ згідно з підпунктом 197.1.14 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ на усіх етапах постачання такого доступного Житла (за умови дотримання вимог, визначених у нормах ПКУ, Закону № 800 та{ положеннях Порядку № 819).

Щодо оподаткування ПДВ операцій з постачання доступного житла (квартир) в рамках реалізації Програми молодіжного кредитування

У зазначеній ситуації операція з постачання доступного житла (квартир) за Програмою молодіжного кредитування звільняється від оподаткування ПДВ згідно з підпунктом 197.1.14 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ на усіх етапах постачання такого доступного житла (за умови дотримання вимог, визначених у нормах ПКУ, Закону № 800 та положеннях Порядків № 819 і 488).

Згідно з нормами чинного, законодавства платники податку зобов’язані самостійно декларувати свої податкові зобов’язання та визначати сутність і відповідність здійснюваних ними операцій тим, які перераховані ПКУ.

Податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно  платником податків, якому надано, таку консультацію (пункт 52.2 статті б2 розділу II ПКУ).

Комментарии к материалу
Популярное
25.11.2025
Топ-20 новостей прошлой недели
Самые интересные новости минувшей недели ГРС утвердила план комплексных проверок на 2026 год Президент подписал Закон об объединении отцовства с профессиональной деятельностью Записи в трудовой книжке: внесение и исправление Предлагают внести изменения в Расчет доли сельскохозяйственного товаропр...
08.09.2025
Закон № 4536 опубликован 3 сентября: обзор основных изменений
Закон № 4536 вносит изменения, в частности, в Налоговый кодекс, Закон от 08.07.2010 № 2464-VІ , Закон от 18.06.2024 № 3817-ІХ. Большинство норм Закона № 4536 вступает в силу первого числа месяца, следующего за месяцем его опубликования, то есть с 1 октября 2025 года. Больше по теме: Кварт...
08.10.2025
Обновлен Справочник условных кодов товаров
ГНС опубликовала обновленный Справочник условных кодов товаров. ГНС опубликовала обновленный Справочник условных кодов товаров. Условный код товара Название товара 00101 жилой дом 00102 здание 00103 ...
Новое
25.11.2025
Обязаны ли наследники выплачивать долги наследодателя
Требования кредитора наследники обязаны удовлетворить путем разового платежа, если договоренностью между наследниками и кредитором иное не установлено. Подробнее см. ниже. Больше по теме: Наследование права аренды земельного участка коммунальной или государственной собственности: возможность и нюан...
25.11.2025
Можно ли привлекать к работе в ночное время работницу, имеющую годовалого ребенка
В период действия военного положения не привлекаются к работе в ночное время без их согласия беременные женщины и женщины, имеющие ребенка в возрасте до одного года, и лица с инвалидностью, которым по медицинским рекомендациям противопоказана такая работа. Больше по теме: Работа в ночное и вечернее...
25.11.2025
Аттестация рабочих мест во время военного положения: нужно ли проводить
Предприятием должна быть проведена аттестация рабочих мест на тех рабочих местах, где продолжается или возобновлен производственный процесс при типовых производственных условиях. Больше по теме: Аттестация должностных лиц местных советов: кого касается и как проводится Аттестация медработников: но...
Лучшие материалы