Подписывайся на информационную страховку бухгалтера
Разделы:
Подразделы:
Подразделы:
Подразделы:

Держзакупівлі по-новому: Чого чекати бізнесу (інфографіка)

Верховна рада ухвалила закон про приведення держзакупівель у відповідність з міжнародними стандартами. Експерти пояснили, чи допоможе це навести порядок у держзакупівлях.

Старший аналітик Transparency International Віктор Нестуля вважає, що основні законодавчі нововведення можна розділити на три блоки: антикорупційні новації; дерегуляція та спрощення доступу бізнесу до держзакупівель; приведення українського законодавства у відповідність міжнародним стандартам.

Серед антикорупційних ініціатив експерт виділяє:
- обов’язкову перевірку кінцевих бенефіціарів компаній-учасників;
- умову про те, що при розкритті пропозицій демонструється документ, в якому зазначається інформація про ціну;
- те, що всі протоколи оцінки пропозицій повинні публікуватися на веб-порталі.

Крім того, учасник отримує право звернутися до замовника за детальним роз’ясненням причин дискваліфікації або відхилення пропозиції. Вводиться право на виправлення формальних помилок.

Серед дерегуляційних новацій – запровадження принципу посткваліфікації. Це означає, що тільки учасник, який по своїй ціновій пропозиції визначений переможцем тендеру, надає всі необхідні довідки. При цьому замовник не має права вимагати ті довідки, які він може сам отримати з відкритих реєстрів. Функція моніторингу переходить від Мінекономіки до Держфінінспекції; при цьому остання не має права втручатися у проведення процедур закупівлі.

За міжнародними стандартами законопроект вводить цінові пороги для публікації оголошень про закупівлі англійською мовою: для товарів і послуг – 133 000 євро, для робіт – 5,15 млн євро. Крім того, у разі якщо закупівля носить міжнародний характер, термін подання пропозицій збільшується до 40 днів.

З важливих нововведень юристи також виділяють вимогу до учасників про наявність у єдиному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців інформації про їхніх кінцевих бенефіціарних власників.

“Україна сьогодні перебуває на завершальному етапі переговорів про приєднання до GPA WTO. Потенційно наші підприємства можуть отримати доступ на ринок держзакупівель 48 країн світу, обсяг якого становить $1,7 трлн. Законопроект виправив формальні невідповідності. Якраз сьогодні група МЕРТ знаходиться в Женеві і переконує членів GPA підтримати Україну”, – розповідає Нестуля. У самому МЕРТ сподіваються, що незабаром українські виробники зможуть брати участь у держтендерах найбільших економік світу – США, Канади, Сінгапуру і т. д.

“Водночас, на жаль, документ не містить відповідальності за невиконання замовником обумовлених зобов’язань. Також бізнесу відомий не один спосіб, як уникнути зазначення у згаданому реєстрі кінцевого власника”, – констатує керуючий партнер юридичної фірми Kosovan Legal Group Анатолій Косован.

Можливості, що відкриваються, за словами аналітиків, здатні підштовхнути бізнес до подальшого розвитку. “Всім відомо, що інтерес бізнесу до участі в торгах не дуже високий. В тому числі це пов’язано зі складністю підготовки документів. Принцип посткваліфікації і перевірки довідок безпосередньо замовником значно спрощує цей процес. Ми очікуємо зростання конкуренції в середньостроковій перспективі”, – говорить Нестуля.

Крім можливої економічної експансії українських виробників, експерти очікують від законодавчих ініціатив як позитивного впливу на бюджет, так і скорочення корупційної складової. На даний момент у МЕРТ оцінюють збитки від корупції та неефективного використання коштів на 20% від річного обсягу закупівель.

В цінах 2014 року держзакупівлі склали близько 250 млрд гривень.

