Отримайте доступ до готових рішень, публікацій та оглядів
Підписатися

Як громадам отримати та використати міжнародну допомогу - роз'яснення експертів

10.03.2022 42 0 0

Багато громад з різних країн світу намагаються допомогти українським побратимам, зокрема, щодо надання фінансової підтримки громадам. У зв'язку з цим фінансові експерти Офісу підтримки реформи децентралізації при Мінрегіоні підготували основні моменти отримання та використання таких коштів.

Насамперед, варто зазначити, що валюта ведення обліку бюджетних установ – гривня, тому всі документи з обліку та звітності мають бути у гривнях. Усі операції з використання коштів міжнародної допомоги, вартість яких визначено в іноземній валюті або потребують розрахунків в іноземній валюті, перераховують за курсом НБУ на гривню для відображення в обліку. Про відкриття рахунку та зарахування коштів Відповідно до пункту 12 статті 691 Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс), надходження у рамках програм допомоги та грантів Європейського Союзу, урядів іноземних держав, міжнародних організацій, донорських установ належать до надходжень спеціального фонду місцевих бюджетів.

Відповідно до пункту 11.1 Порядку казначейського обслуговування місцевих бюджетів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 23.08.2012 № 938 (далі – Порядок 938), для здійснення операцій в іноземній валюті розпорядники бюджетних коштів (отримувачі бюджетних коштів) відкривають рахунки в установах банків балансовими нормативні акти Національного банку України. Для обліку коштів, що надходять на рахунки банку, передбачені субрахунки 2311 «Поточні рахунки банку» і 2312 «Інші поточні рахунки банку».

Відповідно до пункту 3.7. розділу ІІ. «Класифікація доходу та його визнання» Національного становища (стандарту) бухгалтерського обліку в державному секторі 124 «Доходи» суми зовнішньої безоплатної допомоги визнаються активом (дебіторською заборгованістю) та доходом на момент набрання чинності договором. Міжнародну фінансову допомогу у такій ситуації можна вважати зовнішньою безоплатною допомогою. Враховуючи зазначене, надходження коштів на рахунок бюджетної установи вважатиметься дебіторською заборгованістю та відображатиметься на субрахунку 2117 «Інша поточна дебіторська заборгованість», а дохід – на субрахунку 7511 «Доходи за необмінними операціями».

Операції в іноземній валюті при первинному визнанні відображаються у валюті звітності шляхом перерахунку суми в іноземній валюті із застосуванням валютного курсу на початок дня дати здійснення операції (дати визнання активів, зобов'язань, власного капіталу, доходів та витрат) (Пункт 1 розділу II Національного положення (стандарту) ) бухгалтерського обліку у державному секторі 130 «Вплив змін валютних курсів» далі -НС 130).

Валютним курсом є курс гривні, встановлений Нацбанком, у грошову одиницю іншої країни. Отже, суму міжнародної фінансової допомоги при нарахуванні дебіторської заборгованості та доходів бюджетна установа відображає в обліку за курсом НБУ, встановленим на дату.

Повідомлення Нацбанку про офіційний курс гривні по відношенню до іноземних валют публікують щодня на офіційному сайті: https://bank.gov.ua/ru/markets/exchangerates?date=09.03.2022&period=daily курсові різниці. Визначення курсових різниць за монетарними статтями в іноземній валюті провадиться на дату здійснення господарської операції та на дату балансу (на звітну дату). При визначенні курсових різниць на дату здійснення господарської операції перераховуються всі відповідні монетарні статті із застосуванням валютного курсу до кінця дня цієї дати (Пункт 4 розділу II НС 130).

Тобто визначається різниця між оцінками однакової кількості одиниць іноземної валюти за різних валютних курсів НБУ. Якщо гривні можна отримати більше за конвертації вартості активу з іноземного в національну валюту, визнають позитивну курсову різницю – дохід. Якщо менше – від'ємну курсову різницю – витрати. Відповідно до пп. 5.23, 5.24 Типової кореспонденції, п. 4 розд. II НС 130, п. 2.8 розд. II НС 124, п. 2 розд. II НС 1358 позитивна курсова різниця відображається у складі інших доходів від обмінних операцій (субрахунок 7411), а ємна – у складі інших витрат від обмінних операцій (субрахунок 8411).

