Отримайте доступ до готових рішень, публікацій та оглядів
Підписатися

Грудень стартує з новими розмірами держгарантій та посадових окладів


У цій консультації розглянемо законодавче та нормативно-правове підґрунтя для зміни розміру мінімальної заробітної плати (далі – МЗП), установлення умов оплати праці, включаючи розміри посадових окладів, для працівників установ, організацій, закладів бюджетної сфери, а також державних органів та органів місцевого самоврядування з 01.12.16 р. Зупинимось, зокрема, на нормах постанови КМУ від 23.11.16 р. № 840 «Деякі питання оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» (далі – Постанова № 840).


Законодавчі підстави для зміни розміру МЗП

За визначенням п. 12 ст. 2 Бюджетного кодексу (далі – БК) до бюджетних установ належать органи держвлади, органи місцевого самоврядування, а також організації, створені ними в установленому порядку, що повністю утримуються за рахунок державного чи місцевого бюджету.

Далі розглядатимемо питання, як впливає зміна розміру МЗП на умови та розміри оплати праці працівників згаданих установ.

За ст. 40 БК розмір МЗП на відповідний бюджетний період визначається законом про Держбюджет. Тож починаючи з 01.12.16 р. згідно зі ст. 8 Закону від 25.12.15 р. № 928-VІІІ «Про Державний бюджет України на 2016 рік» МЗП у місячному розмірі становить 1 600 грн. замість 1 450 грн., установленого з 01.05.16 р.

Нагадаємо: керівники всіх бюджетних установ, про які йтиметься в цій консультації, зобов‘язані дотримуватись норм ст. 51 БК стосовно здійснення фактичних видатків на оплату праці, включаючи видатки на премії та інші види заохочень чи винагород, матеріальну допомогу, лише в межах фонду зарплати, затвердженого для цих установ у кошторисах.

На сьогодні згідно зі ст. 95 КЗпП та ст. 3 Закону від 24.03.95 р. № 108/95-ВР «Про оплату праці» (далі – Закон № 108) МЗП є законодавчо встановленим розміром зарплати за просту, некваліфіковану працю, нижче якого не може провадитися оплата за виконану працівником місячну (погодинну) норму праці (обсяг робіт). МЗП є державною соціальною гарантією, обов‘язковою на всій території держави.

Простіше кажучи, державою гарантується, що найменший обсяг заробітку для кожного найманого працівника (тобто такого, з яким укладено трудовий договір) з 01.12.16 р. має становити 1 600 грн. на місяць, тому розмір посадового окладу має бути встановлений як мінімум у цьому розмірі. Виплата місячного заробітку в меншому розмірі класифікується як порушення роботодавцем трудового законодавства та призводить до застосування до такого посадовця серйозних санкцій.

Вищезгадані норми мають бути дотримані установами, організаціями та підприємствами всіх форм власності та господарювання.

Нормативне підґрунтя для зміни розмірів посадових окладів установ

Визначено, що до сфери регулювання держави належать питання оплати праці працівників установ та організацій, які фінансуються з бюджету. Тому для працівників державних та комунальних установ та закладів (лікарень, дитсадків, шкіл, клубів, бібліотек тощо), держорганів влади та органів місцевого самоврядування умови та розміри оплати праці визначаються Кабміном – такі норми містить ст. 8 Закону № 108.

Насамперед зазначимо, як вищезгадані норми законодавства торкнулися закладів бюджетної сфери, працівники яких оплачуються на підставі постанови КМУ від 30.08.02 р. № 1298 «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» (далі – Постанова № 1298). Ключовим моментом в ній є розмір посадового окладу (тарифної ставки) працівника 1-го тарифного розряду (далі – т. р.), за яким і визначаються розміри посадових окладів працівників шляхом множення його на відповідний тарифний коефіцієнт. Отже, згідно з Постановою № 840 тариф 1-го т. р. з 01.12.16 р. становить уже не 1 185 грн., а 1 335 грн.

Якщо користуватися такою розрахунковою базою для визначення розмірів посадових окладів працівників бюджетної сфери за кожним тарифним розрядом ЄТС із застосуванням затверджених Постановою № 1298 коефіцієнтів, то порушуватимуться норми трудового законодавства в частині дотримання мінімальних держгарантій в оплаті праці, а саме розміру посадового окладу 1 600 грн. на місяць.

Наприклад, посадові оклади працівників, обчислені за цими правилами, з 01.12.16 р. мали б становити: за 1-м т. р. – 1 335 грн.; 2-м т. р. – 1 455 грн.; 3-м т. р. – 1 575 грн., тобто менше законодавчо установленого розміру МЗП.

