Міфи і реальність щодо мораторію на перевірки суб’єктів господарювання
27.08.2015 135 0 1
Державна регуляторна служба України проаналізувала інформацію про перевірки суб’єктів господарювання, проведені протягом січня-травня 2015 року Міністерствами та ЦОВВ. Про результати такого аналізу розповіла Голова ДРС Ксенія Ляпіна сьогодні під час засідання Кабміну.
Кількість перевірок зменшилася у десятки разів у порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Мораторій – дієвий інструмент у зменшенні тиску на підприємництво.
Протягом вказаного періоду контролюючими органами проведено 3 224 планові та 53 148 позапланових перевірок. Найбільшу кількість планових та позапланових перевірок проведено ДСНС (понад 2 тис. планових та понад 16 тис. позапланових). 21 орган, серед яких Держгеокадастр, Держлісагентство, МОН, Міненерговугілля, Мінагрополітики, ДКА та інші, перевірки протягом цього періоду не проводили взагалі.
Слід зазначити, що протягом І півріччя 2014 року, за наявною у ДРС інформацією, проведено мінімум 233 488 планових та 101 966 позапланових перевірок.
Органи, які хотіли виконувати свої обов’язки та довели необхідність перевірки суб’єкта господарювання мали змогу отримати дозвіл КМУ на її проведення.
Питання отримання контролюючими органами дозволів Кабінету Міністрів України на проведення перевірок в умовах дії мораторію врегульовано постановою Уряду від 13.08.2014 № 408, якою затверджено перелік контролюючих органів, яким такі дозволи надаються.
11 контролюючих органів скористалися такою можливістю. За дозволами Кабінету Міністрів України було проведено 22 574 перевірки.
Перевірки за заявкою суб’єкта господарювання та згідно з нормами Кримінально-процесуального кодексу здійснили 10 контролюючих органів. 6528 перевірок вони здійснили за заявками суб’єктів господарювання. Держветфітослужба – 1 692 та Державна служба з питань праці – 4 589. Тільки 482 перевірки, що становить 0, 1 %, було здійснено згідно з нормами КПК.
Мораторій потрібен, бо не всі органи можуть ефективно планувати свою роботу щодо проведення перевірок суб’єктів господарювання з точки зору управління ризиками.
Проведений ДРС аналіз показав, що далеко не всі контролюючі органи виважено підходили до визначення кола суб’єктів господарювання, до яких виходили на планові перевірки. 7 контролюючих органів виявили порушення вимог законодавства менше ніж у половині проведених планових заходів. Отже, більше половини проведених планових перевірок виявилися непродуктивною витратою робочого часу та коштів з державного бюджет.
Протягом січня-червня 2015 року 11 контролюючих органів повністю або частково проігнорували мораторій та проводили перевірки.
Держекоінспекція, ДСНС, Держенергонагляд, Адміністрація Держспецзв’язку та НКРЗІ переважну більшість перевірок провели згідно з отриманими дозволами Кабінету Міністрів України, проте вони порушили мораторій, проводячи перевірки за непроцесуальними документами (листами) правоохоронних органів та прокуратури.
Незважаючи на чіткість зазначених обмежень, МОЗ, Держекоінспекцією, Держсільгоспінспекцією, Державіаслужбою, Фондом соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, ДСНС, Мінкультури, Держенергонаглядом, Адміністрацією Держспецзв’язку та НКРЗІ вимоги закону було проігноровано.
Зазначені дії свідчать про наявність у діяльності таких органів корупційних ризиків.
Нагадаємо, що для з’ясування стану виконання мораторію контролюючими органами 22 червня 2015 Прем'єр-міністр доручив контролюючим органам надати ДРС інформацію про виконання мораторію.
Протягом січня-травня 2015 року перевірки могли проводитися лише за наявності дозволу, наданого розпорядженням КМУ, за рішенням суду, на вимогу службових осіб у випадках, передбачених Кримінальним процесуальним кодексом України, або за заявкою суб'єкта господарювання.
Законами України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» від 28.12.2014 № 76-VIII та «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.2014 № 71-VIII встановлено мораторій (особливий порядок) на проведення контролюючими органами перевірок підприємств, установ та організацій, фізичних осіб-підприємців.
Особливий порядок полягає у можливості проведення перевірок за наявності відповідних умов: - дозволу Кабінету Міністрів України, відповідно до Кримінального процесуального кодексу України або заявки суб'єкта господарювання (до кінця червня 2015 року); - при обсязі доходу суб’єкта господарювання понад 20 мільйонів гривень за попередній календарний рік - з дозволу Кабінету Міністрів України, за заявкою суб’єкта господарювання щодо та згідно з вимогами Кримінального процесуального кодексу України (до кінця 2016 року).
Джерело:http://www.dkrp.gov.ua/info/4574
Комментарии к материалу