Отже, якщо в обліку вже відобразили дебіторську заборгованість і доходи, то отримання грантових коштів враховується записом за дебетом субрахунку 2311 та кредитом субрахунку 2117. Дебіторська заборгованість – це монетарна стаття, оскільки операція передбачає рух за цим рахунком, то необхідно визначити курсову різницю її при курсі на дату визнання та на дату погашення. Також визначають курсові різниці, коли перераховують валюту продаж (зазначимо: курсові різниці визначають лише суми валюти, задіяної у угоді, тобто.). Також визначають курсові різниці на дату складання звітності.

При цьому слід зазначити, що продаж іноземної валюти має право здійснювати виключно фінансову установу. Тобто банки. Відповідно до п. 7 р

азд. ІІ Положення про здійснення операцій з валютними цінностями, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 02.01.2019 № 2, суб'єкт валютних операцій (у нашому випадку бюджетна установа) для здійснення валютних операцій з купівлі/продажу/обміну іноземної валюти подає до банку заяву на купівлю або продаж іноземної валюти. Заява подається у будь-якій формі. Реквізити заяви визначаються у договорі банківського рахунку або іншому договорі, укладеному між банком та бюджетною установою.

Банк для продажу іноземної валюти виходить на міжбанківський валютний ринок України та здійснює продаж за комерційним курсом, що склався на міжбанку станом на час проведення операції. Продаж незначних сум може бути здійснений без виходу на міжбанк за курсом, визначеним банком на дату операції. У будь-якому разі продаж валюти провадиться за комерційним курсом.

Отже, в обліку на дату продажу визначають різницю між курсом продажу та курсом НБУ на цю саму дату. Позитивна різниця формує доходи (які пропонуємо також включати до складу інших доходів за обмінними операціями, субрахунок 7411), а відокремлена різниця - витрати (їх, відповідно - до складу інших витрат за обмінними операціями, субрахунок 8411).

Зазначимо, що нарахування доходів чи видатків від продажу інвалюти не звільняє від необхідності визнавати курсові різниці. Адже тоді порівнювали курс, яким враховують валюту, і курс, яким відбувалися продажу, а окремо ще необхідно оцінити зміну курсу, яким враховують валюту, з дати попередньої оцінки. Відповідно до Порядку складання бюджетної звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів, звітності фондами загальнообов'язкового державного соціального та пенсійного страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.01.2012 № 44 (далі – Порядок 44) у графі « грн» (форма № 4-3д.1 , № 4-3м.1) (додаток 6 до Порядку) довідково наводиться сума курсової різниці, на яку збільшилися або зменшилися надходження у графі «Надійшло коштів за звітний період (рік) – грн».

Для відображення міжнародної фінансової допомоги Класифікацією доходів бюджету, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 14.01.2011 № 11 «Про бюджетну класифікацію», передбачено код 42030000 «Надходження в рамках програм допомоги Європейського Союзу, урядів іноземних держав».

Відповідно до пункту 11.3 Порядку 938 під час проведення операцій в іноземній валюті розпорядниками бюджетних коштів (одержувачами бюджетних коштів) складається довідка про операції в іноземній валюті, форма якої передбачена Порядком казначейського обслуговування державного бюджету за видатками, затвердженими наказом Міністерства фінансів України від 24 грудня 2017 року № 14 , яка подається на паперових та електронних носіях до органу Казначейства протягом трьох робочих днів місяця, наступного за звітним, за кожним видом (кодом) іноземної валюти окремо.

Відповідно до пункту 4 розділу IV Порядку 44 залишки коштів в іноземній валюті, що знаходяться на поточних рахунках, відкритих в установах банків на ім'я розпорядників бюджетних коштів відповідно до нормативно-правових актів, відображаються у довідці про залишки коштів в іноземній валюті, що знаходяться на поточних рахунках. , відкритих в установах банків (додаток 12 до Порядку 44). Додаток 12 заповнюється у гривнях, без відображення інформації про курсові різниці або еквівалент в інвалюті. Інформація у довідці наводиться на підставі даних про підтвердження залишків, наданих установами банків за встановленими ними формами.

