Отримайте доступ до готових рішень, публікацій та оглядів
Підписатися

«Бухгалтер (із дипломом спеціаліста)» чи «бухгалтер»: у чому різниця?

13.02.2019 4842 0 0

Національний класифікатор ДК 003:2010 «Класифікатор професій», затверджений наказом Держспоживполітики від 28.07.10 р. № 327 (далі – ДК 003:2010), містить чимало схожих професійних назв, наприклад «бухгалтер» (код ДК 003:2010 3433) і «бухгалтер (з дипломом спеціаліста)» (код ДК 003:2010 2411.2). Чим (крім коду) вони відрізняються та посаду з якою назвою вводити до штатного розпису? З'ясуємо ці та інші подібні питання.


У чому різниця?

Різниця полягає у кваліфікаційних вимогах до професій та передбачених завданнях і обов’язках, які повинні виконувати ці працівники.

Віднесення професійної назви робіт до певного розділу ДК 003:2010 пов’язане, насамперед, з рівнем освіти, необхідним для виконання певних завдань і обов’язків за професією.

Зокрема, професійна назва роботи «бухгалтер» належить до розд. 3 ДК 003:2010 «Фахівці», професійного угруповання «Бухгалтери та касири-експерти», «бухгалтер (з дипломом спеціаліста)» – до розд. 2 ДК 003:2010 «Професіонали», професійного угруповання «Аудитори та кваліфіковані бухгалтери».

Добираючи назву посади для штатного розпису, треба визначитися, які обов’язки буде покладено на працівника, і порівняти їх із відповідними кваліфікаційними характеристиками, урахувавши рівень освіти.

Так, згідно із кваліфікаційною характеристикою, наведеною у Довіднику кваліфікаційних характеристик професій працівників (Випуск 1 «Професії, що є загальними для всіх сфер економічної діяльності»), затвердженого наказом Мінсоцполітики від 29.12.04 р. № 336 (далі – Довідник № 336) для «бухгалтера (з дипломом спеціаліста)» передбачено такі завдання та обов’язки:

  • самостійно і в повному обсязі веде облік необоротних активів, запасів, коштів, розрахунків та інших активів, власного капіталу та зобов’язань, доходів та витрат відповідно до прийнятої на підприємстві форми бухобліку з додержанням єдиних методологічних засад бухобліку та з урахуванням особливостей діяльності підприємства та технології оброблення даних;
  • забезпечує повне та достовірне відображення інформації, що міститься у прийнятих до обліку первинних документах, на рахунках бухобліку;
  • за погодженням із власником (керівником) підприємства та керівником підрозділу бухгалтерського обліку подає в банківські установи документи для перерахування коштів згідно з визначеними податками і платежами, а також для розрахунків з іншими кредиторами відповідно до договірних зобов’язань;
  • бере участь у проведенні інвентаризації активів і зобов’язань, оформленні матеріалів, пов’язаних із нестачею та відшкодуванням втрат від нестачі, крадіжки та псування активів підприємства, у перевірках стану бухгобліку у філіях, представництвах, відділеннях та інших відокремлених підрозділах підприємства;
  • готує дані для включення їх до фінансової звітності, здійснює складання окремих її форм, а також форм іншої періодичної звітності, яка ґрунтується на даних бухобліку. Забезпечує підготовку оброблених документів, реєстрів і звітності для зберігання їх протягом установленого терміну;
  • бере участь у підготовці пропозицій щодо: внесення змін до обраної облікової політики, удосконалення внутрішньогосподарського (управлінського) обліку та правил документообігу та розроблення додаткової системи рахунків і регістрів аналітичного обліку, звітності та контролю господарських операцій;
  • забезпечує збереження майна, раціональне та ефективне використання матеріальних, трудових та фінансових ресурсів, залучення кредитів та їх погашення, регулювання діяльності підприємства та інших питань, пов’язаних з інформацією про фінансовий стан підприємства та результати його діяльності.