Тому стало практикою затверджувати урядовим рішенням розміри посадових окладів (тарифних ставок, ставок зарплати), що мають бути зафіксовані у штатних розписах установ за кожним тарифним розрядом.

Порівняймо ці розміри з тими, що були встановлені згідно з постановою КМУ від 06.04.16 р. № 288 «Про підвищення оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» (далі – Постанова № 288, див. консультацію «Посадові оклади бюджетників збільшуються: що із зарплатою?»).

(грн.)

Тарифний розряд

З 01.05.16 р.
(Постанова № 288)

З 01.12.16 р.
(Постанова № 840)

Різниця
(гр. 3 – гр. 4)

1

2

3

4

1

1 516

1 600

84

2

1 521

1 605

84

3

1 532

1 615

83

4

1 543

1 695

152

5

1 612

1 816

204

6

1 718

1 936

218

7

1 825

2 056

231

8

1 943

2 189

246

9

2 050

2 310

260

10

2 157

2 430

273

11

2 334

2 630

296

12

2 512

2 830

318

13

2 690

3 030

340

14

2 868

3 231

363

15

3 057

3 444

387

16

3 306

3 725

419

17

3 555

4 005

450

18

3 804

4 285

481

19

4 053

4 566

513

20

4 313

4 859

546

21

4 562

5 140

578

22

4 811

5 420

609

23

5 060

5 700

640

24

5 167

5 821

654

25

5 344

6 021

677

Зазначимо, що розрахунок посадових окладів з 1-го до 3-го т. р. (включно) за правилами ЄТС не провадиться.

За цими розрядами посадові оклади у штатному розписі слід фіксувати за визначеними в п. 1 Постанови № 840 розмірами. Це випливає з необхідності дотримання норм ст. 3 Закону № 108. А вже починаючи з 4-го т. р. можна або застосовувати правила встановлення посадових окладів за Постановою № 1298, або взяти до роботи вже встановлені згаданою постановою розміри посадових окладів за кожним тарифним розрядом – результат буде однаковим. Головне – кадровим та бухгалтерським службам установ треба поквапитись, щоб персонал одержав зарплату за новими правилами саме з 01.12.16 р.

Особливості оплати праці працівників держорганів

Що стосується працівників, які обіймають посади в державних органах (міністерствах, відомствах, місцевих держадміністраціях, у судових органах, органах прокуратури тощо), то їм, як відомо, з набуттям чинності Закону від 10.12.15 р. № 889-VІІІ «Про державну службу» (далі – Закон № 889) кардинально змінено засади визначення умов оплати праці з виокремленням порядку їх визначення для держслужбовців, працівників із виконання обслуговуючих функцій, служби патронату, а також для керівників держорганів, посади яких не належать до держслужби.

Згідно із ч. 3 ст. 51 Закону № 889 схеми посадових окладів на посадах держслужби визначаються Кабміном щороку під час опрацювання проекту Держбюджету наступного року. У поточному році ухвалено декілька рішень з оплати праці держслужбовців та вищезгаданих осіб, а саме постанови КМУ:

  • від 06.04.16 р. № 292 «Деякі питання оплати праці державних службовців у 2016 році» (далі – Постанова № 292);
  • від 06.04.16 р. № 268 «Про умови оплати праці працівників державних органів, які виконують функції з обслуговування, у 2016 році» (далі – Постанова № 268);
  • від 20.04.16 р. № 304 «Про умови оплати праці посадових осіб, керівників та керівних працівників окремих державних органів, на яких не поширюється дія Закону України «Про державну службу»;
  • від 05.05.16 р. № 323 «Про умови оплати праці працівників патронатних служб у державних органах».

Безумовно, при визначенні рішеннями КМУ розмірів посадових окладів для осіб, які працюють у державних органах, ураховувався законодавчо встановлений розмір МЗП. Адже Закон № 889 передбачає поетапну прив‘язку розміру посадового окладу держслужбовця до розміру МЗП починаючи з 01.01.17 р. Із цього часу його мінімальний посадовий оклад має становити 1,25 МЗП, а з 01.01.19 р. – планується встановити на рівні 2 МЗП. На сьогодні мінімальний посадовий оклад держслужбовця та «обслуговуючого» працівника становить 1 723 грн. Це передбачають Постанови № 292 та № 268.

Діятимуть згадані норми до кінця 2016 року, допоки не буде ухвалено рішення Кабміну про встановлення нових розмірів посадових окладів для цих категорій працівників на 2017 рік.

Правила оплати для працівників рад з 01.12.16 р.

