З 1 вересня в Україні зміняться ставки судового збору
11.08.2015 229 0 0
- зменшення кількості категорій судових справ, при розгляді яких судовий збір не сплачується.
- суттєве зменшення кількості платників, що звільняються від сплати судового збору.
- скасування пільг стосовно сплати судового збору суб'єктами владних повноважень у разі коли судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень.
- відміна верхньої межі розміру ставок судового збору за подання до суду позовної заяви майнового характеру. Дана норма стосується лише юросіб. Так, за подання такої позовної заяви юрособою справляється судовий збір в розмірі 1,5% ціни позову, але не менше 1 розміру мінімальної зарплати, а якщо це фізособа, то дані цифри становитимуть 1% і 0,4 відповідно і не більше 5 розмірів мінімальної зарплати, про що вже згадувалось вище.
- запровадження диференціації ставок судового збору за категоріями платників (фізичні особи, юридичні особи) з перенесенням більшого навантаження на юридичних осіб.
- вирівнювання розміру ставок судового збору за подання позовних заяв до господарських та адміністративних судів. Зокрема, за поданням позовної заяви майнового характеру в обох юрисдикціях сплачуватимуть судовий збір в розмірі 1,5% ціни позову, але не менше 1 розміру мінімальної зарплати (дана норма містилась в редакції проекту до другого читання, однак в процесі обговорення було встановлено верхню межу в 150 мінімальних зарплат для господарських судів. В решті пунктів розміри ставок є однаковими, - ред.).
- скасування норми щодо визначення розміру ставок судового збору у фіксованій грошовій сумі.
- збільшення розмірів ставок судового збору.
В Україні буде запроваджено єдиний підхід до визначення ставок судового збору у всіх судових юрисдикціях, зокрема, диференціацію ставок судового збору за категоріями платників (фізичні особи, юридичні особи) з перенесенням більшого навантаження на юридичних осіб.
Відповідний Закон(проект №2862)“Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сплати судового збору” повернуто з підписом Президента України 15 липня.
Зазначимо, спочатку законопроект передбачав набрання чинності документа з 1 січня 2016 року. Однак, Комітет з питань правової політики і правосуддя підтримав ідею про скорочення цього терміну до вересня 2015 року. Таким чином, платити за новими ставками потрібно буде вже з 1 вересня цього року.
Кабмін в свою чергу повинен забезпечити до 1 вересня фінансування органів, які відповідно до Закону позбавляються пільг зі сплати судового збору.
Також, за наполяганням нардепів, Закон передбачає верхню планку ставки судового збору для фізосіб, зокрема, це стосується сімейних спорів. Як і домовились депутати під час прийнятті документу - для фізосіб судовий збір не перевищуватиме 5 мінімальних зарплат. Що ж стосується комерційних суперечок, то практично всі ставки залишаться в редакції проекту №2862 (відзначимо, диференція ставок для фіз- та юросіб та відповідні розміри ставок по окремих категоріях спорів викликала суперечки серед депутатів, які вважали, що це практично унеможливлює доступ до правосуддя - ред.).
Що ж стосується спорів в господарських судах, то ставка судового збору за подання позовної заяви майнового характеру становитиме 1,5% від ціни позову, але не менше однієї мінімальної зарплати і не більше 150 мінімальних зарплат. Апеляція, касація та перегляд рішення Верховним Судом в даному випадку обійдеться дорожче - 110, 120, 130% ставки, яка підлягала сплаті при подання відповідної позовної заяви.
Пільги
Закон передбачає наступне:
Тепер судовий збір справлятимуть із заяви про обмеження цивільної дієздатності фізособи, визнання особи недієздатною та поновлення цивільної дієздатності фізичної особи, а також заяви про надання неповнолітній особі повної цивільної дієздатності.
З переліку пільговиків виключено позивачів у спорах, пов'язаних із дискримінацією, ряд держорганів (Мін’юст, АМКУ, ПФУ), прокуратуру, тощо.
Ставки
Документом передбачається:
Окрім того, відповідно до Закону суд зобов'язаний перевіряти зарахування судового збору до Державного бюджету України при відкритті провадження у справі.
Відповідно до розрахунків передбачається зменшення кількості справ, які надходять на розгляд до судів, а також прогнозований річний обсяг надходження коштів від сплати судового збору повинен скласти близько 2,5 млрд гривень.
В звя'зку з вищенаведеним:
Юрист просить Вищий адміністративний суд відмовитися від позиції згідно з якою спори про визнання незаконними податкових повідомлень-рішень є майновими спорами. З урахуванням нових ставок судового збору (мито в розмірі 1,5% від ціни позову за розгляд майнових спорів) це може паралізувати систему судового оскарження відповідних рішень
З такою позицією виступив д.ю.н., професор кафедри фінансового права КНУ ім. Т.Г.Шевченка Данило Гетманцев.
Г-н Гетманцев зазначає, що далеко не кожен платник податків тепер зможе дозволити собі розкіш оскарження в суді неправомірно нарахованої суми податкового зобов'язання.
Виходячи з цього юрист просить ВАСУ про наступне:
1. Позов про визнання незаконним податкових повідомлень-рішень є немайновим.
2. Судовий збір за розгляду таких справ повинен сплачуватися як за немайновий спір.
3. Лист ВАСУ від 18.01.2012 року №165/11/13-12 слід відкликати.
Джерело:
http://zib.com.ua/ua/118054-vas_prosy...
http://zib.com.ua/ua/117577-z_1_veres...
Комментарии к материалу