Подписывайся на информационную страховку бухгалтера
Подписаться

Нові автоакцизи

Коментар до розділу VI "Акцизний податок" Податкового кодексу України (далі - ПК).

З нього ви дізнаєтеся про наслідки змін в оподаткуванні акцизним податком автотранспортних засобів, що відбулися з 01.01.15 р., а саме:

  • з’явилися нові об’єкти оподаткування;
  • розширено коло платників акцизного податку;
  • повторно введено акцизний податок із переобладнання автомобілів.

Нові об’єкти оподаткування: автобуси та вантажівки

Із 1 січня 2015 року змінилися деякі правила обкладення акцизним податком (далі – АП) вітчизняних виробників та імпортерів транспортних засобів (далі – ТЗ). Крім підвищення ставок податку на деякі ТЗ набули чинності такі нововведення:


1. Об’єктом оподаткування є операції з реалізації вироблених в Україні та імпорту визначених моторних ТЗ, призначених для перевезення 10 та більше осіб, уключаючи водія (нова редакція пп. 215.3.5 ПК. Це товарна група 8702 УКТЗЕД, фактично – пасажирські автобуси (мікроавтобуси), з двигуном як внутрішнього згоряння з іскровим запалюванням, так і дизельним (напівдизельним).

Ставки АП встановлені чи не найменші для ТЗ – від 0,003 євро за 1 см3 об’єму циліндрів двигуна для нових ТЗ і до 0,007 євро за 1 см3 – для тих, що були в користуванні (або із значним об’ємом двигуна). Однак для ТЗ цієї товарної групи, що були в користуванні понад 8 років, під час обчислення суми АП слід застосовувати коефіцієнт 50.

2. Об’єктом оподаткування визначені операції з реалізації вироблених в Україні та ввезених моторних ТЗ для перевезення вантажів, із двигуном як внутрішнього згоряння з іскровим запаленням, так і дизельним (напівдизельним). Це товарна група 8704 УКТЗЕД. Ставки АП визначені в межах від 0,01 до 0,033 євро за 1 см3 об’єму циліндрів двигуна (новий пп. 215.3.52). Однак для вантажних автомобілів, що використовувались від 5 до 8 років, застосовується коефіцієнт 40; для автомобілів, що використовувались понад 8 років – коефіцієнт 50.

Таким чином, незважаючи на збільшення кількості об’єктів оподаткування, держава стимулює імпорт сучасних автобусів та вантажівок. І карає підвищеними ставками імпортерів транспорту «віком» понад 5–8 років.

Як визначити «вік» транспортного засобу?

Як зазначено в додатковій примітці 1 до товарної групи 87, термін експлуатації встановлюється за документами, у тому числі іноземних країн, які є дозволом на експлуатацію ТЗ (розд. XVII Закону від 19.09.13 р. № 584-VII). Дата видачі такого документа і буде вважатися терміном початку експлуатації ТЗ.

Переобладнання ТЗ: нове або ще не забуте старе

Згідно з новим пп. 212.1.14 Податкового кодексу (далі – ПК) до кола платників АП повернули власників переобладнаних автомобілів. А саме: платниками АП знову є власники вантажних автомобілів (товарна група 8704), які були ввезені на територію України та переобладнуються в легковий автомобіль (товарна група 8703), що підлягає обкладенню АП.

Що саме слід уважати переобладнанням ТЗ?

Переобладнання ТЗ – зміна типу або марки (моделі), призначення чи параметрів конструкції ТЗ, що перебувають в експлуатації. Переобладнання здійснюється шляхом установки кабіни, кузова чи їх деталей, спеціального обладнання і номерних агрегатів, які не передбачені нормативно-технічною документацією на цей ТЗ, проте відповідають нормативам та стандартам України (ст. 32 Закону від 30.06.93 р. № 3353-ХІІ «Про дорожній рух»). Переобладнання ТЗ здійснюється за правилами, що містяться в Порядку, затвердженому постановою КМУ від 21.07.10 р. № 607.