Тож чи вплине новий розмір МЗП на рівень оплати праці осіб, які працюють в органах місцевого самоврядування?

Спочатку нагадаємо, що працівники органів місцевого самоврядування, до яких, зокрема, належать обласні, міські, районні ради та їх виконавчі органи, а також створені останнім часом об‘єднані територіальні громади, мають оплачуватись відповідно до ст. 8 Закону № 108, оскільки ці питання регулюються державою.

Окрім того, згідно із ч. 3 ст. 21 Закону від 07.06.01 р. № 2493-ІІІ «Про службу в органах місцевого самоврядування» умови оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування визначає Кабмін.

Це означає, що підставою для встановлення конкретних розмірів зарплати згаданих працівників за всіма її складовими, включаючи розміри їх посадових окладів, надбавок, доплат, премії, а також матеріальної допомоги, є виключно прийняті Кабміном рішення.

Це стосується всіх працюючих – від посад, на які особи обираються (наприклад, голови рад), та посадовців органів місцевого самоврядування, які призначаються на посади з установленням їм рангів посадових осіб місцевого самоврядування, до посад службовців (їм ранги не встановлюються) та робітників (водіїв, прибиральників тощо).

Усі інші прийняті рішення органів місцевого самоврядування щодо самостійного встановлення умов оплати праці працівникам поза межами постанов КМУ, навіть якщо вони затверджуватимуться сесією ради, не відповідають нормам трудового законодавства.

Крім того, на сьогодні жодним із законодавчих актів органам місцевого самоврядування не надано повноважень, включаючи делеговані держорганами, у частині самостійного визначення ними розмірів посадових окладів, надбавок, доплат та інших складових заробітку для працівників цих органів.

Інакше могла б мати місце ситуація, за якої, наприклад, працівникам N-ради посадові оклади та розміри надбавок за ранги за аналогічними посадами були встановлені на одному рівні, а Y-ради – зовсім в інших розмірах, ухвалених на сесії відповідної ради. Така ситуація є неприпустимою.

Акцентуємо на цьому увагу через те, що багато хто з наших читачів звертається до редакції із запитанням: чи може бухгалтер ради встановлювати посадові оклади в розмірах, вищих ніж передбачено рішеннями КМУ, або ж виплачувати надбавки, яких в урядових рішеннях немає взагалі. Такий шлях вирішення питань є хибним, оскільки грубо порушуватимуться норми БК, КЗпП, Закону № 108 та інших нормативно-правових актів.

Тож оплата праці працівників органів місцевого самоврядування здійснюється, як і раніше, відповідно до Постанови № 268.

Звісно, працівників цих установ також стосуються застереження про встановлення їм посадових окладів у розмірах не менше МЗП. Тож на підставі постанови КМУ від 11.02.16 р. № 77 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 р. № 1078 і від 9 грудня 2015 р. № 1013» їхні мінімальні посадові оклади, що діяли станом на 30.11.15 р. (1 378 грн.), з 01.12.15 р. підвищено на 25 %. Зараз, як і в держорганах, найменший посадовий оклад посадовця органу місцевого самоврядування становить 1 723 грн. Урядового рішення про підвищення посадових окладів з 01.12.16 р. для цих працівників немає.

Оплата праці робітників державних та інших органів з 01.12.16 р.

На виконання норм ст. 95 КЗпП та ст. 3 Закону № 108 щодо дотримання держгарантії з оплати праці на рівні, не меншому МЗП, наказом Мінсоцполітики від 16.05.16 р. № 515 унесено зміни до наказу Мінпраці від 02.10.96 р. № 77 «Про умови оплати праці робітників, зайнятих обслуговуванням органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та їх виконавчих органів, органів прокуратури, судів та інших органів» (далі – Наказ № 77).

Зокрема, додатки 1–3 до Наказу № 77 викладено в новій редакції, тому з 01.05.16 р. повністю дотримано вищезгадані норми трудового законодавства і найменший посадовий оклад робітника найнижчої кваліфікації, тобто 1-го розряду, було встановлено на рівні діючого саме із цієї дати розміру МЗП – 1 450 грн.

Однак із запровадженням з 01.12.16 р. МЗП у розмірі 1 600 грн. це стало неактуальним. Для цього й передбачено норму п. 1 Наказу № 77, відповідно до якої розміри місячних окладів (тарифних ставок) робітників, посади яких містяться в додатках 1–3 до цього Наказу, підлягають зміні пропорційно до підвищення посадового окладу (тарифної ставки) працівника 1-го т. р.

