Подписывайся на информационную страховку бухгалтера
Подписаться

Утримувати військовий збір треба з доходів, зароблених після 03.08.14 р.

Такий висновок прямо випливає зі ст. 58 Конституції України, на яку є посилання в Листі № 3095 і згідно з якою закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи.

Ураховуючи що Закон від 31.07.14 р. № 1621-VII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України», яким було встановлено норму щодо утримання військового збору (п. 161 розд. ХХ Податкового кодексу, далі – ПК), набув чинності 03.08.14 р. та зважаючи на наведену вище статтю Конституції, очевидно, що утримувати такий збір потрібно лише з доходів, зароблених починаючи з цієї дати.

Натомість у Листі № 3095 контролери пропонують не зважати на це, а оподатковувати все, що буде відображено в бухгалтерському обліку після 03.08.14 р. як нарахування доходів, зароблених не лише після 03.08.14 р., а й до цієї дати.

Із цією позицією погодитися не можна з декількох причин:

  • по-перше, у п. 161 розд. ХХ ПК немає навіть натяку, що база оподаткування має формуватися за даними бухгалтерського обліку, як пропонується в Листі. Не містить такого підходу до визначення об’єкта оподаткування і ст. 168 ПК, якою пропонує керуватися пп. 1.4 п. 161 розд. ХХ ПК;
  • по-друге, незважаючи на те що закони не мають зворотної дії в часі, у Листі таки пропонується поширити дію Закону № 1621 на доходи, які, наприклад, були зароблені особою в січні 2014 року та помилково не були нараховані в цьому місяці, а при виявленні помилки були нараховані в серпні цього року. Можливо, тут на рішення авторів Листа вплинуло те, що в наведеній ситуації в серпні цього року було би утримано податок на доходи фізичних осіб (далі - ПДФО) із сум, нарахованих працівникові за січень. Але (увага!) тут не враховано суттєву різницю: у січні цього року норма щодо утримання ПДФО діяла, а от норма щодо утримання військового збору – ні;
  • по-третє, використання даних бухобліку для визначення об’єкта оподаткування військовим збором не можна вважати вдалою позицію з тих міркувань, що порядок і строки нарахування доходів в обліку в різних суб’єктів господарювання можуть бути різними. Наприклад, в одних роботодавців може бути передбачено щоденне нарахування зарплати, і тоді заробіток осіб, що працюють у них, за відпрацьований 1 серпня 2014 року день не оподатковуватиметься. А дохід осіб, які працюють у роботодавця, у якого нарахування за весь місяць здійснюється в останній день місяця, оподатковуватиметься за весь місяць, включаючи і зарплату за 01.08.14 р. Можемо мати різні розміри утриманих сум при однакових заробітках;
  • по-четверте, використання лише бухгалтерських даних, як пропонується в Листі, може призвести до заниження об’єкта оподаткування. Наприклад, у конкретній ситуації, що мала місце на практиці при реорганізації установи, коли особу спочатку відправили у відпустку, а після того, як вирішили питання з її працевлаштуванням, відізвали з відпустки та утримали суми відпусткових із заробітку за серпень. Тобто в бухобліку в кінцевому результаті за серпень було нараховано суму зарплати, що суттєво відрізнялася від заробленої саме за серпень. І якщо брати це за об’єкт оподаткування, то сума утриманого військового збору явно буде заниженою.

І, зрештою, у наведеній позиції немає звичайної логіки. У Листі № 3095 висновок щодо оподаткування нарахованих після 03.03.14 р. сум, зароблених до ціэї дати, наводиться з посиланням на норми пп. 1.2 п. 161 розд. ХХ ПК, де йдеться про оподаткування збором доходів, які нараховуються (виплачуються, надаються) платнику.

Але з цих трьох дієслів контролери, з метою утримання збору з раніше зароблених доходів, вибрали чомусь одне - «нараховуються», а два інших («виплачуються», «надаються») віднесли до розряду тих, що визначають ту категорію доходів за минулі періоди, з якої військовий збір не утримуються. Причина такого відбору не зрозуміла.

Отже, з усього вищенаведеного можна зробити однозначний висновок: оподаткуванню військовим збором підлягають доходи громадян, зароблені ними лише починаючи з 03.08.14 р.

Наталія ВОЛКОВА,

консультант з питань бухгалтерського обліку редакції видання “БАЛАНС-БЮДЖЕТ”.

Комментарии к материалу

Лучшие материалы