Можливі варіанти вирішення проблем у господарській діяльності бюджетних установ в умовах економії бюджетних ресурсів
11.08.2015 1665 0 0
САМОСТІЙНЕ ВИГОТОВЛЕННЯ(СТВОРЕННЯ) ОСНОВНИХ ЗАСОБІВ
Питання: у зв'язку із політикою уряду щодо економії бюджетних ресурсів бюджетна установа не має у кошторисі бюджетних асигнувань для придбання основних засобів( далі - ОЗ) - меблів, хоча є конче потреба у них. При цьому на складі установи є матеріали, із яких можна власними силами їх створити, а також бюджетні асигнування за КЕКВ 2240.
Чи можна це зробити у законний спосіб? Як оцінити створені ОЗ?
Відповідь:
по - перше, бюджетна установа здійснює господарську діяльність відповідно до вимог бюджетного законодавства. Оскільки не існує жодного нормативно-правового акта, який би забороняв бюджетній установі створювати ОЗ, їх створення (вироблення) можна вважати законною господарською операцією.
по-друге, якщо бюджетна установа має бюджетні асигнування по відповідному коду(2240), а також по інших, то також можна передбачити, що вони затверджені у кошторисі відповідно до процедури, визначеною бюджетним процесом, і мають відповідне законне підґрунтя, а саме:
розрахунки до кошторису, які обґрунтовують показники видатків і є його невід'ємною частиною(ост.абз.п.2 постанови КМУ від 28.02.02 р. № 228), а також вони (розрахунки) деталізовані за видами та кількістю товарів (робіт, послуг) із зазначенням вартості за одиницю (п.22 постанови КМУ від 28.02.02 р. № 228).
по-третє, вартість створеного об'єкта ОЗ може формуватися як за рахунок капітальних витрат, так і за рахунок поточних витрат, понесених на його виготовлення(створення), з урахуванням витрат, передбачених для формування первісної вартості (зміст п.4 розділу III Методрекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів суб'єктів державного сектора (далі – Методрекомендації з обліку ОЗ) .
До того ж, слід зазначити, що згідно з абз.2 ч.2 ст.56 Бюджетного кодексу бюджетні установи повинні вести бухгалтерський облік відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку.
Так, п.4 розділу П НП(С)БОДС 121 передбачає, що об'єкт ОЗ оцінюється за первісною вартістю, якою є: собівартість виробництва у разі самостійного виготовлення (створення).
А п.6 розділу П НП(С)БОДС 121,(аналогічно і у п.4 розділу III Методрекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів суб'єктів державного сектора (далі – Методрекомендації з обліку ОЗ) встановлено: собівартість виробництва(створення) об'єкта ОЗ складається з витрат, понесених суб'єктом державного сектора на його виготовлення (створення), з урахуванням витрат, передбачених п.5( склад первісної вартості) цього розділу стандарту.
Тобто, вищеназвані норми передбачають законну можливість відображення господарських операцій по виготовленню бюджетною установою самостійно ОЗ. Єдине, що треба мати бюджетній установі для підтвердження правомірності господарської операції:
1) власний розпорядчий документ щодо прийняття управлінського рішення про самостійне виготовлення і визначення собівартості об»єкта ОЗ
або
2) нормативно-правовий акт ( або розпорядчий документ установи вищого рівня) щодо методики визначення собівартості відповідних об'єктів ОЗ .
Собівартість самостійно створених ОЗ залежить від способів їх виготовлення: або господарським способом (власними силами установи), або підрядним способом ( із залученням зі сторони підрядної організації) з урахуванням всіх інших витрат, безпосередньо пов'язаних з доведенням ОЗ до стану, у якому вони придатні для використання із запланованою метою. Бухгалтерський облік господарського і підрядного способів відрізняється тільки елементами витрат, які визначають собівартість створеного ОЗ.
На жаль, в діючих у 2015 році НП(С)БОДС 121 і Методрекомендаціях з обліку ОЗ не визначено, що можна включати у собівартість виробництва(створення) об»єкта ОЗ.
При цьому відсутність методологічної настанови з ведення бухгалтерського обліку не є перепоною для керівника бюджетної установи приймати відповідні управлінські рішення самостійно, якщо не існують інших заборон з боку уряду чи розпорядника бюджетних коштів вищого рівня. Як приклад існування граничних норм щодо вартості певних об'єктів, які бюджетній установі не слід перевищувати, можна згадати постанову КМУ від 04.04.01 р. № 332 (із змінами), якої слід дотримуватися при визначенні фактичної вартості створеного об»єкту ОЗ. У таких випадках дуже важливим моментом є визначення в обліковій політиці бюджетної установи підходів щодо одиниці обліку ОЗ, якою може бути як комплекс конструктивно з»єднаних предметів однакового або різного призначення, так і частини об'єкта ОЗ, які відповідають визначенню ОЗ. А від цього вже буде залежати, у якому вигляді(виразі) буде введено в експлуатацію ОЗ, і його вартість.