У свою чергу, посадовий оклад за 1-м т. р. згідно з абзацом другим примітки 1 додатка 1 до Постанови № 1298 та Постанови № 840 уже становить не 1 185 грн., як це було в період з 01.05.16 р. до 01.12.16 р., а 1 335 грн.

Пропорційність підвищення тарифу 1-го т. р. визначити легко. У даному разі таким коефіцієнтом підвищення є 1,12658 (1 335 грн. : 1 185 грн.). Тому всі посадові оклади (тарифні ставки), зазначені в додатках 1–3 до Наказу № 77 (звісно ж, у редакції, що діяла з 01.05.16 р.), підлягають підвищенню з 01.12.16 р. на коефіцієнт 1,12658 та відповідному округленню.

Приклад
Штатному працівникові апарату обласної ради 3-го тарифного розряду, зайнятому на реставраційних роботах в адміністративному будинку цієї ради, з 01.05.16 р. згідно з додатком 1 до Наказу № 77 установлено місячну тарифну ставку в розмірі 1 514 грн.

Починаючи з 01.12.16 р. розмір його ставки, що фіксується у штатному розписі, має розраховуватись так:

1 514 грн. х 1,12658 = 1705,64 грн.

Застосовуємо правило округлення, згідно з яким цифри до 0,5 відкидаються, а цифри від 0,5 і вище – округляються до 1 грн.

Отже, отримуємо 1 706 грн. на місяць. Саме цей розмір посадового окладу має бути зафіксований у зміненому штатному розписі, що діятиме з 01.12.16 р.

Не забуваймо і про іншу норму Наказу № 77, наведену в абзаці третьому п. 1, а саме: робітникові, у якого посадовий оклад менший від розміру МЗП, посадовий оклад (тарифну ставку) у штатному розписі слід установити на рівні МЗП. Тож перевіримо, чи дійсно за якоюсь із позицій, наведених у додатках 1–3 до Наказу № 77, виявиться така ситуація.

Станом на 01.05.16 р., як було зазначено вище, найнижчий розмір тарифної ставки був у робітника 1-го т. р. – 1 450 грн. Після нового розрахунку його ставка з 01.12.16 р. якраз «уписалась» у вищезгадане застереження Наказу № 77 і становить:

1 450 грн. х 1,12658 = 1 633,54 грн.,
або округлено 1 634 грн.

Отже, норму стосовно забезпечення розміру посадового окладу (тарифної ставки) працівникові найнижчого тарифного розряду, яким виконуватиметься проста, некваліфікована робота і нижче якого не може провадитися оплата за виконану ним місячну (погодинну) норму праці (обсяг робіт), повністю дотримано.

На початку цієї консультації ми звернули увагу, що оплата праці бюджетників має здійснюватись винятково в межах затверджених у кошторисі установи, закладу обсягів на оплату праці працівників.

Тому для робітників, які зайняті обслуговуванням державних та інших органів, залишаються актуальними й інші складові їх зарплати. Ідеться про доплату в розмірі 10 % місячного окладу за роботу з використанням дезінфекційних засобів або ж зайнятим прибиранням туалетів (п. 3 примітки додатка 2 до Наказу № 77).

Керівник і надалі може використовувати надане йому право встановлення працівникам, зокрема, ще таких виплат (п. 2 Наказу № 77):

  • доплати за роботу у важких і шкідливих умовах праці в розмірі до 12 %, а за роботу в особливо шкідливих умовах – до 24 % посадового окладу (тарифної ставки);
  • доплати за суміщення професій (посад), розширення зони обслуговування або збільшення обсягів виконуваних робіт без обмежень розмірів цих виплат. Це здійснюється за рахунок і в межах економії фонду оплати праці, утвореної за тарифними ставками (посадовими окладами) вивільнюваних працівників;
  • надбавки за складність, напруженість у роботі в розмірі до 50 % тарифної ставки або посадового окладу (звертаємо увагу: конкретизація робіт, що належатимуть до складних та напружених, а також перелік посад працівників, яким ця надбавка може бути встановлена, необхідно затвердити в розділі «Оплата праці робітників» положення про оплату праці працівників відповідного державного чи іншого органу);
  • доплати за роботу в нічний час за кожну годину роботи з 22.00 до 6.00 у розмірі до 35 % годинної ставки (посадового окладу);
  • премії працівникам залежно від їх вкладу в кінцеві результати роботи без обмеження її розміру конкретному працівникові. Знову ж таки, критерії та показники преміювання мають бути ухвалені в локальному документі відповідного органу;
  • матеріальної допомоги у розмірі середньомісячного заробітку робітника.

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Баланс-Бюджет»

Аргументовані рекомендації, надійні рішення з питань планування, обліку, податків і контролю

4500 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали