• Быстрый поиск надежных решений
    и практической информации
Получите доступ к более 2 миллионов готовых решений, публикаций и обзоров
Оформить
подписку

Експертна думка: Чи потрібна бізнесу незалежна Митниця. "За" і "проти"

Представники партій коаліції разом з Радикальною партією внесли в парламент законопроект про відтворення митниці як самостійного відомства.
Депутати пропонують зробити митницю центральним органом виконавчої влади, діяльність якого координуватиметься Кабміном через керівника уповноваженого за реалізацію митної політики відомства.
Керівнику митниці дозволяється мати двох заступників. Призначатися він буде Кабміном за поданням прем'єра.
У переліку основних завдань самостійної митниці: митний контроль та збір митних платежів, контроль за правильністю їх нарахування, здійснення експортного контролю.
У віданні митниці будуть також верифікація сертифікатів про походження товарів, обмін інформацією з митними органами інших країн, захист прав інтелектуальної власності та контроль за переміщенням валютних цінностей.
Митникам дозволяється застосовувати фізичну силу, спецзасоби і вогнепальну зброю.
Нагадаємо, в грудні 2012 року два самостійних відомства - митна і податкова служби об'єднали в міністерство доходів і зборів під керівництвом Олександра Клименко.
У березні 2014 Кабмін вирішив ліквідувати відомство, яке прозвали в народі "прибутковим будинком".
Через два місяці з'явилася державна фіскальна служба з урізаними в порівнянні з міністерством повноваженнями. ГФС об'єднала в собі митницю і податкову, позбулася права законодавчої ініціативи і стала підпорядковуватиметься Мінфіну.
Поки автори законопроекту налаштовані на спільну з міністерством роботу, але вже зрозуміло: поява цього документа ризикує стати ще одним приводом для суперечок між депутататов та Мінфіном.
Мінфін і ГФС за об'єднану службу, депутати проти. Аргументів з боку уряду кілька.
По-перше, доведеться "повертати назад" і замість узятого курсу на скорочення - збільшувати штат співробітників.
По-друге, вважають у ГФС, ніякі функції митниці, у тому числі, що стосуються безпеки не страждають через об'єднання - за безпеку кордону відповідає прикордонна служба.
Ще один ніби як аргумент на користь ефективності об'єднаної служби - високий рівень надходжень до бюджету.


За оперативними даними у 2015 році до зведеного бюджету надійшло 587 100 000 000 грн, що на 162 млрд грн, або на 38,1% більше 2014 року, констатує ГФС.
Зокрема, надходження від імпортного ПДВ збільшилися на 29,3% (31500000000. Грн), ввізного мита - в 3,6 рази (28800000000. Грн). Але є така думка: в умовах зростання тіньової економіки і скорочення імпорту - це не зовсім привід для хвастощів. Скоріше - результат девальвації.
У свою чергу депутати і експерти сходяться на думці: митниці зараз не приділяють належної уваги і багато реформи залишилися на папері або, того гірше, на словах.
Наприклад, минулого року прем'єр-міністр голосно заговорив про те, щоб в якості експерименту віддати українську митницю в управління іноземній компанії. Ініціатива була жорстко розкритикована тодішнім куратором митниці Костянтином Лікарчуком.
У грудні минулого року старший радник британської компанії Сrown Agents Пол Річардс заявив, що після двомісячних переговорів з Міністерством фінансів компанія готова надати послуги у митному обслуговуванні.

"Наскільки ми знаємо, міністерство має прийняти якесь конкретне рішення до кінця року. Однак існує сумнів, що таке рішення буде прийнято" - заявив тоді Річардс.
Його сумніви виправдалися. У ГФС кажуть, що про рішення досі жодних новин - воно "зависло" у міністерстві. У Мінфіні не дуже конкретно але все ж обіцяють:
"Конкурс для залучення іноземної компанії для управління західною частиною митниці готується - тендерна документація повинна бути готова в найближчі тижні".
ЕП звернулася до причетним до митній політиці сторонам з питанням: чи потрібно відтворювати самостійну митницю і що вони думають з приводу нового законопроекту.


Міністерство фінансів


Міністерство погоджується із завданнями, які ставлять перед митними органами України автори депутатського законопроекту.
Зокрема, за таким ключовим завдань митних органів, як створення сприятливих умов для полегшення торгівлі, сприяння транзиту, збільшення товарообігу та пасажиропотоку через митний кордон України.
У той же час, ми не вважаємо, що найкращий шлях для досягнення цих завдань - це відділення митної служби в окремий орган виконавчої влади.
Міністерство впевнене, що інтеграція митної та податкової служби в рамках єдиного органу, яка відбувається в даний момент, має ряд переваг.
По-перше, забезпечить кращу оцінки ризиків за всіма податками і зборами, у тому числі, митних і дозволяє одночасно відстежувати дії платників податку із всіх податках і зборах.
Це значно підвищує ефективного боротьби з ухиленням від сплати податків.
Про це свідчить досвід інших країн, наприклад, Великобританії, де зосередження роботи податкової та митної служби під головуванням одного заступника керівника податкової служби за п'ять років дозволило підвищити податкові надходження більш ніж на 30%.
По-друге, усуває дублювання процесів і функцій в митниці та податковій службах.
По-третє, створює "єдине вікно" для бізнесу при сплаті податків і зборів.
По-четверте, дозволяє краще координувати податкову і митну політику, підвищити рівень збору податків і зборів без створення додаткового адміністративного тягаря.
Таким чином, відмова від процесу інтеграції митної та податкової служб та відділення митниці в окремий орган призведе до втрати перерахованих вигод, збільшення адміністрування персоналу двох органів.
Збільшиться також потреба фінансування обох структур.
Зрештою, цей крок обернеться погіршенням сервісів і збільшенням адміністративного тягаря на платників податків.
Ключові проблеми в роботі митної та податкової служби залежать не від того, чи є ці органи об'єднаними чи ні, а від реформування самих бізнес-процесів усередині митних і податкових органів.


Голова державної фіскальної служби Роман Насиров.


Кілька депутатів зареєстрували законопроект. Не більше. У депутатів є на це право.
МВФ вже знає про цю ініціативу. Фонд стурбований її появою, оскільки проект закону суперечить його рекомендацій.
МВФ витратив дуже багато часу на підготовку рекомендацій щодо формату роботи ГФС - з грудня 2014 року до літа 2015. Його принциповий рада була в тому, щоб була об'єднана служба.
ГФС роз'єднувати на митне і податкове напрямок не потрібно.
Потрібно звернути увагу на те, чому з'явився цей документ. Більшою мірою це питання зараз має політичний характер. Зараз є одна сфера впливу, а з'явилося бажання зробити дві.
У листопаді минулого року уряд поставив перед ГФС задачу оптимізувати штат з 60 до 41 тис співробітників. Цей процес якраз зараз відбувається. У разі роз'єднання штат доведеться знову збільшувати.
Те, що податкова нібито поглинула митницю, а пост-аудит не працює - це не аргументи. Якраз навпаки - пост-аудит краще працює при об'єднаної службі.
У цьому випадку видно всі етапи проходження товару, тоді як при роз'єднаних відомствах митниця фіксує тільки момент перетину товару через кордон.
Функції митниці, що стосуються безпеки, при цьому не страждають, крім того за безпеку кордону відповідає прикордонна служба.
Про ефективність роботи об'єднаної фіскальної служби свідчить зростання надходжень до бюджету. Торік, починаючи з вересня, ми кожен місяць ставили новий рекорд по надходженнях від митниці.
У вересні це було 18800000000 грн, у жовтні - більше 19 млрд грн., А в листопаді-грудні - вже більше 20 млрд грн. Доти цифри були значно нижчими.