“За приблизними підрахунками, близько 10%, або 25 млрд гривень – це пряма корупція. Тобто хотіли вкрасти, і вкрали. Ще 25 млрд гривень – це орієнтовні втрати від неефективного проведення закупівель. Коли вкрасти, може, і не хотіли, але так недбало проводили закупівлі, що витратили багато грошей, – пояснював напередодні голосування закону заступник міністра економіки Максим Нефьодов. – Звідси і орієнтовна сума втрат – і, відповідно, потенційної економії – в 50 млрд гривень на рік. Однак вона може виявитися як менше, так і більше”.

В цілому експерти позитивно оцінюють зміни, однак не відкидають, що деякі моменти можуть призвести до нових зловживань на ринках закупівель.

“Прогнозувати однозначний успіх досить складно. Будь-яке спрощення у вимогах може бути використано як можливість для зловживань. Так само, як і збільшення вартості предметів закупівель, що підлягають регулюванню цим законом. Навіть найбільш прогресивні зміни в законодавстві не дадуть бажаного і настільки очікуваного результату без зміни осіб, які застосовують ці закони, і їх підходів”, – резюмує Косован.

“Прийняття закону – досить позитивний фактор, однак про його вплив на практичний бік проведення держзакупівель судити ще рано. Разом з тим одне є очевидним вже зараз: якихось кардинальних реформ і реального приведення цієї сфери у відповідність з світовими стандартами очікувати поки не варто”, – попереджає старший юрист юридичної фірми “Антіка” Олександр Третьяков.

Джерело: http://news.finance.ua/ua/news/-/3589...

Комментарии к материалу
Быстрая регистрация
Будьте в курсе изменений и актуальных тем, задавайте вопросы.
Популярное
17.07.2025
Кабмин обновил правила определения критичности предприятий для бронирования работников
Порядок и Критерии, по которым бронируют работников предприятий, вновь изменились. Рассмотрим, кого в этот раз это касается. Больше по теме: Зарплатные критерии для бронирования работников: исчисляем среднюю зарплату Сроки хранения документов по воинскому учету и бронированию Бронирование в ферме...
26.08.2025
Разъяснение Минэкономики относительно организации бронирования военнообязанных: письмо от 19.08.2025
Минэкономики: письмо от 19.08.2025 № 2704-20/55225-03 об организации бронирования военнообязанных. Больше по теме: Зарплатные критерии для бронирования работников: исчисляем среднюю зарплату Сроки хранения документов по воинскому учету и бронированию Бронирование в фермерском хозяйстве: особеннос...
08.07.2025
С 5 июля в Украине возобновляется обязательное представление статистической отчетности
Президент 3 июля подписал Закон от 18.06.2025 № 4505-IX, он официально опубликован 5 июля и с этого дня вступил в силу. Верховная Рада поддержала изменения к п. 1 Закона от 03.03.2022 № 2115-IX «О защите интересов субъектов подачи отчетности и других документов в период действия военного ...
Новое
15.09.2025
Обновлены правила для сферы азартных игр: новые лицензионные условия, контроль, штрафы
Минцифра разрабатывает и устанавливает правила работы игорного бизнеса и формирует государственную политику в этой сфере. Приоритет – создать цивилизованный рынок азартных игр и лотерей, вывести его из тени и обеспечить значительные поступления в бюджет от налогов и лицензионных платежей. Боль...
15.09.2025
Утвержден Порядок передачи государственного и коммунального имущества на праве узуфрукта
Действие нового Порядка передачи государственного и коммунального имущества на праве узуфрукта государственного или коммунального имущества, осуществление контроля за использованием такого имущества, утвержденный постановлением КМУ от 08.09.2025 № 1103, не распространяется на отношения по использова...
15.09.2025
Планируют утвердить порядок получения «ПлейСіті» информации и документов, касающихся проведения азартных игр и/или их рекламы
Минцифры разработало проект приказа «Об утверждении Порядка получения Государственным агентством Украины «ПлейСіті» информации и документов, касающихся деятельности по организации и проведению азартных игр и/или рекламе азартных игр».  Проект акта разработан с целью опр...
Лучшие материалы