Перевірки ФСС: чи поширюється на них сьогодні мораторій?

Чи має право ФСС з ТВП проводити із 01.07.15 р. перевірки підприємств щодо витрачання коштів Фонду, ураховуючи мораторій на перевірки?

Виходячи із чинних норм законодавства, можна сказати, що це питання є неоднозначним. Пояснимо чому.

Перш за все нагадаємо, що відповідно до п. 4 розд. VII Закону від 23.09.99 р. № 1105-XIV «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон № 1105) із 01.01.15 р. передбачено утворення Фонду соціального страхування шляхом злиття ФСС від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань та ФСС з ТВП. Отже, планується реорганізація вказаних Фондів у єдиний Фонд соціального страхування.

До завершення заходів, пов’язаних з утворенням Фонду соцстрахування та його робочих органів, виконання функцій та завдань, передбачених Законом № 1105, забезпечують у межах своєї компетенції відповідні виконавчі дирекції та їх робочі органи ФСС від нещасних випадків на виробництві та ФСС з ТВП (п. 6 розд. VII Закону № 1105).

Із 01.01.15 р. набули чинності закони, якими введено два мораторії на перевірки:

  • Закон від 28.12.14 р. № 71-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» (далі – Закон № 71);
  • Закон від 28.12.14 р. № 76-VIII «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» (далі – Закон № 76).

При цьому мораторій на проведення перевірок, установлений Законом № 76, діяв до 01.07.15 р. та стосувався всіх контролюючих органів, за винятком Державної фіскальної служби та Державної фінансової інспекції, а мораторій, уведений Законом № 71, діє протягом 2015–2016 років.

При цьому норми Закону № 71 щодо мораторію на перевірки передбачають, що у 2015 та 2016 роках перевірки підприємств та фізосіб-підприємців з обсягом доходу до 20 млн грн. за попередній календарний рік проводяться виключно:

  • з дозволу КМУ;
  • за заявкою суб’єкта господарювання щодо його перевірки;
  • згідно з рішенням суду або вимогами Кримінального процесуального кодексу.

При цьому мораторій не поширюється:

  • із 1 січня 2015 року – на перевірки суб’єктів господарювання, що ввозять на митну територію України та/або виробляють та/або реалізують підакцизні товари, на перевірки дотримання норм законодавства із питань наявності ліцензій, повноти нарахування та сплати ПДФО, ЄСВ, відшкодування ПДВ;
  • із 1 липня 2015 року – на перевірки платників єдиного податку другої і третьої (фізособи-підприємці) груп, крім тих, які здійснюють діяльність на ринках, продаж товарів у дрібнороздрібній торговельній мережі через засоби пересувної мережі (за винятком єдинників, визначених п. 27 підрозд. 10 розд. XX Податкового кодексу, далі – ПК), із питань дотримання порядку застосування РРО.

І Закон № 71, і Закон № 76 оперують поняттям «перевірки контролюючих органів». Логічно зробити висновок, що в такому випадку обидва закони вводять мораторій, який стосується всіх контролюючих органів (і тільки мораторій, установлений Законом № 76, не поширюється на перевірки податкових органів та фінансових інспекцій, оскільки в ньому про це прямо зазначено).

Отже, у період із 1 січня по 30 червня 2015 року в Україні діяло одночасно два різних мораторії на перевірки контролюючими органами. При цьому мораторій, уведений Законом № 76, стосувався практично всіх суб’єктів господарювання. А мораторій, установлений Законом № 71, поширюється лише на малодохідні підприємства, тобто з обсягом доходу до 20 млн грн. (відповідно до листа ДФС від 28.01.15 р. № 2463/7/99-99-22-02-04-17 цей факт перевіряється на підставі декларації з податку на прибуток). Тому цілком логічно стверджувати, що перевагу у виборі мораторію у вказаний період мали норми Закону № 76 (звичайно за винятком перевірок податкових органів та фінансових інспекцій).

Однак із 01.07.15 р. мораторій, уведений Законом № 76, не діє. Таким чином, можна дійти висновку, що мораторій, установлений Законом № 71, поширюється на перевірки всіх контролюючих органів, а не тільки на перевірки органів ДФС. Аналогічної думки дотримується й Державна регуляторна служба України (інформація про це розміщена на сайті вказаного органу за адресою http://www.dkrp.gov.ua/info/4463).

Назва Закону № 71, у якій йдеться про податкову реформу, не повинна вводити в оману щодо поширення мораторію тільки на перевірки податкових органів, оскільки норми стосовно мораторію наведено в розділі «Прикінцеві положення» Закону № 71, а не внесені як зміни чи доповнення до ПК. Крім того, у цьому Законі не зазначено, що поняття «контролюючі органи» слід застосовувати в розумінні норм ПК.

Однак сам Фонд намагається весь час вийти з-під дії законів, якими вводяться мораторії на перевірки. Нагадаємо, ще із серпня 2014 року діяв мораторій на проведення перевірок, запроваджений Законом від 31.07.14 р. № 1622-VII «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік». При цьому ФСС з ТВП стверджував, що на нього цей мораторій не поширюється (лист від 07.08.14 р. № 2.4-17-2056).

Утім, після прийняття постанови КМУ від 13.08.14 р. № 408 «Питання запровадження обмежень на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами» (далі – Постанова № 408), якою затверджено перелік контролюючих органів, що повинні отримувати дозвіл Кабміну на проведення перевірок, ФСС з ТВП був включений до переліку таких органів.

У цьому році ФСС з ТВП (лист від 09.04.15 р. № 2.4-17-705) указував також на те, що, на його думку, мораторій, запроваджений Законом № 76, не поширюється на Фонд, оскільки строк дії Постанови № 408 збіг.

Однак збіг строку чинності Постанови № 408, прийнятої у зв’язку з уведенням Законом № 1622 обмеження на перевірки, не свідчить про те, що на ФСС з ТВП дія мораторію, запровадженого Законом № 71, не поширюється, оскільки мораторій у цьому році введено окремим законом.

Отже, у питанні поширення мораторію, уведеного Законом № 71, на органи ФСС з ТВП не має однозначності. Вважаємо, що наведені нами аргументи дають підстави для вирішення цього питання на користь суб’єктів господарювання.