Голова парламентського комітету з питань податкової та митної політики Ніна Южаніна, БПП.


- Митниця повинна бути окремим відомством. У разі прийняття законопроекту Національна митна служба зможе виконувати всі функції митниці, і вони не будуть розчинені в загальних завданнях фіскальної служби.
Так сталося, що митниця зараз відповідає переважно за збір податків, при тому - плановий збір податків.
Сьогодні митні збори в процентному співвідношенні досягли найвищого рівня в порівнянні з податками, які збираються всередині країни.
Зараз митниці не приділяється належна увага, і вона не реформується.
Реформи, які повинні були проводитися у сфері інформаційного забезпечення, кадрової комплектації провалені.
При цьому митниця у нас безхазяйна (її керівник вже більше чотирьох місяців не призначений - ЕП). Глава ГФС не може керувати двома такими великими структурами.
Для того, щоб митниця почала працювати більш ефективно, потрібен новий закон з чітко виписаними функціями, завданнями, відповідальністю.
Зареєстрований депутатами законопроект необхідно обговорити з Мінфіном і ГФС, почути думку експертного середовища. Найскладніше питання - це узгодження роз'єднання з МВФ.


Анатолій Макаренко, голова Державної митної служби в явнаре 2009 г. - березні 2010 р, замглави ГФС, куратор митного спрямування, з червня 2014 з березня 2015 року.


- З моменту поглинання української митниці податкової - а саме до цього призвело так зване об'єднання двох служб - всі наступні роки були стагнацією митниці, ліквідацією її основних напрямків, професійного складу та нівелювання самої ідеї митної справи та митної безпеки країни.
У 2014 році ми намагалися призупинити цю тенденцію. Чим це закінчилося? Нас пішли, прикриваючись гаслами реформування та рекомендаціями МВФ, яких, до слова ніхто не бачив, одна за одною робляться спроби ліквідувати українську митницю.
З моменту об'єднання двох служб ми втратили головне, що відрізняє митні органи інших держав від української митниці - потужну правоохоронну складову.
Нас сьогодні намагаються схилити до того, що митниця - це красиві дівчатка і хлопчики, які стоять у сервісних центрах, а не люди, які стоять на кордоні, захищають економічну безпеку, контролюють товарообіг.
Коли ви бачили останні резонансні справи у сфері митниці? Їх просто немає.
На сьогодні митниця у своєму розвитку відкинута на 10 років назад. Я вважаю, що або через цей законопроект, або через будь-які інші механізми, але нам необхідно повернути самостійний статус митниці.
Шанси на проходження цього законопроекту в парламенті 50 на 50.
Велика частина парламенту вже влаштувала свої комфортні ніші, деякі з депутатів мають доступ до "чорним" товарним потокам. Вони впливові, можуть збирати голоси.
Цим людям реформа митного корпусу не потрібна. Їх влаштовує нинішній стан речей, коли митниця працює в ручному режимі, немає звітності та контролю.


Костянтин Лікарчук, замглави ГФС, куратор митного спрямування з травня по вересень 2015р.


- Митниці, як єдиного цілого, зараз не існує в принципі. Є якась система органів, регіональних митниць, які якимось чином працюють.
Єдиного центру координації їх роботи немає. На рівні виконавчої влади немає розуміння, які завдання має виконувати митниця.
Після мого звільнення пройшло вже чотири з половиною місяці і замглави ГФС, керівник митного спрямування досі не призначено. Тобто на рівні керівництва держави ніхто цим не цікавиться.
Звучать гасла про те, що потрібно боротися з корупцією і контрабандою, але хто і як це повинен робити, неясно. А за фактом митниця поділена між різними "смотрящих", які заробляють гроші на тіньових потоках.
Безумовно, необхідна радикальна реформа митниці. Я вітаю цей законопроект. Він розроблявся ще влітку. Шанси на його прийняття є.
Проблемою може виявитися позиція МВФ, який у своїх рекомендаціях визначив, що митниця і податкова повинні бути разом.
Але вже рік результату від цього об'єднання немає, і можливо, побачивши це, експерти поміняють свою позицію і не будуть сильно протестувати проти цього законопроекту.