У складі річної бюджетної звітності до довідки додається інформація про підтвердження залишків, надана установами банків. Надходження у межах такої допомоги бюджетні установи зараховують виключно на спеціальні реєстраційні рахунки, які відкриті в органах Державної казначейської служби для зарахування цих надходжень. Після надходження міжнародної допомоги набувач вносить зміни до спеціального фонду кошторису за напрямками витрат. Рух коштів, отриманих як іноземні кредити або позики, відображають додатково і розгорнуто у формі звіту про надходження та використання інших надходжень спеціального фонду (кредити (позички) від іноземних держав, іноземних фінансових установ та міжнародних фінансових організацій) (форма № 4-3д.). 1, №4-3м.1). У графах цього звіту паралельно відображають суми залишків грошових коштів, надходжень та витрат на поточному рахунку в іноземній валюті та перераховані до національної валюти України.

Також у звіті відображаються суми курсових різниць. Сума курсової різниці на залишки коштів на валютних рахунках за загальним фондом відображається у графі 7 форми № 2д, 2м (п. 1 розд. ІІІ Порядку № 44). Процедура відкриття рахунків у Національній валюті в органах Державної казначейської служби України здійснюється відповідно до вимог Порядку відкриття та закриття рахунку

у національній валюті в органах Державної казначейської служби України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 22.06.2012 №758. Про використання коштів міжнародної фінансової допомоги Відповідно до пункту 202 статті 91 Кодексу до місцевих бюджетів можуть передбачатися кошти на реалізацію програм допомоги та грантів Європейського Союзу, урядів іноземних держав, міжнародних організацій, донорських установ. Фінансування здійснюється згідно з планом використання бюджетних коштів, що містить розподіл бюджетних асигнувань, затверджених у кошторисі розпорядника бюджетних коштів.

Застосування кодів функціональної класифікації видатків, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 14.01.2011 № 11 «Про бюджетну класифікацію», залежить від виду видатків, їх функціонального призначення та умов укладених договорів. Відображення міжнародної допомоги за кодами економічної класифікації залежить від економічної сутності витрат. Інструкцію із застосування економічної класифікації видатків бюджету затверджено наказом Міністерства фінансів України від 12.03.2012 № 333 «Про затвердження Інструкції із застосування економічної класифікації видатків бюджету та Інструкції із застосування класифікації кредитування бюджету.

Додатково повідомляємо, що для практичної реалізації положень міжнародного договору місцеві ради можуть утворювати цільові фонди відповідно до статті 68 Закону України "Про місцеве самоврядування". (далі – Закон). Надходження до цільових фондів відповідно до наказу Міністерства фінансів України від 14.01.2011 № 11 «Про бюджетну класифікацію» відображаються за кодом 50110000 «Цільові фонди, утворені Верховною Радою Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування та місцевими органами виконавчої влади9» та відповідно до статті Кодекси належать до надходжень спеціального фонду місцевих бюджетів. Порядок формування та використання цільових фондів визначається положенням про ці фонди, яке затверджується відповідною місцевою радою (п. 2 ст. 68 Закону), норми якого в даному випадку мають узгоджуватися з вимогами грантового контракту.

Щодо перерахування частини коштів гранту іншим виконавцям

Відповідно до частини 2 статті 101 Кодексу Верховна Рада Автономної Республіки Крим та місцеві ради можуть передбачати міжбюджетні трансферти у відповідних бюджетах, зокрема інші субвенції. Надання таких субвенцій здійснюється на підставі рішень відповідних місцевих рад, прийнятих кожною зі сторін, та укладення договору, яким визначаються умови їх надання. Враховуючи зазначене, «транзитне» перерахування частини коштів гранту між місцевими бюджетами можливе за допомогою іншої субвенції на договірних засадах.

У договорі мають бути обумовлені порядок, умови надання та напрями використання коштів наданої субвенції. Фінансування громадських організацій можливе шляхом включення їх у мережу розпорядника коштів місцевого бюджету як одержувача бюджетних коштів з дотриманням вимог Порядку 938. Одержувач бюджетних коштів використовує такі кошти на підставі плану використання бюджетних коштів, що містять розподіл бюджетних асигнувань, затверджених у кошторисі цього розпорядника бюджетних коштів. У разі отримання бюджетних коштів одержувачем платежі провадяться з рахунку, відкритого в установленому порядку в органах Державної казначейської служби.

https://decentralization.gov.ua

Коментарі до матеріалу