Згідно із кваліфікаційною характеристикою, також наведеною у Довіднику № 336, «бухгалтер» виконує такі завдання та обов’язки:

  • самостійно складає або приймає до обліку первинні документи, систематизує інформацію, відображену в цих документах, готує проміжні розрахунки для обліку господарських операцій та подає їх на розгляд;
  • здійснює накопичення та узагальнення інформації у потрібному розрізі (деталізації) про: наявність та рух грошових коштів та грошових документів у касі підприємства, а також грошових коштів, що знаходяться на поточних рахунках у національній валюті, інших рахунках у банку в іноземній валюті, а також грошових коштів у дорозі; одержання та погашення заборгованості за довгостроковими та короткостроковими позиками; розрахунки з постачальниками та підрядниками, покупцями й замовниками, різними дебіторами і кредиторами; видані та отримані короткострокові чи довгострокові векселі, довгострокові та поточні зобов’язання; наявність і рух основних засобів, інших необоротних матеріальних активів, нематеріальних активів, знос необоротних активів, а також капітальні та фінансові інвестиції; наявність і рух виробничих запасів; витрати на виробництво; доходи від операційної, інвестиційної та фінансової діяльності підприємства; власний капітал і забезпечення зобов’язань;
  • нараховує заробітну плату, виконує інші розрахунки з працівниками, громадянами та юридичними особами відповідно до чинного законодавства;
  • бере участь у проведенні інвентаризації активів і зобов’язань;
  • веде аналітичний облік у розрізі об’єктів позабалансового обліку.

Для «бухгалтера (із дипломом спеціаліста)» передбачено освітньо-кваліфікаційні рівні спеціаліста та магістра, для «бухгалтера» – освітньо-кваліфікаційні рівні молодшого спеціаліста та бакалавра. Ця інформація буде важливою, зокрема, для призначення працівників на відповідні посади.

А чи можливе використання професійної назви роботи «бухгалтер (з дипломом спеціаліста)» у скороченому вигляді (без уточнення у дужках)?

Згідно з п. 2.14 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої спільним наказом Мінпраці, Мін’юсту, Мінсоцзахисту від 29.07.93 р. № 58, записи про найменування роботи, професії або посади, на яку прийнято працівника, виконуються відповідно до найменування професій і посад, зазначених у ДК 003:2010.

Зауважимо, що свого часу Мінсоцполітики надавало роз’яснення щодо використання цих назв професій у листі від 29.09.10 р. № 299/13/116/10, серед яких звертаємо увагу на таке:

  • кваліфікаційними вимогами кваліфікаційних характеристик посад «бухгалтер (із дипломом спеціаліста)» і «бухгалтер» передбачено сім посад, зокрема «провідний бухгалтер (із дипломом спеціаліста)», «бухгалтер (із дипломом спеціаліста) I категорії», «бухгалтер (із дипломом фахівця) II категорії», «бухгалтер (із дипломом спеціаліста», «бухгалтер I категорії», «бухгалтер II категорії» та «бухгалтер»;
  • відповідно до Загальних положень Довідника № 336 кваліфікаційні категорії підвищуються, насамперед, тим працівникам, які успішно виконують посадові обов’язки, творчо й сумлінно ставляться до службових доручень і вимог посадових інструкцій;
  • для підвищення кваліфікаційної категорії працівнику (працівникам) керівник структурного підрозділу подає клопотання керівникові установи. Якщо питання вирішується позитивно, то видається наказ про підвищення категорії, і в разі наявності вакансії за отриманою категорією працівник може обійняти цю посаду.

Кваліфікаційна категорія також може бути підвищена за рекомендацією атестаційної комісії під час проведення чергової чи позачергової атестації. Порядок присвоєння кваліфікаційної категорії може регламентуватися положенням, яке приймається в установі як додаток до колективного договору або затверджується керівником за погодженням із профспілковим органом, відповідно до якого можливе створення комісії для розв’язання вищевказаних питань.

Кваліфікаційна категорія працівникові встановлюється в межах кваліфікаційних вимог кваліфікаційної характеристики на займану посаду. Перед проходженням атестації для бухгалтерів, інженерів, економістів, юридичних консультантів тощо навчання не проводиться, якщо інше не передбачено у внутрішніх документах установи.

Отже, у штатному розписі, трудових книжках, посадових інструкціях, документах особових справ тощо слід зазначати назву посади відповідно до ДК 003:2010 – без будь-яких скорочень, наприклад «бухгалтер (із дипломом спеціаліста)».

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Баланс-Бюджет»

Аргументовані рекомендації, надійні рішення з питань планування, обліку, податків і контролю

4500 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали