• Быстрый поиск надежных решений
    и практической информации
Получите доступ к более 2 миллионов готовых решений, публикаций и обзоров
Оформить
подписку

Чи стануть штрафи адекватними?

Антимонопольний комітет України планує по-новому накладати санкціїза недотримання конкурентного законодавства

Антимонопольний комітет України не пізніше першої декади вересня цього року має намір ухвалити та опублікувати Рекомендаційні роз’яснення щодо розрахунку штрафів для практичного керівництва у діяльності його органів.

За словами першого заступника міністра економічного розвитку і торгівлі Юлії Ковалів, в Україні регулювання економічної конкуренції перетворилося на додаткову адміністративну перешкоду розвитку бізнесу. Наприклад, штраф за порушення антимонопольного законодавства може становити до 10% загального обороту компанії, а для міжнародних компаній може бути значно більшим, ніж сукупні інвестиції в Україну. При цьому не існує чітких критеріїв визначення обсягу фінансових санкцій, притаманний суб’єктивний підхід, а сама діяльність регулятора недостатньо прозора.

«На сьогодні законом встановлено лише максимальні розміри штрафів, які майже не застосовують. За схожі порушення АМКУ часто накладає штрафи, які можуть значно відрізнятись один від одного», — констатує адвокат юридичної фірми «Ілляшев та Партнери» Олександр Фефелов.

«Амністію» для порушників схвалюють

Зобов’язання щодо ухвалення та опублікування документа, який роз’яснював би підходи АМКУ до визначення розмірів штрафних санкцій, міститься в Угоді про асоціацію між Україною та ЄС. Його ухвалення — запорука підвищення прозорості діяльності АМКУ.

Новація рекомендаційних роз’яснень — запровадження своєрідної амністії для ситуацій концентрації без згоди (злиття, приєднання): якщо протягом найближчого року після ухвалення та опублікування роз’яснень порушники звернулися до АМКУ із заявою про дозвіл, то штрафи для них будуть значно меншими, ніж розраховані у звичайному порядку. Тобто якщо компанії-порушники звернулися в АМКУ по дозвіл на концентрацію протягом півроку після затвердження рекомендацій, то штраф для них становитиме 1200 неоподатковуваних мінімумів (20,4 тисячі гривень), якщо протягом наступних шести місяців — то 6 тисяч неоподатковуваних мінімумів (102 тисячі гривень).

Згідно з проектом роз’яснень, АМКУ визначатиме розмір штрафів у два етапи: базовий — для кожного відповідача; корекція його з урахуванням пом’якшувальних та обтяжливих обставин. Проект передбачає, що базовий штраф для найтяжчих порушень — 45% доходу (виручки) від реалізації продукції та/або обсягу скорочених витрат, отриманих у зв’язку з порушенням, але не більш як 6,7% доходу від продажу продукції за останній рік, що передує тому, протягом якого накладається штраф, або потрійного обсягу незаконного прибутку.

«Прогресивна запропонована система врахування під час визначення штрафу пом’якшувальних та/або обтяжливих обставин, передбачених розділом III проекту роз’яснень. Хотілося б бачити в роз’ясненнях також відсоткові зміни базових розмірів штрафів з урахуванням пом’якшувальних та обтяжливих обставин. Важливо розуміти й розрахунки, на яких грунтується визначення базових обсягів штрафів», — каже Олександр Фефелов.

«Запропоновані роз’яснення покликані усунути вказану невизначеність завдяки публічності. Норма щодо встановлення базового розміру штрафу — однозначно позитивне нововведення, що дає змогу встановити прозоріші та чіткіші правила для суб’єктів господарювання — учасників ринку», — зазначає старший юрист юридичної фірми Sayenko Kharenko Максим Назаренко.

Шанси на успіх

Дискусійна у проекті роз’яснень норма щодо визначення обсягу доходу (виручки) для відповідного встановлення розміру штрафу на підставі будь-якої інформації, яка є належною та достовірною. Зокрема пропонується використовувати статистичну інформацію, адміністративні дані тощо. «Запропонована норма не встановлює кола осіб, від яких можна отримати вказану інформацію, і процедури її отримання, тож викликатиме багато питань щодо належності та достовірності тих чи інших даних, отриманих у кожному конкретному розслідуванні», — зауважує Максим Назаренко.

Та якщо одні експерти вважають, що роз’яснення можуть затвердити у запропонованому варіанті найближчим часом, то інші сумніваються, що у такому вигляді документ задовольнить бізнес та громадськість.

В адвокатському об’єднанні Arzinger вважають, що для того, щоб назавжди позбутися корупційної дискреції (дія на власний розсуд) АМКУ та запровадити поширену в цивілізованих країнах практику судового оскарження рішень конкуренційного відомства, затвердження роз’яснень недостатньо. Необхідно ухвалити зміни до законодавства (відповідний законопроект щодо внесення змін до законодавства про захист економічної конкуренції щодо визначення органами АМКУ розміру штрафів за порушення законодавства про захист економічної конкуренції зареєстровано у Верховній Раді України за №2431), щоб зобов’язати Антимонопольний комітет ухвалити юридично обов’язкову методику розрахунку розміру штрафу. При цьому сама методика повинна максимально прозоро та передбачувано встановлювати конкретну формулу розрахунку штрафу, інакше є великий ризик, що все залишиться як є. З огляду на те, що парламент весь час відкладає голосування відповідного законопроекту, у фахівців складається враження, що проведення справжніх економічних реформ та поліпшення інвестиційного клімату в Україні не є пріоритетом депутатів нинішнього складу Верховної Ради.

Джерело:http://ukurier.gov.ua/uk/articles/chi...

Комментарии к материалу