Тетяна Острикова, член парламентського комітету з питань податкової та митної політики, "Самопоміч"

 

- Через об'єднання митниці та податкової загубилися ряд функцій митниці, у тому числі з експортного контролю, захисту інтелектуальної власності, здійсненні митного пост-аудит контролю.
Введення останнього передбачено прийнятим в 2012 році Митним Кодексом. Угоду про Асоціацію з ЄС і угоду про ЗВТ вимагають від України розмитнювати товари за першим методом з акцентом на пост-аудит. Але пост-аудит так і не запрацював.
Митниця поглинена податковою службою. Податкові ревізори не можуть ефективно проводити митний аудит - часто у них немає для цього необхідних професійних навичок.
До того ж, у митних та податкових платежів абсолютно різні періоди адміністрування. Імпортний ПДВ платиться щодня, внутрішній - щомісяця.
Ситуація, коли куратор митниці підпорядкований главі ГФС, є свідомо конфліктної - глава хоче все контролювати, заступник - вирішувати всі питання самостійно.
У парламенті голосів за цей законопроект не дасть "Народний Фронт" бо це не узгоджено з МВФ. Свого часу в МВФ за це відповідав людина, яка будувала концепцію об'єднання митниці та податкової за принципом британської.
Проти будуть також Мінфін і ГФС бо їм вигідніше консолідувати всі важелі управління в одних руках.
"Воля Народу" та "Відродження" також можуть не підтримати. Поки потрібно розпочати суспільний діалог про те, що роз'єднання ГФС необхідно як антикорупційна міра і міра, спрямована на розвиток інституту митниці.

Ігор Даньков, керівник практики непрямого оподаткування EY в Україні:


Чужий досвід різноманітний. У світовій практиці є приклади інтеграції митних і податкових адміністрацій, засноване на співпраці у фіскальній сфері. У 28% держав - членів Всесвітньої митної організації митниця є частиною фіскальної служби.
У безлічі інших країн митна служба - це окремий орган або ж відносно автономний департамент у складі міністерства.
Поряд з об'єднанням у світовій практиці є й приклади роз'єднання податкових і митних відомств. Наприклад, в 2003 році митна і податкова служба Канади були розділені з міркувань національної безпеки. У результаті канадська митниця почала приділяти більшу увагу охоронної функції.
Заявлені цілі об'єднання відомств в Україні в 2013 були багатошарові й різнопланові: від збільшення податкових надходжень до поліпшення якості обслуговування платників податків.
За результатами практичних досліджень Світового банку, поліпшення збирання податків не обов'язково вимагає об'єднання податкової і митниці, в той час як повне злиття двох установ може, навпаки, перешкоджати підвищенню ефективності.
Іншими словами, прості адміністративні перестановки і перейменування відомств самі по собі до якісних зміни не приводять. Це, власне, і підтвердив український досвід.
При цьому в процесі "перестановок" серйозно постраждали багато важливі функції митниці - постаудит, аналіз ризиків, захист українського ринку, що, напевно, було неминучим наслідком.
При цьому самостійність митної служби не була перешкодою проведенню великих митних реформ (електронне декларування, нові технології оформлення, гармонізація законодавства), які відбулися ще в 2012 році з прийняттям Митного кодексу.
Простіше кажучи, якщо є бажання проводити зміни, то це можна робити і в об'єднаному відомстві, і в самостійних. А якщо такого наміру немає, то зміни не будуть проводитися незалежно від організаційної структури.
Деякі нововведення Митного кодексу (наприклад, уповноважені оператори) навіть через три роки продовжують залишатися "на папері".

 

 

 

Джерело: http://www.epravda.com.ua/publication...

Комментарии к материалу