Парламент скасує пайову участь забудовників
16.01.2016 195 0 0
Уряд і парламент мають намір скасувати пайову участь забудовника в забезпеченні розвитку інфраструктури населеного пункту. Вирішивши вивести Україну в число лідерів рейтингу Світового банку Doing Business, Кабмін вимушено став приділяти увагу будівельної галузі, яка суттєво впливає на позицію країни в рейтингу. Якщо в цілому Україна зараз посідає 83 місце в загальному заліку з 189 країн, то за параметром «Отримання дозволів на будівництво» ми знаходимося на 140 місці. Підвищити місце України в рейтингу допоможе скасування пайової участі.
За підрахунками аналітиків Світового банку, в Україні отримання дозволів на будівництво досягає 15,2% від загальної вартості будівництва (причому аналітики не розглядають корупційну складову), тоді як по Європі та Центральній Азії цей показник знаходиться на рівні 4,4%. У країнах Організації економічного співробітництва та розвитку показник становить всього 1,7%.
В Україні, як нагадує директор з розвитку бізнесу «Компанії міжрегіонального сервісу» Сергій Петров, розмір пайової участі складає 4% при будівництві житлових об'єктів і 10% - при будівництві об'єктів комерційної та промислової нерухомості. До того ж, додає експерт, крім пайової участі забудовникам доводиться оплачувати ще кілька напівлегальних платежів, таких як прокладка електричних і газових мереж.
Згідно з урядовим планом, протягом першого кварталу 2016 Мінрегіон має розробити і внести на розгляд Кабміну законопроект про скасування пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту. Отримати інформацію про те, які кроки в цьому напрямку вже встиг здійснити Мінрегіон, не вдалося.
Нардеп в дії
Зате відомо, що цілком конкретний законопроект з цього питання подав до парламенту нардеп Петро Сабашук. Проект закону №3610 про внесення змін до закону «Про регулювання містобудівної діяльності» (щодо скасування пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту) був зареєстрований у Раді 10 грудня 2015. Це на шість днів раніше, ніж з'явилося розпорядження Кабміну щодо рейтингу Doing Business.
За словами Петра Сабашука, скасування пайової участі зменшить навантаження на будівельну галузь і знизить вартість житла для покупців на 5-10%. «Раз держава не фінансує програму доступного житла, треба підходити до питання з іншого боку», - пояснює він.
Хто перший?
Крім того, і нардеп, і будівельники незадоволені обставиною, що кошти, які місцеві бюджети отримують у вигляді пайової участі, неможливо проконтролювати. Незважаючи на те, що вони повинні спрямовуватися на будівництво інфраструктури, наприклад, прокладку інженерних мереж, цього не відбувається. Таким чином, забудовники платять двічі: виплачують у повному розмірі пайову участь і за свої кошти прокладають комунікації до своєї ділянки.
Законопроект Сабашука намір вирішити обидві проблеми. По-перше, законопроект пропонує повністю виключити із закону про регулювання містобудівної діяльності статтю 40 про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту.
По-друге, істотно відредагувати статтю 30, згідно з якою забудовникам іноді (а на практиці - завжди) доводиться будувати інженерні мережі та об'єкти інженерної інфраструктури за межами своєї земельної ділянки. Згідно з цією статтею, у такому випадку розмір пайової участі зменшується на суму, витрачену на будівництво таких мереж та інфраструктури, а побудовані об'єкти передаються у комунальну власність. Насправді ж об'єкти безоплатно переходять у власність приватних газових і енергомонополії. Але оскільки не буде пайової участі, то повинна бути виключена навіть можливість будівництва інженерної інфраструктури замовником за його рахунок за межами його земельної ділянки, що і пропонує законопроект №3610.
Секретар постійної комісії Київради з питань бюджету та соціально-економічного розвитку Георгій Ясинський вважає, що в разі скасування пайової участі бюджет Києва не дуже постраждає. За його словами, в 2016 році від пайової участі міська скарбниця, за планом, повинна отримати 180 млн грн, тоді як загальний обсяг запланованих інвестицій у будівництво інфраструктури в місті за програмою економічного і соціального розвитку становить близько 2 млрд грн при загальній сумі міського бюджету в 24 млрд грн. «Внесок на пайову участь в інфраструктурі можливо замінити прозорим і зрозумілим ринковим механізмом орендної плати за землю. Чим менше різних платежів, тим легше бізнесу і інвесторам », - вважає Георгій Ясинський.
Питання в підтримці
Скасування пайового внеску принесе помітну користь: вона не тільки знизить навантаження на учасників будівельного ринку та зменшить собівартість самого будівництва, а й - в кінцевому підсумку - стабілізує обстановку у всій галузі, давши поштовх новим інвестиційним програмам. Доля законопроекту вирішиться 26-27 січня. Зараз він перебуває у профільному парламентському комітеті і, за словами Петра Сабашука, у нього є підтримка серед парламентарів. Хоча, як зазначає Сергій Петров, незважаючи на правильність законопроекту, в нього не завадило б додати пункт про внесення відповідних змін до бюджетного кодексу.
Чи знайде законопроект підтримку в уряді - питання поки відкрите. Адже Сабашук, з його слів, діє за власною ініціативою і не погоджував законопроект з Кабміном. У професійному співтоваристві вважають, що сенсу саботувати цей законопроект або розробляти альтернативний у Кабміну немає, адже пропозиція Сабашука в точності відповідає виконанню урядового розпорядження про рейтинг Doing Business.
Якщо пайову участь скасувати не вдасться, в нинішній економічній ситуації ринок покине ряд гравців. У всякому разі, з числа тих, що ведуть проекти з комерційної нерухомості, підкреслює директор «Мідланд Девелопмент Україна», керівник напряму «Будівництво» BRDO Олена Шуляк. «На схлопивающіхся ринку, в ситуації, коли відсутня банківське кредитування, навантаження в розмірі 10% від вартості робіт непосильна для девелопера або інвестора. Якщо він новачок, вона блокує його вхід на ринок. Якщо старий гравець - він змушений йти з ринку комерційної нерухомості або переглядати принципи ведення бізнесу », - говорить Олена Шуляк.
Пайова участь, покликане розвивати інфраструктуру регіону, де будується об'єкт нерухомості, не тільки не розвинуло таку за роки своє існування - але й створило серйозну перешкоду для розвитку бізнесу, проектів, які створюють робочі місця, несуть податкове навантаження і розвивають торгову і ділову інфраструктуру міст.
Джерело: http://www.zagorodna.com/ru/stati/par...
Комментарии к материалу