У випадках, коли виникає потреба у бюджетної установи визначити вартість створеного об»єкту ОЗ, можна скористатися Методрекомендаціями з бухгалтерського обліку запасів суб'єктів державного сектора (розділ 1V) і НП(С)БОДС 135 «Витрати». І хоча останній ще не запроваджено, його норми також нададуть відповідь щодо можливих елементів витрат, які можуть бути включено до собівартості виготовленого(створеного) ОЗ.
Тобто, з метою унормування поточних ситуацій, пов'язаних із виробництвом(створенням) ОЗ при відсутності нормативно-правових актів, норм(вимог)установи вищого рівня по калькулюванню собівартості ОЗ, бюджетна установа самостійно визначає перелік і склад статей калькулювання виробничої собівартості ОЗ і затверджує це рішення розпорядчим документом. Надалі, після набуття чинності НП(С)БОДС 135, такі рішення передбачено погоджувати з міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, у межах компетенції, відповідно до їх галузевих особливостей(ост.абз.п.1 розділу IV НП(С)БОДС).
Крім того, задля забезпечення правомірності таких дій, доцільно внести доповнення до установчих документів бюджетної установи у частині можливості здійснення іншої діяльності, - по виробництву(створенню) ОЗ, - якщо зазначене не унормовано нормативно-правовими актами; до положень про структурні підрозділи, територіальні органи. Такий крок надасть можливість легалізувати цю діяльність(виробництво, створення) відповідно до вимог законодавства, у тому числі бюджетного. Так, навіть у визначенні терміну «кошторис бюджетної установи» встановлено, що бюджетні асигнування розподіляються для взяття бюджетних асигнувань та здійснення платежів для виконання бюджетною установою своїх функцій (п.1 постанови КМУ від 28.02.02 № 228 із змінами).
Також, для правильного відображення таких господарських операцій в бухгалтерському обліку, є зиск передбачити методику визначення первісної вартості (п.4 розділу 1 НП(С)БОДС 121) в обліковій політиці бюджетної установи, адже оцінювання об'єкта обліку є невід'ємною її складовою.
Видатки на створення об'єкта ОЗ, що здійснюється господарським або підрядним способом, з початку і до закінчення робіт та до введення його в експлуатацію, накопичуються на окремому рахунку і визнаються незавершеними капітальними інвестиціями.
Так, у разі прийняття бюджетною установою рішення про створення ОЗ господарським способом і наявності затвердженої калькуляції собівартості бухгалтерські проведення можуть бути представлені наступним чином:
Зміст господарської операції |
Д - т |
К - т |
Сума (грн.) |
Регістри бухгалтерського обліку |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
|
|
1.Оприбуткування матеріалів на склад, отриманих від розбирання НА, які залишені для потреб установи .
|
234 |
711 |
2000 |
м\ордер 17 |
2.Переведення зі складу матеріалів та їх списання на створення об'єкту ОЗ( комплект меблів)відповідно до наказу установи Водночас відображено фактичні видатки |
141 82 |
234
402 |
2000
2000 |
м\ордер 13 |
3. Доведення об'єкта, що створюється до придатного стану (монтаж) Водночас відображено фактичні видатки |
141 82 |
661,651 402 |
1500 1500 |
м\ордер 5 |
4. Видатки на установку об'єкту ОЗ. Водночас відображено фактичні видатки
Відображено ПДВ |
141 82
141 |
675
402 675 |
1000 1000 200 |
м\ордер 6 |
5.Введено в експлуатацію створений об'єкт ОЗ(комплект меблів) Водночас відображено зміни в капіталі |
106 402 |
141 401 |
4700 4700 |
м\ордер 17 |
|
|
|
|
|
Всі перелічені витрати для створення об»єкту ОЗ повинні бути підтверджені первинними документами
До відома: калькуляція собівартості – не є первинним документом, оскільки вона не містить відомостей про господарську операцію. Цей документ лише декларує, які витрати на виготовлення одиниці продукції установа планує здійснити або вже здійснила.
Читайте також: Нове в обліковій політиці 2015 року. Бюджетним установам.
Комментарии к материалу