Перелік легкових авто, які підлягають обкладенню АП, визначений пп. 215.3.51 ПК. Таким чином, АП сплачується лише у випадку переобладнання вантажних автомобілів у легкові автомобілі товарних позицій, зазначених у пп. 215.3.51 ПК.

Коли саме слід сплатити податок?

Згідно з п. 216.11 ПК податкові зобов’язання виникають на дату видачі документа про відповідність переобладнаного автомобіля вимогам безпеки дорожнього руху. У цьому випадку АП сплачується власником переобладного ТЗ не пізніше дати подання документів до органів МВС для реєстрації або перереєстрації такого ТЗ. Адже для реєстрації (перереєстрації) переобладнаного ТЗ слід надати (пред’явити) платіжні доручення (квитанції) про сплату податку з відміткою установи банку про дату сплати (пп. 222.2.4 ПК).

АП сплачується за ставками, установленими пп. 215.3.51 ПК. Платниками в цьому разі є як юридичні особи та фізособи-підприємці, так і громадяни – власники переобладнаних авто.

Визначення суми АП у гривнях

Ставки АП установлені в євро. Яким чином обчислити суму податку в національній валюті?

Розділ VI ПК містить такі правила перерахунку специфічних ставок, установлених в євро, у національну валюту:

  • для імпортованих підакцизних товарів – застосовується курс НБУ на 0-ву годину дня митного оформлення імпорту (п. 218.2 ПК);
  • для товарів, вироблених на митній території України – курс НБУ станом на 0-ву годину першого дня кварталу, у якому підакцизна продукція була реалізована (п. 217.3 ПК, лист Міндоходів від 10.04.14 р. № 8414/7/99-99-19-03-01-17).

Спеціальних правил для визначення податкового зобов’язання у випадку переобладнання ТЗ ПК не містить. За думкою ДФС, слід скористатись нормами п. 217.3 ПК, тобто обчислити суму АП за курсом НБУ на 0-ву годину першого дня кварталу, у якому здійснено переобладнання (ЗІР, категорія 116.06).

Відображення у декларації

Платники АП, за підсумками календарного місяця, у якому вони сплатили податок, зобов’язані подати податковому органу за місцем своєї реєстрації декларацію за формою, затвердженою наказом Мінфіну від 23.01.15 р. № 14 (п. 223.2 ПК). Граничний термін подання декларації, як і для всіх інших платників АП, – 20-е число місяця, що настає за звітним.

Платники заповнюють загальну частину, розділ «Г» та додаток 1 до декларації. У випадку переобладнання автомобіля декларація заповнюється таким чином:

  • загальна частина;
  • розділ «Г», де заповнюються рядки Г7 та підсумковий рядок Г11, а також рядок Г11.7;
  • додаток 1, графа 16 якого є підставою для заповнення розділу «Г».

Подвійне оподаткування?

Зауважимо, що вантажні автомобілі, ввезені в Україну в 2015 році, у разі переобладнання будуть обкладатися акцизом двічі:

  • перший раз – під час митного оформлення;
  • другий раз – перед реєстрацією переобладноного ТЗ в органах МВС.

Причому норм щодо зарахування «митного» акцизу в рахунок податку, який слід сплатити за переобладнання, ПК не містить.

Власники вантажних автомобілів, ввезених в на­шу країну до 2015 року, коли вантажівки не обкладались акцизом, сплачуватимуть податок лише один раз – у разі переобладнання.

Висновки

Починаючи з 2015 року об’єктів обкладення акцизним податком побільшало: тепер також оподатковуються операції з імпорту та реалізації виробниками автобусів (УКТЗЕД 8702), вантажівок (УКТЗЕД 8704), а також переобладнання легкових автомобілів з вантажівок. Зрозуміло, що коло платників податку також стало ширше. Таким чином, власникам вказаних вище ТЗ тепер доведеться сплачувати АП та подавати податкову декларацію – до 20-го числа місяця, що настає за звітним (згідно з пп. 212.1.14, п. 223.2 НК).

Комментарии к материалу

Оформить подписку на раздел «Коммерция»

Самая полная библиотека безопасных решений по бухучету, налогам и праву

4428 грн. / год

Купить

Лучшие материалы